Opnieuw winst voor omwonenden: tweede Kaagbaan definitief geschrapt

Met het definitief schrappen van de tweede Kaagbaan boeken omwonenden opnieuw winst in het dossier Schiphol. Vorig jaar werd bekend dat het vliegveld flink moet inkrimpen naar 440.000 vliegbewegingen. Het heuglijke nieuws van vandaag werd door minister Mark Harbers persoonlijk gebracht aan de bewoners van Rijsenhout, een dorp in de gemeente Haarlemmermeer dat al sinds 2009 op slot zit vanwege de plannen voor de zoveelste gedroomde uitbreiding van Schiphol. Nu de tweede Kaagbaan niet doorgaat, kan Rijsenhout weer aan de toekomst gaan denken en plannen maken voor de broodnodige woningbouw. Vanwege de jarenlange reservering van grond, stond het dorp stil in de ontwikkeling en trokken jonge woningzoekenden noodgedwongen naar elders. Rijsenhout vergrijsde zo in razend tempo. Onderzoek in opdracht van het ministerie van Infrastructuur toont glashard aan dat de parallelle Kaagbaan nauwelijks voordelen oplevert voor de luchtvaart, maar wel veel geld zou kosten en veel extra overlast zou opleveren. Na jarenlang stechelen en groeiend verzet onder de bevolking kiest het ministerie daarom nu eieren voor het geld. Nacht veel te kortSchiphol kondigde begin april zelf aan niets meer te zien in de extra start- en landingsbaan. Op hetzelfde moment vertelde huidig directeur Ruud Sondag dat hij ook een eind wil maken aan de nachtvluchten. Daarbij definieerde hij de nacht helaas wel erg benauwd tussen middernacht en 5 uur ‘s ochtends. Zo’n ‘nacht’ is te kort voor mensen, blijkt uit tal van wetenschappelijke publicaties. Het afketsen van de tweede Kaagbaan heeft directe gevolgen voor de huidige Luchtvaartnota. De daarin gesuggereerde groei naar 800.000 vliegbewegingen is hiermee volledig uit zicht verdwenen. Het huidige Schiphol kan volgens bestaande wet- en regelgeving niet meer dan 400.000 vluchten huisvesten. Deze grens werd in de afgelopen jaren steeds met ‘tijdelijke regelingen’ opgerekt richting 500.000. Het loslaten van de grondreservering voor de nieuwe baan krijgt ook gevolgen voor bewoners elders in de regio. Zo blijft de overlast door de niet-preferente banen, zoals de Zwanenburg-, Buitenveldert- en Aalsmeerbaan onveranderd bestaan. Van en naar deze banen vliegen te toestellen over drukbevolkte gebieden en leveren ze overlast en vervuiling op voor grote groepen omwonenden. Gemengde gevoelensDe regio richting Leiden en Den Haag kan in ieder geval opgelucht ademhalen. De toch al grote overlast kan niet meer verdubbelen, nu de aanleg van weer een nieuwe baan is afgeblazen. Dat is overigens slechts een pleister op de wonde, want vanwege de installatie van nieuwe navigatietechnologie op de Kaagbaan zal de overlast daar bij groei van Schiphol alsnog toenemen. “Per saldo is het schrappen van de parallelle Kaagbaan toch winst voor de omwonenden. In ieder geval is hiermee de weg afgesloten naar verdere groei van Schiphol. De huidige veiligheidssituatie en geluidsregels maken zo’n groei eenvoudigweg onmogelijk”, aldus voorzitter Alfred Blokhuizen van SchipholWatch. “Maar het probleem van een veel te grote luchthaven midden tussen de woonwijken is hiermee niet opgelost. De beloofde nachtsluiting moet er snel komen, net als de krimp naar 440.000 vluchten en het verbod op onzinnige privéjets. Vanaf dan kunnen we gaan bekijken wat er nog meer nodig is om omwonenden hun leven en gezondheid terug te geven”, aldus Blokhuizen. Veel op het spel“Er staat de komende tijd veel op het spel. De rechtszaak van RBV zal duidelijk maken in hoeverre de leefomgeving en gezondheid van omwonenden al die tijd illegaal is aangetast, de klimaatafspraken dwingen de luchtvaart stappen te nemen die uiteindelijk slechts te bereiken zijn met krimp en alle Schiphol-vliegvelden beschikken nog steeds niet over een natuurvergunning.” “En dan heb ik het nog maar even niet over de uitstoot van zeer zorgwekkende stoffen en de grootschalige PFAS-vervuiling op en rond Schiphol. Daar zullen ook oplossingen voor moeten komen. Schiphol mag niet willens en wetens doorgaan met het ongelimiteerd vervuilen van de leefomgeving. Wat dat betreft volgen we de ontwikkelingen rond Tata Steel op de voet en onderhouden we nauw contact met de omwonenden daar.”
12 juni 2023, 14:36