Datum en tijdstip start overlast
maandag 10 maart 2025 - 22:46
Oorzaak
Veiligheid
Postcode
6822
Woonplaats
Arnhem
Omschrijving melding
TWEE GEBEURTENISSEN die wel bekend zijn en gevaar opleveren. Hoeveel vaker komt het voor, vraag ik me af ? - Zondag 9 maart : Delta Airbus A330 suffered a serious engine incident after takeoff from Amsterdam Schiphol Airport. Tussen de middag vertrokken vanaf de Aalsmeerbaan, kwam niet hoger dan 1000 m. en is teruggekeerd zonder kerosine te dumpen om 25 minuten na opstijgen te landen op de Polderbaan. Met volle tank.
https://airlive.net/tracking/2025/03/10/delta-flight-dl237-to-tampa-returned-to-amsterdam-following-serious-incident-affecting-left-engine/
- Woensdag 5 maart: Mayday-Mayday voor 747 vanaf Schiphol. Om 15:40 uur steeg de 747 in zuidwestelijke richting op vanaf de Kaagbaan (06/24). Via Amersfoort en Nijmegen verliet de Jumbojet het Nederlandse luchtruim. Kort daarna stopten de piloten de klim op een hoogte van bijna 6.000 meter. Dat vanwege een storing aan motor 4 (aan boord de motor het meest rechts, PW4056). De vliegers maakten er volgens AV Herald melding van een Mayday Mayday-signaal. Piloten geven dit signaal af als de veiligheid aan boord ernstig in het geding komt of dreigt te komen. Boven Düsseldorf draaide de 747 om. Vervolgens maakte het toestel een noodlanding in Luik; een uur na vertrek van Schiphol.. https://www.upinthesky.nl/2025/03/08/mayday-mayday-voor-747-vanaf-schiphol/ NOOT; Er razen 20 uur per dag een 1250 vluchten met volle tank boven ons hoofd. Het komt vaak voor dat vliegtuigen vlak na vertrek te zwaar zijn door de hoeveelheid brandstof die zij bij zich hebben om een (nood)landing te kunnen maken. Dan belandt een toestel in een holding pattern om kerosine te lozen. 'Voor een vlucht vanuit Amsterdam naar Jeddah is circa zes uur aan brandstof nodig, exclusief een buffer'.