Meldingen Gemeente Zaanstad

Toont 1 - 20 van 32959 meldingen uit de gemeente Zaanstad
Datum Tijd Postcode Plaats Oorzaak Value
03-05-24 21:19 1506 Zaandam Geluid Suparna Airlines een iritante herriebak. 03-05-2024 21:20
03-05-24 21:00 1561 Krommenie Milieu Natuurvergunning Schiphol ter discussie: "Boeren en natuur de dupe" Heeft Schiphol terecht een natuurvergunning? Noord-Hollandse boeren en natuurorganisaties zijn verontwaardigd dat de minister zou hebben gesjoemeld met het verlenen van de vergunning. "Wie het meeste geld heeft, kan zijn vergunning bij elkaar kopen. En dan is het een oneerlijke wedstrijd", zegt boer en voorzitter van LTO Nico Verduin uit Andijk. "Hier kun je goed zien wat veel te veel stikstof doet met de natuur", zegt directeur Sijas Akkerman van Natuur en Milieufederatie Noord-Holland, terwijl hij door de natuur bij de Haarlemse Veerplas loopt. Hij wijst naar de brandnetels en bramenstruiken, naar het vele riet dat er woekert. "Het is treurig, je zou hier een kruiden- en bloemrijk graslandje moeten zien." Op de achtergrond zijn de vliegtuigen te zien die opstijgen vanaf de Polderbaan. "Het komt mede door de vliegtuigen die hier vliegen. Er komt stikstof uit die motoren en dat dwarrelt hier neer", legt Akkerman uit. Precies om die reden heeft Schiphol, net als andere bedrijven die stikstof uitstoten, een natuurvergunning nodig. Gesjoemeld - In 2023 verkreeg Schiphol die vergunning, maar uit documenten die NRC recent in handen kreeg, blijkt dat de minister door de vingers zou hebben gekeken bij het verlenen ervan. "Er worden allemaal geitenpaadjes en trucjes uitgehaald om Schiphol te laten groeien" Sijas Akkerman - Natuur en Milieufederatie Noord-Holland. Schiphol kocht voor 17 miljoen euro de stikstofrechten van negen veehouderijen in de buurt van de luchthaven om zo aan de wetgeving te kunnen voldoen. Normaal gesproken moet er bij het overnemen van stikstofrechten eerst gekeken worden of de stikstofruimte niet voor de natuur moet worden gebruikt, maar dat leek het ministerie niet nodig. Ondanks de twijfels van sommige medewerkers. Dat blijkt nu onjuist, de Raad van State oordeelde in februari 2024 anders. Waarom koopt Schiphol (de stikstofrechten van) boerenbedrijven op? Stikstof is slecht voor de natuur en daarom moeten bedrijven die stikstof uitstoten sinds 2019 een natuurvergunning hebben. In die natuurvergunning staat opgenomen hoeveel stikstof het bedrijf mag uitstoten. Deze stikstofrechten kunnen worden verhandeld als een bedrijf stopt. Omdat Schiphol geen natuurvergunning had, kocht het de stikstofrechten van de boerenbedrijven op om zo wél de toegestane vluchten te mogen uitvoeren. "Typisch weer een voorbeeld van wat tegenwoordig 'Schiphollen' heet", zegt Akkerman. "Er worden allemaal geitenpaadjes en trucjes uitgehaald om Schiphol te laten groeien, en dat gaat telkens weer ten koste van natuur en van omwonenden als het gaat om geluid." Ook veel boeren wachten al jaren op een natuurvergunning. Dat er voor Schiphol nu niet aan de regels zou zijn voldaan, zien zij als oneerlijk. "Er wordt gemeten met twee maten blijkt nu", zegt voorzitter van LTO-Noord Nico Verduin. "Wie het meeste geld heeft, kan zijn vergunning bij elkaar kopen. En dan is het een oneerlijke wedstrijd." Boeren hebben die financiële middelen vaak namelijk niet om stikstofrechten bij te kopen. Nico Verduin runt zelf met zijn vrouw al 24 jaar een melkschapenbedrijf in Andijk, waar ze 650 schapen hebben rondlopen. Hij ziet dat veel boeren in de wachtstand zitten en verkeren in onzekerheid. "Zolang je geen goede vergunning hebt gekregen, krijg je geen financiering voor bijvoorbeeld een nieuwe stal of nieuwe technologieën. Dan sta je dus stil, je kunt niet door met je bedrijf", vertelt hij. Zowel Verduin als Akkerman vinden dat de politiek aan zet is. "Boeren en natuur worden de dupe van Schiphol en dit kabinet, dat Schiphol heel veel de ruimte geeft om met stikstofregels te sjoemelen. En aan de andere kant niet opkomt voor de natuur en de boeren. "Het is een goede zaak dat het mogelijk is om vergunning te geven, maar het is niet eerlijk dat er uitzonderingen worden gemaakt", zegt Verduin. "Dus: gelijke monniken, gelijke kappen." NH Nieuws 03-05-2024 21:04
03-05-24 19:51 1562 Krommenie Geluid Ik ga maar weer met de koptelefoon opzitten want dit gaat maar door. 03-05-2024 19:52
03-05-24 19:51 1562 Krommenie Geluid Het gaat maar door 03-05-2024 19:51
03-05-24 19:50 1562 Krommenie Geluid Lawaai 03-05-2024 19:51
03-05-24 19:46 1562 Krommenie Geluid Echt te asociaal voor woorden zoveel vliegtuigen achter elkaar 03-05-2024 19:47
03-05-24 19:45 1562 Krommenie Geluid Lawaai 03-05-2024 19:45
03-05-24 19:43 1562 Krommenie Geluid Gaat maar door die herrie 03-05-2024 19:44
03-05-24 19:42 1562 Krommenie Geluid Herrie 03-05-2024 19:43
03-05-24 19:42 1562 Krommenie Geluid Herrie 03-05-2024 19:42
03-05-24 19:41 1562 Krommenie Geluid Lawaai 03-05-2024 19:41
03-05-24 19:40 1562 Krommenie Geluid Lawaai 03-05-2024 19:40
03-05-24 19:39 1562 Krommenie Geluid Herrie 03-05-2024 19:39
03-05-24 19:38 1562 Krommenie Geluid Lawaai 03-05-2024 19:38
03-05-24 19:36 1562 Krommenie Geluid Heel veel herrie 03-05-2024 19:36
03-05-24 19:31 1562 Krommenie Geluid Echt absurd veel lawaai 03-05-2024 19:31
03-05-24 19:28 1562 Krommenie Geluid Heel veel lawaai 03-05-2024 19:28
03-05-24 19:27 1562 Krommenie Geluid Heel veel lawaai 03-05-2024 19:27
03-05-24 19:25 1562 Krommenie Geluid Lawaai 03-05-2024 19:26
03-05-24 19:24 1562 Krommenie Geluid Lawaai 03-05-2024 19:24

Pagina's