Omgevingsdienst weigert vragen over PFAS-installatie Schiphol

Op 6 juli jongstleden nodigde de gemeente Haarlemmermeer mensen uit vragen te stellen over de PFAS-reiniging die Schiphol wil gaan bouwen. Dat doen we dan graag, maar vandaag ontvingen we het bericht van de Omgevingsdienst dat we geen antwoorden krijgen. Wat is het geval? Schiphol hoopt een fabriek te bouwen waarin het gifgrond, zwaar verontreinigd met forever chemical PFAS, te reinigen op basis van een procedé dat zich nog in de experimentele fase bevindt. Het vliegveld hoopt hiervoor niet de effecten op het milieu in kaart te hoeven brengen. Naar het zich laat aanzien, vindt de verantwoordelijke gemeente Haarlemmermeer dat wel welletjes. Wat kan er immers misgaan bij een bedrijf dat eerder al heeft aangetoond onzorgvuldig om te springen met het levensgevaarlijke goedje? Geen milieu-effectrapportage nodigOp 6 juli jongstleden maakt de gemeente dan ook bekend dat Schiphol geen zogenaamde milieu-effectrapportage (MER) hoeft op te stellen voor de installatie aan de Tweeduizend El in Badhoevedorp. Het publiek werd uitgenodigd om vragen te stellen over dit besluit. In samenwerking met een vrijwilliger die specialist is op het gebied van bodemzaken en vergunningen gaan we dus aan de slag en stellen de Omgevingsdienst – die de zaak behandelt in opdracht van de gemeente Haarlemmermeer – een aantal vragen over de gang van zaken. Onder meer willen we weten waarom PFAS niet wordt gezien als een gevaarlijke stof waardoor de overheid mede tot de twijfelachtige conclusie kan komen dat de MER achterwege kan blijven. Ook stellen we de vraag waarom wordt voorbijgegaan aan de Richtlijn Industriële Emissies, terwijl er toch duidelijk sprake is van een saneringsplicht. Ook zetten we vraagtekens bij de berekening van de stikstofdepositie van dit project. Schiphol lijkt daarbij de salami-tactiek te hebben toegepast door het opdelen van het geheel in deelprojecten. Meerdere rechters hebben zo’n rekenwijze al eerder onderuitgehaald. Geen antwoordenOndanks de vriendelijke uitnodiging van de gemeente vragen te stellen over de beslissing, ontvingen we vandaag doodleuk een kort briefje van de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (ODNZKG) dat men niet van plan is met antwoorden te komen. Volgens de milieupolitie gaat het slechts om een voorbereidende beslissing in het traject om te komen tot een vergunning. Een concept van die vergunning wordt later ter inzage gelegd, kan iedereen vragen “als zienswijze inbrengen”. Die vragen “zullen dan bij de besluitvorming worden betrokken”, aldus de dienst. “We zien dan ook geen aanleiding om inhoudelijk op uw vragen in te gaan”, zo besluit ODNZKG. SchipholWatch ziet dit als een uitermate teleurstellende reactie die wederom bevestigt dat er voor Schiphol andere regels gelden dan voor de rest van ons land. Het getuigt ook van weinig fatsoen om mensen uit te nodigen vragen te stellen en vervolgens te weigeren met antwoorden op de proppen te komen. Inmiddels heeft ook fractievoorzitter Peter Boerman van GroenLinks in Haarlemmermeer vragen gesteld over de bouw van de PFAS-installatie. Het college daar zal de vragen wél moeten beantwoorden.
15 augustus 2023, 15:14