Wethouder Nobel (H’meer) erkent dat stille vliegtuigen loze belofte zijn

“KLM roept al jaren over te willen gaan op schonere en stillere vliegtuigen. Dat is mooi, maar KLM moet dat ook echt gaan doen, want tot nu toe heb ik nog geen schonere of stillere vloot gezien.” Een uitspraak van voorzitter Alfred Blokhuizen van SchipholWatch? Nee, dit zei wethouder Jurgen Nobel gisteren in De Telegraaf (mirror). Hij is wethouder in de gemeente Haarlemmermeer en fervent voorvechter van de vliegindustrie. Vanuit zijn positie is dat begrijpelijk. De man is bestuurder namens de VVD, heeft een fascinatie voor vliegtuigen en zijn gemeente is financieel in hoge mate afhankelijk van het reilen en zeilen van Schiphol. In de afgelopen jaren lag Nobel dan ook veelvuldig onder vuur van voorstanders van een gezonde leefomgevig voor mensen in de regio. Hij werd verguisd om zijn experimenten met zwaargeïsoleerde Schiphol-bunkers als woonunits en verfoeid om zijn al te lichtzinnige ingrijpen bij demonstraties. Nobel werd veelvuldig gefotografeerd op recepties van de vliegindustrie, maar kwam nooit op voor zwaargehinderde omwonenden. Rintels geleurEn nu geeft hij dan ineens toe dat KLM altijd veel belooft, maar nooit levert. Directeur Marjan Rintel leurt met haar mantra ‘stillere vliegtuigen’ bij ieder tv-programma dat haar ook maar even wil ontvangen. Redacteuren die niet thuis zijn in de materie bereiden de presentatoren onvoldoende voor. De topvrouw kan vervolgens haar desinformatie ongefilterd en onweersproken uitventen voor het grote publiek. Het is immers allang aangetoond dat stillere toestellen helemaal geen verschil maken voor mensen die ‘s nachts wakker worden van het veelvliegen. Bewoners worden wakker van een oude 747 die met bijna 90 decibel over een woonwijk scheert, maar net zo goed van een ‘stille’ 737 Max die ‘slechts’ 82 decibel herrie injecteert in de slaapkamer. Op papier is dat een factor tien minder geluid, maar in de praktijk is de omwonende even klaarwakker. Minder lawaaiige vliegtuigen zoals door Rintel gepropageerd, helpen nauwelijks tegen de letterlijk ziekmakende overlast. Minder vliegverkeer helpt wel. Net zoals minder nachtvluchten. Geen sprake van echte krimpDat beaamt ook wethouder Nobel in zijn opinie in de krant van wakker Nederland. Hij zegt nu te betreuren dat er geen nachtslot komt en beaamt dat de voorgestelde inkrimping van het aantal nachtvluchten helemaal geen echte reductie is. “In 2022 waren er 24.000 nachtvluchten, minder dus dan de nieuwe limiet van 28.700”, zo verhaalt hij. “Er is maar één vliegtuig nodig om de nachtrust te verstoren.” Vervolgens maakt Nobel in zijn betoog een rare kronkel. Hij stelt dat niet exclusief moet worden ingezet op het enige middel dat bewezen helpt tegen overlast en slaapverstoring, maar dat de mate van herrie en uitstoot bepalend zou moeten zijn. Dat zegt hij, wetende dat (onder meer) KLM al jarenlang beloftes verbreekt en afspaken negeert. Het lijkt sterk op het gemarchandeer van een politicus die geconfronteerd is met een nieuwe realiteit – gewijzigde partijstandpunten – maar zich de nieuwe mores nog eigen moet maken. Elbers in het KLM-jaarverslag 2018 over enorme investeringen in stillere vliegtuigen waarvan omwonenden nog steeds niets merken KLM onbetrouwbaarKLM meldt al heel lang te investeren in ‘stillere’ toestellen. Zo gaf oud-topman Piet Elbers in het jaarverslag van 2018 hoog op over de enorme bedragen die hiermee gepaard gaan. Ook in 2021 werd in De Telegraaf (mirror) een publieksshow opgevoerd over stiller vliegen. Het feit dat nu zelfs de luchtvaartminnende wethouder Nobel erkent dat er in al die jaren voor omwonenden niets verbeterd is, onderstreept twee belangrijke feiten. Eén: KLM is een onbetrouwbaar bedrijf, zoals ook al werd aangetoond door staatsagent dr Jeroen Kremer. Twee: wethouder Nobel heeft bijgeleerd. Hopelijk past hij zijn nieuw vergaarde kennis toe en gaat hij zich inzetten voor de burgers die hem zijn positie gunden in plaats van voor Schiphol dat hem met een megaclaim in de tang probeert te houden. Boodschap aan wethouder Jurgen Nobel Mocht dit bericht u onder ogen komen, overweeg dan alstublieft eens om ons te deblokkeren op Twitter/X. Wij zijn een stichting met deels dezelfde idealen als u gisteren uitte in De Telegraaf. Als democratisch bestuurder past het ons inziens niet een organisatie uit het maatschappelijke middenveld te blokkeren en daarmee de dialoog uit de weg te gaan.
09 september 2023, 09:24