Persbericht: Kamerlid Eppink (JA21) op het matje geroepen wegens valse beschuldiging

Vandaag heeft het bestuur van SchipholWatch Tweede Kamerlid D.J. Eppink (JA21) om onderbouwing gevraagd van zijn onterechte claim dat de website Vliegherrie.nl ‘frauduleus’ zou zijn. Het Kamerlid noemde de site zo tijdens een debat over luchtvaart eerder deze week in het parlement. Het bestuur van SchipholWatch hecht eraan te benadrukken dat meldingen op de website authentiek zijn, van geverifieerde personen afkomstig en regelmatig schrijnende illustraties zijn van de ervaren overlast. Het geeft wat SchipholWatch betreft geen pas dat een Kamerlid een initiatief uit het maatschappelijke middenveld op deze manier publiekelijk verdacht maakt en daarmee schade berokkent. De website vliegherrie.nl geeft op dit moment als enige platform inzicht in de ernstige gevolgen van vliegtuigoverlast. De website werd opgericht omdat er onder burgers een duidelijke behoefte bestaat om ergernissen en irritaties te uiten over de continue inbreuk op hun persoonlijke levenssfeer. Bestaande meldpunten bieden deze mogelijkheid niet. De grote behoefte blijkt uit het enorme aantal meldingen dat de site tot op heden heeft verwerkt: meer dan 228.000 in nog geen twee jaar tijd. Rectificatie geëistDe meldingen vormen een bron van onderzoek door wetenschappers, publicaties van journalisten en worden opgenomen in de jaarlijks door de Inspectie Leefomgeving & Transport gepubliceerde jaarrapportages over Schiphol. Daarbij vindt controle plaats op de integriteit van de meldingen. De uitlating van Kamerlid Eppink is dan ook van iedere grond gespeend. Het bestuur van SchipholWatch heeft het Kamerlid verzocht zijn claim te onderbouwen in de overtuiging dat hij hiertoe niet in staat zal blijken. In dat geval eisen we publiekelijke rectificatie van zijn uitspraak om verdere schade te voorkomen. De website Vliegherrie.nl is opgericht door SchipholWatch in samenwerking met een groot aantal organisaties uit het maatschappelijke middenveld, te weten Milieudefensie, Greenpeace, Partij voor de Dieren, Extinction Rebellion, Bewoners Omgeving Schiphol, SATL, GroenLinks Aalsmeer, GroenLinks Haarlemmermeer, BTV-Rotterdam, Platform Vlieghinder Kennemerland, Werkgroep Toekomst Luchtvaart, Platform Vliegoverlast Amsterdam, Stichting Werkgroep Vliegverkeer Bijlmermeer, Kennisnetwerk IMPACT, SP Veenendaal, Stichting SWAB, Stichting Omgeving Zonder Vlieghinder, Werkgroep Red Gelderland, Stichting Red de Veluwe, SOS Zaanstreek, Stichting Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder en Floriande TegenGeluid.
29 juni 2023, 18:04