Provincie vuistdiep in plannen om Schiphol aan natuurvergunning te helpen

De Provincie Noord-Holland heeft de mond vol van verduurzaming, maar blijkt achter de schermen volop mee te werken aan groei van Schiphol. Waarbij de te maken kosten voor de natuurvergunning vooral niet voor rekening van de vliegindustrie mogen komen. Uit opgevraagde overheidsdocumenten blijkt dat de provincie eind 2021 overlegde met het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat (I&W) om twee problemen tegelijkertijd op te lossen. Het sluiten van een gevaarlijke cooksfabriek van Tata Steel zou gecombineerd worden met het beschikbaar stellen van de vrijkomende stikstofruimte aan Schiphol. Schiphol had die extra ruimte nodig omdat het niet beschikte over een natuurvergunning, terwijl die wel wettelijk verplicht is. Provincie wil wel“De provincie lijkt wel wat te zien in het voorstel. Het lijkt juridisch te kunnen en aan te sluiten op de beleidsmatige wensen van de provincie zelf”, zo staat te lezen in een mailwisseling tussen ambtenaren van I&W van 16 december 2021. “En het is gunstig dat we er meteen een ander probleem mee oplossen.” Om tot deze creatieve oplossing te komen, had de provincie aan I&W een lijst aangeleverd met de grootste uitstoters van stikstof in de provincie. Daarop prijkte Tata Steel naast onder meer de Hemwegcentrale (die toen al was gesloten) en twee centrales van Vattenfall. I&W wil dat lijstje uitgebreid bestuderen op “kansen” om stikstofruimte voor Schiphol te creëren. Daarbij zal “met aandacht” naar Tata worden gekeken. De ligging van Tata is immers ideaal, zo vinden de ambtenaren, ten noorden van Schiphol waar het vliegveld een groot probleem heeft met de stikstofdepositie op vier kwetsbare natuurgebieden die tussen Tata en de Polderbaan inliggen. De lijst met de vijftien industriële piekbelasters in de provincie is door de provincie illegaal samengesteld, zo staat te lezen in de documenten. RIVM wilde de gegevens niet verstrekken vanwege de privacywetgeving, waarna de provincie zelf maar aan de slag is gegaan. Verboden informatie toch gedeeldDie lijst wordt vervolgens tegen de regels in gedeeld met allerlei ambtenaren op het ministerie met de expliciete waarschuwing dat “het niet een officiële lijst is en de lijst is niet openbaar. [..] Van belang is dat de verstrekte gegevens niet voor een ander doel dan voor inzicht in de stikstofbelasting mogen worden gebruikt.” De provincie sluit af met een juridische standaardzin. “Aan dit bericht en eventuele bijdragen kunnen geen rechten worden ontleend”, was getekend het Provinciaal Bestuur van Noord-Holland. Met man en machtUit de vrijgegeven documenten blijkt opnieuw hoeveel menskracht er zit in de vorige week afgegeven natuurvergunning voor Schiphol. Op 7 december werd in het overleg tussen de ministers afgesproken dat man en macht moest worden ingezet om te werken aan “oplossingsrichtingen voor de stikstofproblematiek van Schiphol”. Vervolgens werd een overleg opgetuigd waarin niet alleen Schiphol was uitgenodigd, maar ook meerdere directeuren-generaal van het ministerie van Landbouw (verantwoordelijk voor het afgeven van de vergunning), Binnenlandse Zaken, Economische Zaken, I&W, Financiën én de provincie. “De regie van deze zoektocht (naar stikstofruimte, red.) wordt neergelegd bij I&W en deze moet indien mogelijk leiden tot een concreet besluit over een vergunbaar pad ten aanzien van de stikstofopgave, de mitigerende of compenserende maatregelen en de juridische vorm voor een natuurvergunning en een luchthavenverkeersbesluit.” In normaal Nederlands: alles wordt uit de kast getrokken om de illegale status van Schiphol te beëindigen. Kosten mogen niet naar luchtvaartsectorOp dat moment was het voor de ambtenaren nog onbekend of Tata überhaupt wilde meewerken aan zo’n oplossing, waarbij er ovens gesloten zouden worden ten behoeve van Schiphol. Maar het luchtvaartminnende I&W maakte zich wel alvast zorgen over de kosten van zo’n operatie. “Zijn we er zeker van dat dit via het transitiefonds of op andere manieren wordt gefinancierd en deze niet ook (deels) worden afgewenteld op de luchtvaartsector”, vraagt een jurist bij I&W zich af. Dit inkijkje in interne stukken maakt opnieuw glashelder hoeveel moeite de overheid heeft gestoken in het regelen van de omstreden natuurvergunning voor Schiphol. Ook wordt duidelijk dat Provincie Noord-Holland een actieve rol speelt in het laten teruggroeien van Schiphol naar 500.000 vluchten. Beleid provincie wijkt af van beloftenEerder werd al duidelijk dat de provincie de juridisch kwetsbare overname van stikstofruimte door Schiphol geen strobreed in de weg heeft gelegd. Als het de provincie ernst was geweest met het beschermen van de natuur en de leefomgeving had deze eenvoudig kunnen weigeren de stikstofvergunningen van de opgekochte boerenbedrijven in te trekken. Dan had Schiphol deze niet kunnen gebruiken in de aanvraag voor de natuurvergunning en dus automatisch moeten krimpen. Ondanks het ‘groene’ coalitieakkoord ging de provincie zonder morren akkoord met de transacties. Dat is des te pijnlijker omdat er in de provincie talloze boeren wachten op een natuurvergunning die al jaren geleden is toegezegd – ook door bestuurders in Noord-Holland. Duidelijk is dat de prioriteiten van het provinciale bestuur elders liggen. Het weggeven van de schaarse stikstofruimte aan de vliegindustrie gaat direct ten koste van de veehouders, vooral als straks blijkt dat – mede door het overmatige vliegverkeer – de doelstellingen voor natuurherstel niet worden gehaald en de stikstofuitstoot nog verder moet worden teruggebracht. Zo’n extra opgave komt dan voor een belangrijk deel op het bordje te liggen van de boeren.
04 oktober 2023, 08:22