Datum en tijdstip start overlast
maandag 23 september 2024 - 21:12
Oorzaak
Anders
Postcode
6822
Woonplaats
Arnhem
Omschrijving melding
Over Schiphol-lijken in de kast. Samenvatting: 'genoeg redenen voor een luchtvaartminister om behoedzaam met dit dossier om te gaan. Madlener lijkt echter vooral de kant van de industrie te kiezen: luchtvaartmaatschappijen hoeven van hem niets in te leveren, terwijl hij omwonenden een eerder beloofde krimp door de neus boort. Madlener lijkt dus te hopen dat het lijk in de kast op Schiphol blijft liggen waar het ligt – of er pas uit dondert als zijn ambtstermijn erop zit'.
Ties Joosten: 'Het lijkt inmiddels alweer een eeuwigheid geleden, maar weet je nog dat Pieter Omtzigt wegliep bij de coalitie-onderhandelingen omdat er bij verschillende ministeries financiële lijken in de kast lagen waarover hij niet was ingelicht?
Ik moest daaraan denken toen minister van Infrastructuur Barry Madlener (PVV) zijn plannen voor Schiphol onthulde. Het Parool vatte die samen als: de minister trekt ‘de stekker uit de krimp van Schiphol’. Wilde het vorige kabinet nog terug naar 440 duizend vluchten, van Madlener mogen dat er 485 duizend worden. Momenteel ‘bezitten’ luchtvaartmaatschappijen 483 duizend slots (het recht om op Schiphol te mogen opstijgen of landen) – geen luchtvaartmaatschappij gaat dus iets hoeven in te leveren.
Afgelopen week zat ik even te bladeren in de stukken waar Omtzigt zo van geschrokken was. Een van de financiële lijken blijkt zich in een kast op Schiphol te bevinden. Expliciet spreken ambtenaren in de stukken de vrees uit dat er ‘claims’ komen van omwonenden, omdat het vliegtuiglawaai de rechten van omwonenden al jarenlang schendt. Die vrees valt te begrijpen. De rechter oordeelde eerder al dat de belangen van omwonenden van Schiphol stelselmatig geschonden worden ten faveure van de luchtvaartindustrie. Een deel van die omwonenden bereidt inmiddels een massaclaim voor. In april kwam naar buiten dat zij mogelijk 3 miljard euro gaan eisen.
Ook bij een van staatswege afgedwongen krimp zijn er overigens claims te verwachten, zo valt te lezen in de stukken, maar dan van luchtvaartmaatschappijen die menen dat het recht om te mogen opstijgen en landen op Schiphol een bezit is dat niet zomaar kan worden afgenomen. De ambtenaren wijzen er in de gewraakte stukken bovendien op dat Schiphol jarenlang ten onrechte geen Natuurvergunning had, dat die inmiddels wel is verstrekt (nadat Schiphol een aantal boerderijen opkocht, tegen de zin van de Tweede Kamer) maar dat de vergunning nog niet onherroepelijk is omdat die wordt aangevochten. Ook wijzen de ambtenaren erop dat het ‘anticiperend handhaven’ (kafkaësk voor: niet handhaven), een gedoogconstructie die al meer dan 20 jaar voortduurt, hartstikke onrechtmatig is.
Kortom: genoeg redenen voor een luchtvaartminister om behoedzaam met dit dossier om te gaan. Madlener lijkt echter vooral de kant van de industrie te kiezen: luchtvaartmaatschappijen hoeven van hem niets in te leveren, terwijl hij omwonenden een eerder beloofde krimp door de neus boort. Madlener lijkt dus te hopen dat het lijk in de kast op Schiphol blijft liggen waar het ligt – of er pas uit dondert als zijn ambtstermijn erop zit. Heb een wijze week', Ties Joosten, Auteur, Nieuwsbrief FTM: Follow the Money