KLM steeds minder van belang voor bereikbaarheid Nederland

Nederland is steeds minder afhankelijk van KLM voor de internationale bereikbaarheid. De bijdrage van het bedrijf aan de netwerkkwaliteit van Schiphol neemt zienderogen af. Dit blijkt uit een bijlage bij de laatste rapportage van de staatsagent voor KLM, die deze week naar de Tweede Kamer werd gestuurd. De berekeningen voor deze bijlage werden uitgevoerd door adviesbureau SEO Economisch Onderzoek. Voor het bepalen van het belang van bestemmingen hanteert SEO de GaWC-index, een lijst met steden die van zakelijk belang zijn. In die lijst krijgt iedere stad een klasse toegekend waarmee het belang van die stad voor de wereldeconomie wordt uitgedrukt. De lijst wordt samengesteld door de Globalization and World Cities Research Network. Zo vormen Londen en New York City gezamenlijk de belangrijkste categorie Alfa++, staat Amsterdam genoteerd in de Alfa-klasse en een stad als Helsinki in de Beta-categorie. Een compleet overzicht is te vinden op Wikipedia. Ondanks forse groei geen betere netwerkkwaliteitOp basis van deze indeling is in opdracht van de staatsagent het netwerk van Schiphol en KLM beoordeeld. Uit de analyse blijkt dat de kwaliteit ervan nauwelijks is toegenomen ondanks een forse groei van het aantal vluchten. Terwijl sinds 2013 het aantal vluchten met 17 procent is gegroeid, nam het aandeel vluchten naar GaWC-bestemmingen slechts toe van 81 naar 83 procent. KLM verzorgt steeds minder als enige de vluchten naar belangrijke bestemmingen (bron: Vijfde voortgangsrapportage Staatsagent voor KLM) Het aandeel bestemmingen waarop maar één luchtvaartmaatschappij vliegt is tegelijkertijd fors gedaald, van 36 naar 27 procent. Dit betekent dat inmiddels op 73 procent van de relevante bestemmingen de reiziger de keuze heeft uit meer dan één vliegfirma. Daarmee is de afhankelijkheid van KLM voor het bestemmingennetwerk van Schiphol fors gedaald. KLM is in deze periode vaker op GaWC-bestemmingen gaan vliegen en wat minder op unieke routes, dat wil zeggen op routes die alleen door KLM worden verzorgd. Krimp zonder economische nadelenEen belangrijke conclusie uit het onderzoek van SEO is dat het beter per trein bereikbaar maken van slechts zes bestemmingen kan resulteren in forse krimp van het vliegverkeer zonder enig negatief gevolg voor de netwerkkwaliteit van Schiphol. Het gaat dan om de steden Brussel, Parijs, Londen, Düsseldorf, Frankfurt en Berlijn. Op dit moment vliegt nog 15 procent van alle toestellen vanaf Schiphol naar één van die zes steden, terwijl deze goed per trein te bereiken zijn. Bij KLM is dat 10 procent van alle vluchten. De groei van Schiphol is sinds 2013 niet meer gericht geweest op verbetering van de netwerkkwaliteit, stelt SEO. Indirecte vluchten extra alternatiefHet onderzoek van SEO heeft slechts betrekking op bestemmingen die rechtstreeks vanaf Schiphol te bereiken zijn. Bestemmingen die ook prima via een vlucht met overstap zijn te bereiken, werden buiten beschouwing gelaten. Dat wil niet zeggen dat indirecte vluchten geen goed alternatief zouden kunnen zijn voor de rechtstreekse vluchten. Vluchten met overstap zijn meestal goedkoper dan directe vluchten en de prijs van een ticket speelt vaak een grote rol bij de keuze van reizigers. Nu blijkt dat KLM veel minder belangrijk wordt voor de bereikbaarheid van ons land, komt het bedrijfsmodel met 70 procent overstappers in een ander daglicht te staan. Die overstappers zijn volgens KLM nodig om Nederland verbonden te houden, maar blijken slechts een schaamlap voor de enorme en overbodige overlast en vervuiling die het bedrijf veroorzaakt. Hoogste tijd om juist de transferpassagiers te belasten in zo’n mate dat overstappen op Schiphol niet langer aantrekkelijk is. Om zo ruimte te creëren voor welzijn, ook omdat het creëren van welvaart sowieso al lastig blijkt in de vliegindustrie.
02 juni 2023, 07:49