Eppink (JA21) maakt zich schuldig aan opzettelijke beschadiging vliegherrie.nl

Kamerlid D. Eppink van het eng-rechtse JA21 blijft ook na het presenteren van aanvullende informatie bij zijn valse beschuldiging van de website vliegherrie.nl. De oud-journalist heeft kennelijk geen boodschap meer aan hoor en wederhoor. Eppink noemde de website in een recent debat in de Tweede Kamer ‘frauduleus’. Er zouden geautomatiseerde meldingen op vliegherrie.nl terechtkomen die het beeld van de werkelijke overlast zouden vertroebelen. Het Kamerlid nam voorafgaand aan zijn ongefundeerde uitlatingen niet de moeite de feiten te checken, noch nam hij contact op met ook maar één van de organisaties achter de site om zijn aannamen te staven. In plaats daarvan verliet hij zich op uitlatingen van de luchtvaartlobby die hem de valse informatie deed toekomen, onder meer via sociale media. SchipholWatch en andere initiatiefnemers van de site nemen het Eppink zeer kwalijk dat hij dit initiatief uit het maatschappijk middenveld in een kwaad daglicht zet zonder te beschikken over de juiste feiten. Nog kwalijker is dat hij bij zijn standpunten blijft zelfs nadat hem de feiten zijn gepresenteerd. Dit blijkt uit correspondentie tussen SchipholWatch en een fractiemedewerker. Kwaadaardige verdraaiing van feitenDit zien wij als een bewuste en kwaadaardige verdraaiing van de feiten. Eppink is in het verleden nota bene journalist geweest bij NRC en zou daarom als geen ander moeten weten hoe belangrijk hoor en wederhoor zijn. Eppink baseerde zijn beschuldingingen aan het adres van vliegherrie.nl op zijn ervaringen met de website van het Bewoners Aanspreekpunt van Schiphol (BAS). Daar is het inderdaad mogelijk ongezien geautomatiseerde meldingen in te brengen die worden meegenomen in de statistieken. Maar BAS is een initiatief van Schiphol met de Luchtverkeersleiding Nederland en heeft niets te maken met de website vliegherrie.nl, waar wel zorgvuldig wordt omgegaan met gegevens. Vliegherrie.nl is geen BASBAS kwam eerder in het nieuws omdat er veel meldingen kwijtraken, meldingen van omgevingsdiensten elders niet worden verwerkt en de site slecht beveiligd was tegen hackers. Daardoor konden privégegevens van melders op straat komen te liggen. Niet bekend is hoe BAS de geautomatiseerde meldingen behandeld. Bij vliegherrie.nl is het weliswaar mogelijk geautomatiseerde meldingen in te sturen, echter worden deze voorzien van een ‘vlaggetje’. De meldingen verschijnen niet in de overzichten op de site en niet in de statistieken. De meldingen worden slechts, voorzien van een duidelijke markering, opgeslagen voor het geval een wetenschapper belangstelling heeft voor de ruwe site-data. Overigens maken de automatische meldingen bij vliegherrie.nl minder dan één procent uit van het totaal. Op de ruim 230.000 meldingen van de afgelopen twee jaar zijn er net iets minder dan 2.000 geautomatiseerd ingebracht. Ongeveer een twee keer zo groot aantal meldingen is door de redactie verwijderd vanwege ruw taalgebruik of andere ongewenste uitlatingen. De redactie staat dergelijke uitingen niet toe omdat dit het gezag van vliegherrie.nl ondermijnt. Ondermijning vertrouwenBehalve wetenschappers en journalisten maakt ook de Inspectie Leefomgeving & Transport dankbaar gebruik van de verzamelde gegevens. De inspectiedienst neemt de cijfers op in de jaarlijkse rapportage ‘De staat van Schiphol’. De actie van Eppink en zijn weigering de misleidende beschuldigingen in te trekken hebben veel weg van een moedwillige poging tot beschadiging van een hoopvol initatief van burgers die het slachtoffer zijn van de vliegindustrie. Zoals bekend is Eppink een groot voorstander van groei van deze sector en dat mag uiteraard. Maar het geeft geen pas als Kamerlid je gelijk te willen halen op basis van aantoonbare leugens. Dat ondermijnt (opnieuw) het vertrouwen in de politiek.
11 juli 2023, 15:39