Datum en tijdstip start overlast
vrijdag 13 december 2024 - 15:53
Oorzaak
Milieu
Postcode
1562
Woonplaats
Krommenie
Omschrijving melding
Onderstaand artikel is vertaald want in Engels werd het niet geplaatst. Excuus voor evt. vertaalfouten. Onderzoek naar planeetverwarmende contrails "een sleutel in de maak" voor de luchtvaartindustrie Moderne commerciële vliegtuigen die op grote hoogte vliegen, creëren langduriger (longer-lived planet-warming) contrails dan oudere vliegtuigen, zo blijkt uit een nieuwe studie. Het resultaat betekent dat hoewel moderne vliegtuigen minder koolstof uitstoten dan oudere vliegtuigen, ze mogelijk meer bijdragen aan klimaatverandering door middel van trails. Onder leiding van wetenschappers van het Imperial College London, benadrukt de studie de immense uitdagingen waarmee de luchtvaartindustrie wordt geconfronteerd om haar impact op het klimaat te verminderen. Uit de nieuwe studie bleek ook dat privéjets meer contrails produceren dan eerder werd gedacht, wat mogelijk leidt tot buitensporige gevolgen voor de opwarming van het klimaat. 'De meeste mensen waarderen het niet dat trails en brandstofkoolstofemissies van vliegtuigen een dubbele opwarming van het klimaat veroorzaken' Dr. Edward Gryspeerdt. Contrails, of condenssporen, zijn dunne strepen wolk die worden gecreëerd door vliegtuiguitlaatgassen die bijdragen aan de opwarming van de aarde door warmte in de atmosfeer vast te houden. Hoewel het exacte opwarmingseffect van trails onzeker is, geloven wetenschappers dat het groter is dan de opwarming veroorzaakt door koolstofemissies van straalbrandstof. De studie, gepubliceerd in Environmental Research Letters, gebruikte machine learning om satellietgegevens te analyseren op meer dan 64.000 contrails van een reeks vliegtuigen die over de Noord-Atlantische Oceaan vlogen. Moderne vliegtuigen die op meer dan 38.000 voet (ongeveer 12 km) vliegen, zoals de Airbus A350 en Boeing 787 Airliners, creëren meer contrails dan oudere passagiersvliegtuigen, zo bleek uit de studie. Om het brandstofverbruik van vliegtuigen te verminderen, zijn moderne vliegtuigen ontworpen om op grotere hoogten te vliegen waar de lucht dunner is met minder aerodynamische weerstand, in vergelijking met oudere commerciële vliegtuigen, die meestal op iets lagere hoogten vliegen (ongeveer 35.000 ft/11 km). Dit betekent dat deze hoger vliegende vliegtuigen minder koolstofemissies per passagier produceren. Het betekent echter ook dat ze trails creëren die langer nodig hebben om te verdwijnen - waardoor een langdurig verwarmend effect ontstaat en een gecompliceerde afweging voor de luchtvaartindustrie. Dubbele whammy van opwarming .. Dr. Edward Gryspeerdt, de hoofdauteur van de studie en een Royal Society University Research Fellow aan het Grantham Institute - Climate Change and the Environment, zei: “Het is algemeen bekend dat vliegen niet goed is voor het klimaat. De meeste mensen waarderen het echter niet dat contrails en koolstofemissies van straalbrandstoffen een dubbele opwarming van het klimaat veroorzaken. “Deze studie gooit een sleutel in het werk voor de luchtvaartindustrie. Nieuwere vliegtuigen vliegen steeds hoger in de atmosfeer om de brandstofefficiëntie te verhogen en de koolstofemissies te verminderen. “Het onbedoelde gevolg hiervan is dat deze vliegtuigen die over de Noord-Atlantische Oceaan vliegen nu meer, langer levende, trails creëren, extra warmte in de atmosfeer opdringen en de klimaatimpact van de luchtvaart vergroten. “Dit betekent niet dat efficiëntere vliegtuigen een slechte zaak zijn - verre van dat, omdat ze een lagere CO2-uitstoot per passagiersmijl hebben. Onze bevinding weerspiegelt echter de uitdagingen waarmee de luchtvaartindustrie wordt geconfronteerd bij het verminderen van de impact op het klimaat.” De studie bevestigde wel een eenvoudige stap die kan worden genomen om de levensduur van contrails te verkorten: het verminderen van de hoeveelheid roet dat wordt uitgestoten door vliegtuigmotoren, die worden geproduceerd wanneer brandstof inefficiënt verbrandt. Moderne vliegtuigmotoren zijn ontworpen om schoner te zijn en stoten doorgaans minder roetdeeltjes uit, waardoor de levensduur van lakken wordt verkort. Terwijl andere studies met behulp van modellen dit fenomeen hebben voorspeld, is de vandaag gepubliceerde studie de eerste die het bevestigt met behulp van waarnemingen in de echte wereld. Co-auteur Dr. Marc Stettler, een lezer in Transport en het Milieu bij de afdeling Civiele en Milieutechniek, Imperial College London, zei: “Uit andere studies weten we dat het aantal roetdeeltjes in de uitlaat van vliegtuigen een sleutelrol speelt in de eigenschappen van nieuw gevormde contrails. We vermoedden dat dit ook van invloed zou zijn op de levensduur van trails. "Onze studie levert het eerste bewijs dat het uitstoten van minder roetdeeltjes resulteert in verhardingen die sneller uit de lucht vallen in vergelijking met fijnstofdeeltjes die worden gevormd op meer roetdeeltjes van oudere, vuilere motoren." Privéjets de ergste overtreders van contrails .. Nog hoger in de lucht ontdekten de onderzoekers dat privéjets vaker trails veroorzaken dan eerder werd gedacht, wat bijdraagt aan de bezorgdheid over het buitensporige gebruik van deze vliegtuigen door de superrijken. Ondanks dat ze kleiner zijn en minder brandstof gebruiken, creëren privéjets vergelijkbare trails als veel grotere commerciële vliegtuigen, zo bleek uit de analyse, wat de onderzoekers verbaasde. Privéjets vliegen hoger dan andere vliegtuigen, meer dan 40.000 voet boven de grond waar minder luchtverkeer is. Net als moderne commerciële vliegtuigen die echter meer trails creëren in vergelijking met lager vliegende oudere commerciële vliegtuigen, betekenen de grote hoogtes die door privéjets worden gevlogen dat ze buitensized geveels creëren. Dr. Gryspeerdt zei: “Ondanks hun kleinere formaat creëren privéjets net zo vaak trails als veel grotere vliegtuigen. We weten al dat deze vliegtuigen een enorme hoeveelheid koolstofemissies per passagier produceren, zodat de superrijken comfortabel kunnen vliegen. "Onze bevinding draagt bij aan de bezorgdheid over de klimaatimpact die wordt veroorzaakt door privéjets, aangezien arme landen nog steeds worden geteisterd door extreme weersomstandigheden." https://www.imperial.ac.uk/news/255315/study-planet-warming-contrails-spanner-works-aviation