Meldingen Gemeente Zaanstad

Toont 1 - 20 van 42992 meldingen uit de gemeente Zaanstad
Datum Tijd Postcode Plaats Oorzaak Value
07-05-25 21:27 1561 Krommenie Geluid Wow, 3 minuten achtereen herrie. Niet normaal 07-05-2025 21:28
07-05-25 21:25 1561 Krommenie Geluid Bizar hard geluid van overvliegend vliegtuig 07-05-2025 21:25
07-05-25 21:14 1561 Krommenie Geluid Keihard lawaai 07-05-2025 21:15
07-05-25 21:10 1561 Krommenie Geluid Herrie 07-05-2025 21:10
07-05-25 21:00 1561 Krommenie Geluid Herrie 07-05-2025 21:01
07-05-25 20:29 1561 Krommenie Geluid Herrie 07-05-2025 20:29
07-05-25 20:06 1541 Koog aan de Zaan Geluid Amsterdam naar Istanbul! En Turkse Cargo dendert met veel lawaai door het luchtruim boven Westzaan en maakt een bocht voorbij Zaandijk maar de herrie is kilometers daaromheen nog enorm! Ophouden met die rotzooi in de lucht en de rotzooi die uitgestoten wordt over de bevolking! Schandalig dat dit maar door blijft gaan! Alles wordt kapotgemaakt! Mens en milieu 07-05-2025 20:09
07-05-25 20:06 1561 Krommenie Geluid Herrie 07-05-2025 20:06
07-05-25 20:06 1561 Krommenie Geluid Herrie 07-05-2025 20:06
07-05-25 19:56 1541 Koog aan de Zaan Geluid Wat een afgrijselijke rotherrie van een vliegtuig naar Warschau! Niet normaal! Over een woonwijk! Noordenwind, het is al een paar dagen vreselijk hier over Koog aan de Zaan West! Ze bulderen maar door, de één na de ander! Wat een ellende om zo te moeten leven! 07-05-2025 19:59
07-05-25 19:46 1561 Krommenie Geluid Herrie 07-05-2025 19:47
07-05-25 19:45 1561 Krommenie Geluid Herrie 07-05-2025 19:45
07-05-25 18:56 1561 Krommenie Geluid Herrie 07-05-2025 18:56
07-05-25 18:45 1561 Krommenie Geluid Aso hard geluid van overvliegend vliegtuig 07-05-2025 18:45
07-05-25 18:35 1561 Krommenie Geluid Krimp Schiphol nu officieel, maar nog steeds meer vluchten dan vorig jaar. Vanaf november geldt op Schiphol een nieuw maximum van 478.000 starts en landingen per jaar, zo staat in het vandaag gepubliceerde Luchthavenverkeersbesluit (LVB). Dat is lager dan het oude plafond, maar nog altijd 5000 vluchten meer dan de 473.000 vluchten die vorig jaar daadwerkelijk plaatsvonden. Ook het aantal nachtvluchten (tussen 23.00 uur en 7.00 uur) wordt verlaagd, van 32.000 naar 27.000. NH Nieuws. Vreselijk gewoon dat dit gigantische aantal zwaar overlastgevend en uitstotende vliegbewegingen als zijnde krimp wordt opgevoerd terwijl er geen één zak verandert! 07-05-2025 18:38
07-05-25 16:05 1562 Krommenie Geluid Brullende opstijgers 07-05-2025 16:06
07-05-25 16:01 1561 Krommenie Geluid Erg hard geluid 07-05-2025 16:03
07-05-25 15:32 1551 Westzaan Geluid Herrie. Krimpen van 475000 naar 478000 dat kan alleen madlener krimpen met vliegtuigen die er niet waren en dan straks nog vijf procent met stillere vliegtuigen die er niet zijn . Hoe hou je jezelf voor de gek wat een dwaas die man 07-05-2025 15:35
07-05-25 12:07 1561 Krommenie Milieu Vliegschaamte zorgt nog niet voor minder vluchten: 'Sociale druk speelt rol. De Nederlandse luchthavens verwelkomden in het afgelopen kwartaal bijna zeventien miljoen reizigers. Dat waren er meer dan in dezelfde periode in 2024. Vijf jaar geleden leek vliegschaamte flink in opkomst. Hoe zit dat? "Ik denk dat mensen nog wel vliegschaamte hebben", zegt Chantal van der Leest, een gedragspsycholoog met specialisatie in de klimaatcrisis. "De meeste mensen weten heus wel hoe schadelijk vliegen is voor het klimaat." Ze weten vaak ook dat minder of niet vliegen een van de belangrijkste dingen is die ze kunnen doen om hun eigen CO2-voetafdruk te verkleinen. Daar sluit Frenk van Harreveld, hoogleraar sociale psychologie aan de Universiteit van Amsterdam, zich bij aan. Hij haalt een CBS-onderzoek uit 2023 aan: toen voelde 27 procent van de mensen die vliegen weleens schaamte vanwege hun vlieggedrag. Drie jaar daarvoor was dat nog 19 procent. "Daar lijkt dus wel een groei in te zijn." Maar blijkbaar is dat voor reizigers allemaal niet voldoende om in plaats daarvan bijvoorbeeld de trein te pakken. Ook de duurdere vliegtickets lijken niet genoeg stimulans. Hoe zit dat? "Ik denk dat er meerdere dingen aan de hand zijn", zegt Van der Leest. Allereerst: als je wil dat mensen ander gedrag laten zien (namelijk: minder vliegen), moeten ze dat ook kúnnen doen. "Stel: je wil met de trein. Heel veel mensen weten niet hoe ze dat goed moeten aanpakken", zegt Van der Leest. Op vakantie gaan met de trein is in de praktijk vaak een stuk ingewikkelder dan met het vliegtuig. Voor veel reizen zijn er bijvoorbeeld geen directe verbindingen, waardoor je als vakantieganger met meerdere overstappen te maken hebt. Eurostar schrapte begin dit jaar nog een directe route tussen Amsterdam en Marseille. Daarnaast moet je vaak boeken bij verschillende vervoerders, die lang niet altijd even goed communiceren. Iedereen vliegt: waarom zou jij met de trein gaan? Daarnaast is er sprake van een bepaalde sociale norm, ziet Van der Leest: iedereen in je omgeving vliegt, dus waarom zou jij dat niet ook doen? Maar dat idee strookt niet per se met de cijfers, merkt ze op. Er worden in absolute aantallen wel meer vliegreizen gemaakt dan een jaar geleden, maar lang niet iedereen vliegt. Slechts een kwart van de Nederlanders is verantwoordelijk voor het merendeel van alle vliegreizen. Dat betekent dat een groot deel van de bevolking niet of nauwelijks vliegt. Maar niet-gemaakte vliegreizen zijn minder zichtbaar dan reizen die wél gemaakt worden. Het beeld heerst dan snel dat iedereen vliegt, ook al klopt dat statistisch gezien helemaal niet. En mensen bewegen graag naar die sociale norm toe, legt Van der Leest uit. "Je denkt snel: als ik doe wat iedereen doet, dan zal dat wel de beste keuze zijn. Je wil niet buiten de groep vallen." Stel dat je hele vriendengroep graag een vliegreis boekt voor jullie vakantie. Dan voel je als enige persoon die niet wil vliegen de druk om tóch ja te zeggen. Je wil tenslotte niet de sfeerverpester zijn. Patagonia-jas is duidelijk zichtbaar .. Het beeld dat anderen van je hebben, speelt dus een grote rol. Van Harreveld trekt de vergelijking met zijn onderzoek naar consumentengedrag bij het kopen van kleding. Stel: je wil graag een duurzamere keuze maken en schaft een jas van het bekende duurzame merk Patagonia aan. Psychologisch gezien levert dat veel op, legt Van Harreveld uit: anderen zien namelijk dat jij die jas draagt. Dat geeft je sociaal gezien een goed gevoel. Maar iets níét doen is minder zichtbaar. "Als je besluit om komende zomer niet naar Thailand te vliegen, scoor je daarmee niet zichtbaar punten." Datzelfde geldt voor de aanschaf van een elektrische auto in plaats van een dieselauto: dat is duidelijk zichtbaar in je dagelijkse leven, in tegenstelling tot een kampeertrip naar Overijssel of een treinreis naar Italië. Of een niet-gemaakte vliegreis, dus. "Mensen willen zich graag goed voelen over zichzelf", zegt Van Harreveld. "Er moet een manier komen om een duurzame keuze zichtbaarder te maken, zodat mensen hun identiteit eraan kunnen ontlenen." Verder speelt er bij een kleine groep mensen een vorm van weerstand. Zij hebben het gevoel dat er wat van hen wordt afgepakt als ze niet meer zouden 'mogen' vliegen, legt Van der Leest uit. Die weerstand treedt vaker op als er een maatschappelijke verandering plaatsvindt. Weerstand wijst op verandering .. Dat er weerstand is, laat dus wel zien dat er een beweging is, zegt Van der Leest: "De discussie is er." De psycholoog wijst daarnaast op een uitspraak van de rechter in april: de gemeente Den Haag mag vliegreclames verbieden. "De maatschappelijke verschuiving wordt gezien en gevoeld. Maar wat je vaak ziet is dat de intentie er eerder is dan het gedrag." Oftewel: de discussie rond vliegen is nu op gang gekomen. De keuze om minder te gaan vliegen, kan daar nu op volgen. Nu.nl 07-05-2025 12:11
07-05-25 00:10 1561 Krommenie Geluid Achterlijk laat en hard. Stop daarmee. 07-05-2025 00:10

Pagina's