21-01-25 | 07:01 | 8219 | Lelystad | Geluid | Na een weekje Oostenrijk weer terug in de herrie van Schiphol. Verschrikkelijk | | 21-01-2025 07:02 |
16-01-25 | 06:30 | 8244 | Lelystad | Geluid | Daar is fe 1e alweer | | 16-01-2025 06:31 |
14-01-25 | 07:55 | 8244 | Lelystad | Geluid | Gi)lende motoren. Dank u. | | 14-01-2025 07:56 |
06-01-25 | 05:49 | 8218 | Lelystad | Anders | ‘Straaljagers en zonbestemmingen’, ‘Zie Lelystad als ‘zesde baan’ van mainport Schiphol’ Een nieuwe passagiersterminal blinkt naast de verlengde startbaan. Achter een hek lonkt de langparkeervlakte. Laat de zonbestemmingen maar komen, Lelystad is er klaar voor. De geplande openstelling is al vier keer tegengehouden, maar nu gloort hoop voor de voorstanders. In 2025 neemt het kabinet een besluit. Eerdere dwarsligger BBB beheert nu Landbouw en Natuur. Mogelijk zit een milieuvergunning voor 10.000 commerciële vluchten per jaar er nu in. Op 500.000 vluchten per jaar zijn die extra 12.000 er niet veel. Ook een civiel-militair Lelystad is zo vermoedelijk wel ‘luchtzijdig in te passen’ – favoriete term van het ministerie van Infrastructuur. De F-35’s van de Koninklijke Luchtmacht
moeten het aan ministerie van Defensie ligt, in de toekomst ook op Lelystad kunnen landen. Want er is meer ruimte nodig voor jachtvliegtuigen. Om te oefenen en voor ‘tactische spreiding’: het risico in tijden van spanning minimaliseren. In totaal 2.300 extra vliegbewegingen per jaar, schreef staatssecretaris Tuinman (BBB) in december aan de Kamer.
Lelystad gooit hoge ogen omdat er relatief weinig mensen wonen, wat neerkomt op minder geluidshinder. In totaal dan, niet per persoon, want als je van nabij een F-35 hoort starten, denk je dat er bloed uit je oren komt. Gemeente en provincie zijn niet tegen, mits het vliegveld ook opengaat voor commercieel verkeer. Voor de tegenstanders zal het dubbel slikken zijn. De echte vraag leek me of het wel is in te passen in ons zelfbeeld. Want hier botsen twee Nederlanden. Het ene is het ‘hedonistische’ land uit de peilingen van Ipsos I&O, waarin driekwart het eens is met de stelling dat ‘het belangrijkste is om vandaag van het leven te genieten; morgen zorgt wel voor zichzelf’. Het andere is het ‘weerbare’ land, dat Mark Rutte nu bepleit. Dat zijn, onder meer, de F-35’s. Vroeger heette straaljagerherrie the sound of freedom. Nu doen we liefst de vingers in de oren. NRC | | 06-01-2025 05:52 |
04-01-25 | 08:50 | 8219 | Lelystad | Geluid | Om gek van te worden. Een stroom van herrie al de hele ochtend boven mijn huis. Belachelijk! Het geluid van het ene vliegtuig is nog niet weg of de volgende herriebak hoor je alweer aankomen. Woongenot is ver te zoeken inmiddels. | | 04-01-2025 08:52 |
04-01-25 | 07:16 | 8219 | Lelystad | Geluid | Weekend.... En alweer een paar uur in de schiphol herrie. | | 04-01-2025 07:17 |
30-12-24 | 06:44 | 8219 | Lelystad | Geluid | Gezellig al die nutteloze vluchten. Stop doe hub. De collone komt weer op gang. | | 30-12-2024 06:45 |
26-12-24 | 16:58 | 8244 | Lelystad | Geluid | Wat een dreun. Hou 'es op! | | 26-12-2024 16:58 |
26-12-24 | 16:46 | 8244 | Lelystad | Geluid | Gierend over de wijk. Bocen hey bezoek uit te horen. | | 26-12-2024 16:46 |
25-12-24 | 06:30 | 8219 | Lelystad | Geluid | 1ste kerstdag. De herrie begint alweer lekker vroeg. Voor half zeven speer wakker gevlogen. Bedankt. | | 25-12-2024 06:31 |
24-12-24 | 08:47 | 8244 | Lelystad | Geluid | Giller. Te laag en te dicht boven woonkern | | 24-12-2024 08:48 |
24-12-24 | 06:53 | 8219 | Lelystad | Geluid | Dat gaan we weer op de vroege ochtend. Klere herrie van Schiphol. Alles precies over de stad op 2500 meter hoogte. | | 24-12-2024 06:54 |
22-12-24 | 14:19 | 8219 | Lelystad | Geluid | Die takkenherrie van Schiphol de hele dag. Om gem van te worden. | | 22-12-2024 14:20 |
22-12-24 | 06:55 | 8219 | Lelystad | Geluid | Goedemorgen, weer zijn weer wakker gevlogen door Schiphol. Wat een herriebakken | | 22-12-2024 06:56 |
21-12-24 | 08:20 | 8219 | Lelystad | Geluid | Non stop herrie, het gaat al uren achter elkaar door. De lucht in de polder wordt gewoon kapot gevlogen. Weg met deze belachelijke hub. | | 21-12-2024 08:22 |
21-12-24 | 07:24 | 8219 | Lelystad | Geluid | Goedemorgen, de colonne naar Schiphol komt weer over mijn huis. Wat gezellig. Nog geen minuut zit er tussen. Wat een herrie de weer in het weekend. | | 21-12-2024 07:26 |
21-12-24 | 07:12 | 8244 | Lelystad | Geluid | Wakker. Gierende motoren. | | 21-12-2024 07:13 |
20-12-24 | 07:10 | 8219 | Lelystad | Geluid | Na een week rust in de italiaanse Alpen nu weer thuis in de herrie van Schiphol. Wat een hetrie weer vanmorgen. | | 20-12-2024 07:11 |
20-12-24 | 06:39 | 8244 | Lelystad | Geluid | Laag en dichtbij woonkern. Herroe, wakker. | | 20-12-2024 06:39 |
12-12-24 | 22:56 | 8218 | Lelystad | Anders | Lelystad wil alleen straaljagers op vliegveld als vakantievluchten ook mogen.
De gemeente Lelystad wil alleen gevechtsvliegtuigen toestaan op Lelystad Airport als het vliegveld ook opengaat voor vakantievluchten. Dat zegt de gemeente in een reactie op de mededeling van het ministerie van Defensie dat het vliegveld de meest geschikte locatie lijkt als nieuwe vliegbasis voor F-35's.
Alleen jachtvliegtuigen op Lelystad Airport is voor wethouder Dennis Grimbergen onbespreekbaar. De mogelijke komst van de vliegtuigen mag volgens de wethouder geen belemmering vormen voor de economische ontwikkeling van de regio.
Het provinciebestuur van Flevoland is het daarmee eens. De komst van gevechtsvliegtuigen is voor de provincie alleen bespreekbaar als de luchthaven ook opengaat voor groothandelsverkeer. "Daarbij is het behoud van een goed woon-, werk- en leefklimaat essentieel", zegt het provinciehuis,
Het vliegveld laat aan Omroep Flevoland weten contact te hebben gehad met het ministerie van Defensie. De directie laat aan de omroep weten dat niet duidelijk is of het vliegveld geschikt is voor gevechtsvliegtuigen: "Lelystad Airport is ingericht voor haar huidige activiteiten en in de toekomst voor commercieel handelsverkeer. Verder onderzoek van het ministerie van Defensie moet uitwijzen of Lelystad Airport een geschikte locatie is." Naast Lelystad zijn ook voormalig vliegbasis De Peel (op de grens van Brabant en Limburg) en Groningen Eelde Airport (bij de grens van Drenthe en Groningen) opties. In Drenthe wordt teleurgesteld gereageerd op de plannen. Gedeputeerde Yvonne Turenhout vindt het onbegrijpelijk dat nog voordat begonnen is aan het herstellen van het vertrouwen in de politiek en het inlossen van de ereschuld aan de Groningers, er alweer een nieuw ingrijpend plan op tafel ligt.
"We hadden echt verwacht dat Groningen Airport Eelde niet verder onderzocht zou worden en dat het zou afvallen als potentiële locatie voor jachtvliegtuigen", reageert Turenhout bij RTV Drenthe. "Het is voor ons glas- en glashelder: het is niet onderhandelbaar. Straaljagers op Eelde vraagt te veel van onze inwoners."
De provincie Limburg is nooit voorstander geweest van de heropening van vliegbasis De Peel, meldt L1 Nieuws. Ook de omliggende gemeenten in Limburg en Oost-Brabant zijn geen voorstander van een heropening.
Lelystad Airport was oorspronkelijk bedoeld als commerciële luchthaven om vakantievluchten van Schiphol over te nemen, maar zover is het nooit gekomen. Een meerderheid van de Tweede Kamer verzette zich tegen de opening van de luchthaven. Er zouden te veel negatieve gevolgen zijn voor het klimaat en de volksgezondheid. NOS.nl | | 12-12-2024 22:59 |