Datum en tijdstip start overlast
maandag 23 december 2024 - 13:46
Oorzaak
Geluid
Postcode
1012
Woonplaats
Amsterdam
Omschrijving melding
Schiphol matst overstappers en jij betaalt de rekening. Als Schiphol een prostituee was, dan was KLM haar pooier. Bijna alle geldstromen op Schiphol, van de peperdure kopjes koffie tot een super-de-luxe bagagesysteem, komen ten goede aan het businessmodel van KLM. Analyseer de winststromen van Schiphol en je ziet geen luchthaven, maar een vastgoedbedrijf naast een enorme vreetschuur, met daaromheen een gigantische parkeerplaats. De economische meerwaarde daarvan lijkt beperkt. Er is echter één luchtvaartmaatschappij die wat betreft het faciliteren van transfervluchten met kop en schouders boven de rest uitsteekt: KLM. Waar een luchtvaartmaatschappij als EasyJet zegt ‘nauwelijks’ overstappers te vervoeren, zit KLM naar eigen zeggen op 63 procent (‘20 -‘23). KLM neemt bijna de helft van alle vliegbewegingen op Schiphol voor zijn rekening - waarbij twee op de drie KLM-passagiers op Schiphol dus slechts een overstap maakt. Gemiddeld!
KLM is een zogeheten hub and spoke carrier. De strategie van de koninklijke luchtvaartmaatschappij is zoveel mogelijk passagiers in relatief kleine vliegtuigen naar Amsterdam te halen, om ze van daaruit op een groter vliegtuig richting hun eindbestemming te transporteren. Zo ontstaat een netwerk met veel directe bestemmingen.
Volgens KLM is deze hoeveelheid bestemmingen enorm belangrijk voor de Nederlandse economie. ‘Het is geenszins vanzelfsprekend dat iedere Nederlander in het vliegtuig kan stappen en vanaf Schiphol rechtstreeks is verbonden met ruim driehonderd bestemmingen,’ schrijft KLM in een visiedocument, waarin de luchtvaartmaatschappij zich beklaagt dat haar economische bijdrage ‘te veel als vanzelfsprekend wordt gezien’.
Je kunt je afvragen waar deze verongelijktheid van KLM vandaan komt. Telkens wordt de luchtvaartmaatschappij namelijk ontzien en worden de transferpassagiers van KLM bevoordeeld ten opzichte van Nederlandse reizigers want KLM echter vervoert nl nauwelijks Nederlanders. Ondertussen veroorzaken transferpassagiers veel klimaatschade. Een transferpassagier moet immers tweemaal opstijgen en landen. Bij dit opstijgen en landen gebruikt een vliegtuig veruit de meeste kerosine, produceert het meer lawaai en stoot het meer fijnstof, stikstof en broeikasgassen uit. Bovendien vliegt een transferpassagier niet de kortst mogelijke afstand tussen twee luchthavens, maar maakt hij een omweg. Ook hierdoor schiet het brandstofverbruik omhoog.
Economische meerwaarde is beperkt ..
Volgens Schiphol is dit transfermodel niettemin erg goed voor de Nederlandse economie, zegt een woordvoerder: ‘Transferpassagiers dragen bij aan het rijke netwerk van bestemmingen en daarmee aan de verbondenheid van Nederland met de wereld. Hun bijdrage is dat door hen bepaalde routes rendabel zijn, waardoor die routes er zijn en blijven bestaan en Nederland verbonden is met een grote hoeveelheid economische centra.’
Toch worden er ook steeds meer vraagtekens gezet bij dit luchtvaartbeleid. De transferpassagiers leveren immers amper inkomsten op, terwijl ze wel schaarse ruimte op Schiphol en in het Nederlandse luchtruim innemen. Het kleine beetje extra arbeidsvraag ten gevolge van het transfermodel wordt bovendien voornamelijk door het buitenland ingevuld, omdat Nederland kampt met een krappe arbeidsmarkt. Jaren geleden plaatste de Raad voor de Leefomgeving en Infrastructuur in het rapport De mainports voorbij daarom al vraagtekens bij de Nederlandse luchtvaartstrategie. Ook econoom Walter Manshanden heeft serieuze kritiek op het Nederlandse mainportdenken, blijkt uit dit eerdere interview op Follow the Money.
Zo lopen er dus tientallen geldstromen vanuit Nederlandse passagiers en belastingbetalers naar de transferpassagiers van met name KLM. Van ieder kopje koffie, ieder broodje, ieder verhuurd kantoor en iedere euro in de parkeerautomaat stroomt een gedeelte naar diens transferpassagiers. Jij als Nederlander betaalt een vliegtax, terwijl de overstappende Duitser naast je in het vliegtuig voor precies dezelfde vlucht van die belasting is vrijgesteld. De overheid investeert honderden miljoenen om KLM-vliegtuigen (waarvan het deels eigenaar is) naar Schiphol te brengen (waarvan het helemaal eigenaar is), terwijl twee op de drie passagiers in die KLM-vliegtuigen helemaal niet op Schiphol hoeft te zijn. Ondertussen lijkt de economische meerwaarde van dit beleid beperkt en is de extra klimaat- en milieuschade enorm.
En dat allemaal voor een directe verbinding met Växjö ..
https://www.ftm.nl/artikelen/schiphol-matst-overstappers-en-jij-betaalt-de-rekening