KLM haalt eigen ‘minder hinder’-plan onderuit: krimp blijkt toch enige optie

Nu KLM heeft aangekondigd nog jaren door te vliegen met tot 18 jaar oude Airbussen, blijft er van het eigen ‘minder hinder’-plan niets meer over. Dus resteert slechts één optie om de maatschappelijke schade te reduceren: minder vliegen. Enkele maanden geleden stuurde KLM in het geheim een eigen plan naar het ministerie van Infrastructuur om de herrie rond Schiphol te verminderen. Twee weken geleden wist onderzoeksjournalist Ties Joosten toch de hand te leggen op dat plan – het leunde zwaar op de inzet van nieuwe vliegtuigen die zogenaamd stiller zouden zijn. Maar gisteren kondigde het bedrijf via vakblad Luchtvaartnieuws aan jaren langer door te willen vliegen met zeer lawaaiige en verouderde Airbussen. Vervangers voor die herriekisten zijn nog niet eens besteld, zo meldt die website. Afgezien van het feit dat iets minder lawaaiige toestellen nauwelijks verbetering brengen voor omwonenden, is dit de zoveelste loze belofte van KLM om iets te doen aan de enorme herrie en vervuiling rond Schiphol. Verbeteringen dwarsbomenAl decennialang blokkeert het bedrijf iedere vooruitgang voor de leefomgeving door via intensieve lobby veranderingen van de agenda te strepen en officiële overlegorganen te boycotten zodra er sprake is van maatregelen die de ambities van het bedrijf ook maar een haarbreedte in de weg staan. De firma gaat daar heel ver in. Enkele maanden geleden werd zelfs een rechtszaak aangespannen tegen de beslissing van minister Harbers om Schiphol een nieuwe limiet op te leggen van 440.000 vliegbewegingen. Die zaak werd in eerste instantie gewonnen, maar in hoger beroep kreeg KLM alsnog het deksel op de neus. Zelfs tegenover de rechters in deze zaak hield KLM bij hoog en bij laag vol dat nieuwe toestellen soelaas zouden bieden voor omwonenden. Nu blijkt dat die nieuwe toestellen niet eens zijn besteld en dat de beloofde ‘minder hinder’ dus helemaal niet op tijd komt als alternatief voor de plannen van de minister. Maatregel die wél werktDaarmee blijft de facto slechts één optie over om de leefomgeving van mensen in de wijde regio rond Schiphol te verbeteren: een reductie van het aantal vliegbewegingen. Dat resulteert gegarandeerd – zo bleek tijdens de coronaperiode – in minder overlast, minder milieuvervuiling en minder klimaatschade. Terwijl KLM nu dus het eigen ‘minder hinder’-plan torpedeert door te treuzelen met de aanschaf van nieuwe toestellen, zet het wel de gang door naar de Hoge Raad om de minister en omwonenden tegen zich in het harnas te jagen. De firma wil dat de hoogste rechter van ons land zich buigt over het vonnis waarmee Harbers de krimp in gang kan zetten. Dat gebeurt via een achterdeurtje. Het gerechtshof zou niet precies genoeg hebben gedefinieerd hoe de krimp moet worden geïmplementeerd. Rupsje NooitgenoegMaar dat is helemaal niet de taak van een rechter – die hoeft slechts te toetsen aan de geldende wetgeving en die is glashelder: Schiphol heeft geen geluidsruimte om meer dan 400.000 vluchten te faciliteren. Minister Harbers komt de vliegindustrie al ruimhartig tegemoet met zijn ‘experimenteerregeling’ waarmee de geluidsruimte opnieuw wordt opgerekt ten gunste van de vliegtuigexploitanten en ten koste van twee miljoen mensen die volgens de richtlijnen van de Wereldgezondheidsorganisatie al jarenlang te maken hebben met teveel Schiphol-herrie. Het blijkt onvoldoende voor Rupsje Nooitgenoeg met eigen plannen die – naar nu blijkt – het papieren stadium niet overstijgen.
28 juli 2023, 12:49