Directeur To70 op het matje geroepen door minister Harbers

To70 is een bureau dat de overheid veelvuldig inschakelt om allerlei rapporten op te stellen over de vliegindustrie. Vaak zijn die rapporten gekleurd. Recentelijk noemde directeur Ruud Ummels het krimpbesluit van minister Mark Harbers ‘crazy’. Dat leverde hem een reprimande op. Dit blijkt uit antwoorden die Harbers formuleerde op Kamervragen. “Iedereen heeft recht op een mening over overheidsbeleid en wetgeving. Dat neemt niet weg dat na deze uitingen door het ministerie contact is opgenomen met deze directeur en is aangegeven dat het voor een opdrachtnemer gepast zou zijn om enigszins terughoudend te zijn.” De uitlatingen liggen gevoelig omdat To70 veel onderzoeken uitvoert voor het ministerie en daarbij vaak de indruk wekt op de hand te zijn van de luchtvaartindustrie. Veelal vallen de adviezen gunstig uit voor de sector en schaden ze daarmee de belangen van omwonenden. ‘Krankzinnig’Dat komt niet uit de lucht vallen, want directeur Ummels windt er op Linkedin geen doekjes om. “Niet alleen is het ‘krankzinnig’, deze beslissing betekent ook minder innovatie en een eind aan veel projecten en initiatieven voor een houdbare toekomst van de luchtvaart in Nederland en elders. Als onze regering serieus is met duurzame luchtvaart dan had men méér vluchten voorgesteld in plaats van minder.” Het illustreert de vooringenomenheid van de ‘managing director’ van een bureau dat met zijn rapporten veel invloed uitoefent op de Haagse beleidsmakers. Ummels pleit zelfs voor méér vliegen in het kader van extra duurzaamheid. Niemand hoeft de middelbare school te hebben afgerond om in te zien dat méér vliegen leidt tot meer schade aan milieu en klimaat, niet minder. Kamerlid Lammert van Raan (Partij voor de Dieren) wilde dan ook graag van minister Harbers weten of To70 nog wel de geschiktste partij was om onderzoek te laten verrichten op luchtvaartgebied. Ondanks de diepgekleurde uitspraken van Ummels stelt de minister dat “het ministerie geen reden heeft om te twijfelen aan de onafhankelijkheid van To70”. Van Raan maakt zich zorgen over de geloofwaardigheid van de onderzoeken die I&W laat uitvoeren door To70, maar Harbers wuift dit weg. “Het is niet zo dat iedereen die het niet eens is met een bepaald besluit van de overheid niet meer als betrouwbaar of onafhankelijk kan worden gezien.” Eén van de onderzoeken waarin To70 een belangrijke rol speelt is het berekenen van de effecten van de uitstoot van zeer zorgwekkende (lees: kankerverwekkende) stoffen door de luchtvaart. De minister antwoordt Kamerlid Van Raan hierop dat dit onderzoek niet door To70 wordt uitgevoerd, maar door het NLR in Amsterdam. Dat is op het randje van jokken, omdat To70 wel degelijk grote invloed heeft op dit onderzoek. Het bedrijf ontwikkelt immers in opdracht van het ministerie het rekenmodel voor dit onderzoek. NLR hoeft vervolgens slechts de cijfertjes in te vullen om tot uitkomsten te komen. Keuzes in het te ontwikkelen rekenmodel kunnen een sterke invloed hebben op deze uitkomsten. Kankerverwekkende stoffenDit onderzoek is van groot belang voor de gezondheid van omwonenden en platformmedewerkers op Schiphol. TNO toonde eerder aan dat Schiphol de normen voor de uitstoot van kankerverwekkende stoffen tot duizenden keren overschrijdt. To70 en NLR moeten die uitstoot nu vertalen in concentraties in de lucht op en rond Schiphol. Bij hoge concentraties is het gezondheidsrisico immers acuut, hoewel de meeste stoffen ook bij lage concentraties al zeer schadelijk zijn voor de gezondheid. De uitkomsten van dit onderzoek zijn voor het derde kwartaal van dit jaar aan de Tweede Kamer beloofd. Dat betekent dat ze uiterlijk voor 1 oktober beschikbaar hadden moeten komen. Die deadline is gemist. In recente jaren zijn er vaak twijfels gerezen over rapporten van To70. Zo maakte het bureau rekenfouten waardoor jarenlang teveel vluchten op Schiphol mogelijk werden, deed het discutabele aannames in een rapport over woningbouw rond Schiphol en gaf het nauwelijks kritiek op de boterzachte ‘minder hinder’-plannen van het vliegveld.
03 oktober 2023, 09:24