385289

Datum en tijdstip start overlast 
dinsdag 23 april 2024 - 13:13
Oorzaak 
Geluid
Postcode 
1057
Omschrijving melding 
Ik wordt gek hier Het raast alweer dik een week. Geklaagd ook bij Bas. Krijg je dit soort info terug: Boven uw postcode heeft u voornamelijk overlast van vertrekkend vliegverkeer van de Polderbaan (36L) en Zwanenburgbaan (36C). De vertrekroutes zijn ontworpen door LVNL en de overheid (Ministerie IenW). DE VERTREKROUTES ZIJN ZO ONTWORPEN DAT de veiligheid gewaarborgd wordt, OPERATIONELE INZETBAARHEID HOOG IS, dat de routes milieubewust zijn en DE OVERLAST BEPERKT WORDT (vooral dichtbij de baan). Een bocht eerder inzetten zodat een woonkern ontzien wordt van overlast is mogelijk voor lichtere toestellen (wendbaarder en klimmen sneller). Bij zwaardere toestellen is het draaien op een lagere hoogte vaak geen optie, i.v.m. de manoeuvreerbaarheid en klimprestaties. De kans is daarnaast ook groter dat vliegers tijdens een noodsituatie (motor uitgevallen) problemen hebben met het toestel onder controle te houden. Voorstel om vliegtuigen weg te houden boven mijn woonwijk kan volgens hun niet, in mijn ogen onwil: Bedenk wel de wind is Noord tot Noord west of er is geen wind. De zuidelijke vertrekroute aanpassen van de Polderbaan (36L) zodat toestellen het Noordzeekanaal volgen om vervolgens af te buigen naar het zuiden, is niet mogelijk vanwege aankomend vliegverkeer naar de Kaagbaan (06) en Zwanenburgbaan (36C). Bij de Zwanenburgbaan (36C) zijn er andere verklaringen waarom deze route niet aangepast kan worden. De Zwanenburgbaan (36C) wordt vaak ingezet als secundaire startbaan in een startpiek, dat betekent de Polderbaan (36L) ook in gebruik is als startbaan. De zuidelijke vertrekroute aanpassen van de Zwanenburgbaan (36C) zodat toestellen via het Noordzeekanaal vliegen is niet mogelijk, omdat dit verkeer dan in conflict komt met vertrekkend vliegverkeer van de Polderbaan (36L). Als je het kaartje bekijkt word er nu al rechts paralel aan de Aalsmeerbaan gevlogen zij het op een andere hoogte. Je kunt ook nog via het IJ en IJselmeer naar het zuiden gaan maar dat kost extra brandstof en er zal wel een ander antwoord klaar liggen om niet te veranderen. Soms wordt vanaf de Polderbaan gestart en dan pas gedraaid bij het Noordzeekanaal richting zuid. Die vliegtuigen komen dan ook over de Baarsjes maar zitten dan al zo veel hoger dan wanneer de start vanaf de Zwanenburgbaan. Maar dit is sporadisch. Er is dus tegen werking en niet praktisch meedenken in mij ogen dus er verandert niets.