Nieuwe poging om Lelystad Airport via de achterdeur te openen

En weer probeert Schiphol Groep om het vliegveld in Lelystad op slinkse wijze open te stellen voor vakantievluchten. Dit keer door het vliegveld veel kleiner voor te stellen dan in de plannen staat en in de veronderstelling dat er eind dit jaar een natuurvergunning ligt. Dit blijkt uit een brief die directeur Jan Eerkens van Lelystad Airport stuurde aan demissionair minister Mark Harbers van Infrastructuur (I&W). Lelystad Airport hoopt nu een natuurvergunning te krijgen voor slechts 10.000 van de geplande 45.000 vluchten. In de eerste jaren na de opening verwacht de directie toch niet meer vluchten uit te voeren. Maar volgens de wet is zo’n opdeling verboden. Natuurvergunningen dienen aangevraagd te worden voor hele projecten, niet voor delen van een project. Zo’n omzeiling van de regels wordt salami-tactiek genoemd: het opsnijden van een groot probleem in kleinere delen zodat het zicht verdwijnt op de totale omvang van de – in dit geval – stikstofvervuiling. De wetgever heeft dergelijke strapatsen al voorzien en daarom verboden. Rechters maken er ook korte metten mee. Rechter zal vergunning toetsenVolgens eigen zeggen heeft Lelystad Airport inmiddels genoeg boeren opgekocht om de uitstoot van stikstofoxiden van 10.000 vluchten te compenseren. Het hoopt dan ook eind dit jaar de natuurvergunning uitgereikt te krijgen, maar houdt daarbij geen rekening met het feit dat verschillende milieuorganisaties in de startblokken staan om de vergunning voor te leggen aan de rechter. Demissionair minister Christianne van der Wal van Stikstof weet dat zij na het verlenen van de vergunning naar de rechter zal moeten en laat de kant-en-klare conceptvergunning mede daarom al twee jaar in haar lade verstoffen. De kans dat een rechter instemt met het gekonkel is klein, gezien recente uitspraken in vergelijkbare zaken. Een zaak tegen de losse interpretatie van de regels door Schiphol Groep en de minister van Natuur & Stikstof zal sowieso veel tijd kosten met een grote kans dat het vliegveld in die periode niet van start kan. Route ‘voorlopig’ niet nodigEerkens meldt in zijn brief ook een oplossing te hebben gevonden voor het vermijden van een laagvliegroute bij Lemelerveld: die route is plots niet meer nodig. De route gaat de rust verstoren in het Vechtdal en de Provincie Overijssel heeft daar terecht grote bezwaren tegen. Overigens bestaat er nog een omstreden laagvliegroute. Die voert over Nationaal Park Weerribben Wieden. Eerkens verzwijgt deze in zijn brief aan Harbers. Hoger vliegen kan daar niet, omdat de toestellen dan tussen het vliegverkeer naar Schiphol terechtkomen. Daarom stelt Eerkens nu voor die route “voorlopig” maar helemaal niet te gaan gebruiken. Maar alle omwonenden van vliegvelden weten wat die term ‘voorlopig’ inhoudt. De luchtverkeersleiding zal niet aarzelen zo’n route alsnog volop in te zetten met het smoesje van de veiligheid van het vliegverkeer. Rond Schiphol wordt continu afgeweken van de afspraken met ditzelfde argument. Onder het mom van de vliegveiligheid moet alles en iedereen wijken voor de luchtvaart, terwijl er vrijwel altijd betere oplossingen te bedenken zijn – zoals minder vliegen. Maar iedere inbreuk op de capaciteit is onbespreekbaar voor de vliegindustrie omdat dan het verdienmodel in gevaar komt. Dan liever de problemen over de schutting gooien naar de omwonenden en zo’n maatregel verkopen als “nodig voor de veiligheid”. Hinder verplaatsenHet niet inzetten van de route over het Vechtdal betekent automatisch dat bewoners van andere gebieden zwaarder worden belast. Zo’n maatregel heeft dan ook niets te maken met hinderbeperking, maar is louter het verschuiven van hinder naar anderen. Eerkens meldt in zijn brief dan ook wijselijk niets over waar dit vliegverkeer dan terechtkomt. Fragment uit de beslisnota die minister Harbers meestuurde aan de Tweede Kamer. Uit de beslisnota die minister Harbers samen met de brief van Lelystad Airport aan de Tweede Kamer stuurde, blijkt dat de ambtenaren bij I&W de nieuwe sluiproute wel zien zitten. Zij adviseren de minister akkoord te gaan met de ‘oplossing’ voor de laagvliegroute en mee te gaan in het verboden opknippen van het project in kleinere delen. Het is enerzijds pikant dat ambtenaren de minister adviseren mee te gaan in een verboden handelswijze, maar anderszijds niet onverwacht gezien de hechte banden tussen het ministerie en de vliegindustrie. Fraude-onderzoek nog niet afgerondHet gekonkel rond Lelystad Airport is inmiddels ruim vijf jaar aan de gang. Steeds opnieuw probeert de Schiphol Groep op slinkse manieren de benodigde vergunningen te krijgen. Daarbij werd in het verleden niet geschuwd om foute berekeningen op te voeren en – volgens een aangifte door bewonersgroep SATL – zelfs valsheid in geschrifte te plegen. Het Openbaar Ministerie doet al ruim drie jaar onderzoek naar die vermeende fraude, maar heeft nog geen beslissing genomen over al dan niet vervolgen. De lange duur van het onderzoek kan erop duiden dat er veel is misgegaan in de aanloop naar de gedroomde opening van het nieuwe vakantievliegveld. In dezelfde periode is het steeds duidelijker geworden dat het klimaat niet met zich laat sollen en dat de bijdrage van de luchtvaart aan de opwarming van de aarde veel groter is dan eerder gedacht. Ook bleek in de tussenliggende periode dat vliegtuigen veel meer kankerverwekkende stoffen uitstoten dan industrienormen toestaan en dat de negatieve gezondheidseffecten van geluidsoverlast veel groter zijn dan eerder gedacht.
29 augustus 2023, 12:23