Bouwers hinten op verdere versoepeling regels voor woningbouw rond Schiphol

Zo’n 5000 hectare geschikte grond voor kleinschalige woningbouw in het groen kan niet worden benut vanwege de overlast door Schiphol. Het belemmert de nieuwbouw van een kleine 40.000 broodnodige woningen. Dit blijkt uit een inventarisatie door het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB) in de provincie Noord-Holland. “De Schipholcontouren maken een substantieel deel van het ruimtelijk potentieel onbruikbaar”, aldus het rapport. “Door het volledig uitsluiten van de Schipholzone valt een belangrijk deel van het potentieel af, vooral in de gemeenten Haarlemmermeer, Zaanstad, Amstelveen, Amsterdam en Aalsmeer.” Het grootste deel van de verloren 5000 hectare valt in het zogenaamde LIB4/5 gebied rond Schiphol waar zoveel vliegherrie bestaat dat bouwen onverantwoord is. Het lawaai en de vervuiling zijn een regelrechte aanslag op de gezondheid van omwonenden. Regels nu al te soepelToch pleit het EIB voor het inkrimpen van de lawaaizones zodat er alsnog kan worden gebouwd. “Als de Schipholzone ingeperkt kan worden, levert dat een mogelijkheid om nog eens 15.000 woningen extra te bouwen”, aldus het instituut. “De vraag rijst of daar niet toch kleinschalige woningbouw kan worden gerealiseerd.” Het inperken van de Schipholcontouren en het versoepelen van de regels staat op gespannen voet met de zorgplicht van de overheid. De huidige contouren zijn al geminimaliseerd en voldoen daardoor niet aan de richtlijnen van de Wereldgezondheidsorganisatie. Die schrijft een maximum voor van 45 decibel gemiddeld over het hele jaar. In de zones waar bouwen niet mag, ligt het gemiddelde geluidsniveau veel hoger, tot wel 60 decibel. Het inkrimpen van de contouren om woningbouw mogelijk te maken, zal het aantal zwaar gehinderde bewoners sterk doen groeien, evenals het aantal mensen dat in hun slaap verstoord wordt. Krimp Schiphol maakt woningbouw mogelijkHet verkleinen van de Schipholcontouren kan maar op één verantwoorde wijze: niet door te rommelen met de toch al te soepele normen, maar door krimp van het aantal vliegtuigen worden geluidscontouren automatisch kleiner. Op die manier kan bouwend Nederland op meer plekken woningen realiseren dan nu het geval is. Een voorbeeld uit de praktijk is de wijk Kronenburg. Daar wil de gemeente Amstelveen dolgraag 3000 studentenwoningen realiseren om de nood onder studenten te lenigen. Maar het huidige kantorengebied ligt vol in de zone waar geen woningen mogen worden gebouwd vanwege de Schiphol-herrie. De gemeente voerde rechtszaken tot aan de Raad van State om onder de belemmering uit te komen, maar kreeg (terecht) nul op het rekest. Bouwen op Kronenburg zou makkelijk kunnen worden toegestaan als er eerst iets werd gedaan aan het overmatige vliegverkeer. Met minder vliegtuigen neemt het jaargemiddelde geluidsbelasting af en kunnen beperkingen worden opgeheven. Reductie van het aantal vliegbewegingen zou bovendien positieve gevolgen hebben voor de leefomgeving van tienduizenden bestaande bewoners. Honderden vliegtuigen per dagKronenburg ligt pal naast een jaren ’30 wijk met veel groenvoorzieningen en goede scholen. Eind jaren ’60 van de vorige eeuw vond Schiphol (en onze overheid) het nodig om daar een herriegoot overheen te leggen. Na de opening van de Buitenveldertbaan veranderde de wijk van groene oase in een van de vele afvoerputjes van de vliegindustrie. Op bepaalde dagen scheren er honderden toestellen per etmaal op 100 tot 200 meter hoogte over de wijk. Niet zelden tikt de geluidsmeter tot 500 keer per dag de 90 decibel aan, ook ‘s nachts. Het pleidooi van de bouwers om de Schipholcontouren te verkleinen, zonder daarbij tegelijkertijd het vliegveld te krimpen, is dan ook een gevaarlijke. Het levert nieuwe wijken op waarin de leefbaarheid zwaar onder druk staat en waar mensen geconfronteerd worden met een grotere kans op longkanker, hart- en vaatziekten en psychische problemen. SchipholWatch roept de bouwsector op om verantwoord te lobbyen voor het bijbouwen van woningen ‘in het groen’. Woningen zijn keihard nodig en inderdaad veel belangrijker dan het faciliteren van transferpassagiers en ploftickets, maar bouwen in een bewezen ongezonde omgeving kan niet de bedoeling zijn in een beschaafd land.
13 oktober 2023, 11:59