Datum en tijdstip start overlast 
dinsdag 29 oktober 2024 - 14:24
Oorzaak 
Geluid
Postcode 
1016
Woonplaats 
Amsterdam
Omschrijving melding 
Er wordt steeds gemeld dat het luchtverkeer bij Schiphol probeert de overlast te minimaliseren. Nou? Neem vandaag: heel gewone wind ZW 3-4. De Polderbaan is in onderhoud. De preferente landingsbaan is rond 13:30 de Zwanenburgbaan. De Oostbaan geeft meeste laagvlieg-overlast, herrie, luchtvervuiling en gevaar voor de grootste woonkern in de buurt van Schiphol. Die baan moet daarom vermeden worden. Dat wordt ook steeds beweerd in (weliswaar niet gehandhaafde) afspraken. Maar het gebruik van de Oostbaan zou vandaag nodig zijn als tweede landingsbaan vanwege de landingspiek. (Die landingspieken zijn het gevolg van n de misplaatste HUB-functie van Schiphol, anders was 1 baan genoeg) Maar de Oostbaan wordt gewoon misbruikt als preferent ten opzichte alle andere banen: er is bijna geen landingsverkeer op andere banen. En op de Oostbaan wel. 13:45-13:54 https://www.flightradar24.com/KLM9935/37c2ddd8 uit Wroclaw https://www.flightradar24.com/EJU45TQ/37c2b678 uit Alicante https://www.flightradar24.com/KLM60Z/37c2eb34 uit Nantes https://www.flightradar24.com/KLM88T/37c2f028 uit London https://www.flightradar24.com/SUS440/37c30686 uit Brussel Deze grote commerciële toestellen vliegen vanaf Amsterdam Noord pakweg 10 kilometers lang op 400-600m laag over de stad. Dat is een botte vuistregel die het de luchtverkeersleiding makkelijk moet maken om stijgend verkeer meer ruimte te geven. Een bijna motorloze dalende glijvlucht (CDA) zou natuurlijk standaard moeten zijn, maar omdat Schiphol zo druk is wordt het te gevaarlijk om nog ingewikkelder te doen. Daarom wordt Schiphol met meer motorvermogen laag vanuit 3 plekken ver van Schiphol genaderd. Wat er nu gebeurt is onnodig slecht voor milieu en onnodig hinderlijk. Dit is duidelijk GEEN rekening houden met de onderwonenden.