Lobbyclub IATA legt bom onder verdienmodel KLM

Nu de internationale lobbyclub IATA Schiphol bestempelt als “slechtste luchthaven ter wereld”, komt het verdienmodel van KLM onder druk te staan. Dat bedrijf is immers grotendeels afhankelijk van Schiphol als overstapvliegveld. De uitspraak dat Schiphol zo’n slecht vliegveld is, werd gisteren gedaan door Willie Walsh, voorzitter van IATA, bij de opening van een jaarlijks congres in Istanbul waar nagenoeg alle luchtvaartbonzen present zijn. De bewering haalde vrijwel direct de wereldpers en bereikte daarmee vele internationale klanten van KLM. Ook de krant van wakker Nederland meldde de uitlatingen prominent ondanks de ogenschijnlijk warme banden met KLM. Het zal internationale reizigers niet aanmoedigen een overstap te maken op het vliegveld bij Amsterdam. Zij hebben de keuze uit vele overstapplekken, zoals Paris Charles de Gaulle, London Heathrow, Frankfurt, maar ook Istanbul en de thuishavens van Arabische maatschappijen als Qatar en Emirates. Het zijn allemaal luchthavens die proberen zoveel mogelijk overstappers met spotgoedkope tickets te verleiden tot een tussenstop. De uitspraak van Walsh is opmerkelijk, vooral omdat KLM al lange tijd een prominent lid is van IATA. Belangenorganisaties handelen doorgaans in het voordeel van hun leden, maar dat lijkt hier niet het geval te zijn, integendeel. Wij van SchipholWatch zouden niet verbaasd zijn als directeur Rintel van KLM haar lidmaatschap inmiddels heeft opgezegd. Verwende kleuterWalsh deed zijn ongemakkelijke uitspraken naar verluidt uit onvrede over de maatregelen die onze regering wil nemen om de overlast en vervuiling door Schiphol in te perken en vanwege de hogere post-coronatarieven. Eén van de actiepunten is de tijdelijke krimp van Schiphol om zo de herrie van het vliegverkeer binnen de grenzen van de wet te brengen. Walsh is het oneens met de maatregelen, want wil liefst steeds meer vliegen – ook op Schiphol. Hij reageert op infantiele wijze op de actie van het kabinet. “Ik krijg mijn zin niet, dus jij bent stom.” Het niveau van de verwende kleuter die in de supermarkt op de grond gaat liggen omdat-ie z’n lolly niet krijgt van mamma. Het is een slecht doordachte strategie om een doorgaans welwillende regering weg te zetten als achterlijk. De meeste lobbyisten snappen dat met het zwartmaken van bewindslieden weinig te bereiken is, maar Walsh is dan ook geen lobbyist van nature. Eerder was hij de baas van British Airways – ook al zo’n door en door verwende luchtvaartmaatschappij die groeide ten koste van omwonenden, het klimaat, de natuur en de volksgezondheid. De protesten rond Heathrow Airport zijn niet van de lucht. Sombere ondertoonDe bijeenkomst van de luchtvaartbonzen in Istanbul stond overigens bol van de boude beweringen. De ene goed-nieuws-show loste de andere af. Maar de ondertoon is somber. De vliegindustrie ziet het draagvlak voor de klimaatonvriendelijke activiteiten afnemen en weet geen antwoord te geven op eisen van een nieuwe wereld. Innovatie blijft grotendeels uit, terwijl de klimaatprotesten rond vliegvelden wekelijks groeien. Niet alleen in Europa, maar wereldwijd. Vrijwel dagelijks zijn bezettingen van luchthavens in het nieuws en steeds meer politici zien in dat het zo niet verder kan. De vliegindustrie ziet zich geconfronteerd met een enorme opgave. Eerder deze week becijferde een wetenschapper van het Nederlandse onderzoeksinstituut NLR dat het ombouwen van ‘s werelds minst klimaatvriendelijke industrie naar een groen model meer dan 800 miljard euro gaat kosten. In een sector die per klant gemiddeld slechts 2 euro verdient, is dat een schier onmogelijke opgave. Walsh roept dan ook te pas en te onpas regeringen op de vieze vliegindustrie te ondersteunen. Overheden – lees: belastingbetalers – moeten maar investeren in uitzichtsloze technieken als zogenaamd duurzame brandstoffen om de vliegsector te vergroenen. De sector zelf blijft ondertussen comfortabel op de gemanicuurde handjes zitten. Met de minieme marges weet het geen geld vrij te spelen om te investeren in de eigen toekomst. En dus moet de belastingbetaler de problemen maar oplossen – net als tijdens de coronacrisis. Agressief gedragIATA zet zich met zijn agressieve wijze van communiceren compleet buiten de orde. De lobbyclub vervreemdt regeringen van zich die in principe positief staan tegenover de vliegsector. Op internet wordt IATA al vergeleken met die andere verderfelijke lobbyorganisatie – de Amerikaanse wapenpromotor NRA. Sommigen vergelijken de eens zo machtige IATA met de tabakslobby. Beide zusterorganisaties zijn berucht vanwege de vele doden die zij op hun naam hebben staan. Gezien de enorme uitstoot van kankerverwekkende stoffen door de vliegindustrie is die vergelijking niet eens zo vergezocht.
06 juni 2023, 08:59