Datum en tijdstip start overlast 
woensdag 10 april 2024 - 09:07
Oorzaak 
Anders
Postcode 
1171
Omschrijving melding 
In het Parool: Kabinet: onwaarschijnlijk dat het lukt om in 12 maanden te voldoen aan uitspraak Schiphol Het is onwaarschijnlijk dat het binnen een jaar lukt om de geluidshinder rondom Schiphol binnen de perken te krijgen zoals de rechtbank Den Haag drie weken geleden eiste. Volgens luchtvaartminister Mark Harbers zijn de opdrachten die de rechtbank Den Haag vorige maand verordonneerde ‘zeer ambitieus’. Dat schrijft de minister van Infrastructuur dinsdag aan de Tweede Kamer. Harbers reageert daarmee voor het eerst op de baanbrekende uitspraak van de Haagse rechtbank, die twee weken geleden oordeelde dat de Staat jarenlang in strijd met de Europese mensenrechten heeft gehandeld door groei van Schiphol voorop te stellen, boven bescherming van omwonenden tegen vlieglawaai. De rechtbank gaf de Staat maximaal een jaar om te voldoen aan de uitspraak. Daarbij moet de overheid uitgaan van de vliegregels uit 2008, de laatste keer dat die wettelijk werden vastgelegd. Volgens Harbers levert dat een groot aantal ‘dilemma’s en uitzoekrichtingen’ op waarvan het sterk de vraag is of die binnen de 12 maanden zijn op te lossen. “Op dit moment kan ik niet exact aangeven hoe het kabinet uitvoering zal geven aan het vonnis.” Hij wil evenmin zeggen of de Staat beroep aantekent. Harbers verwacht pas na de meivakantie meer duidelijkheid te geven.Uitspraak kan tot groei leiden.Voldoen aan de regels uit 2008 kent volgens de minister grote nadelen. De hinder door vliegverkeer zal in gebieden waar die nu het grootst is weliswaar afnemen, maar neemt toe in andere delen van de regio. Ook is het niet mogelijk om het aantal nachtvluchten sterk terug te brengen. In principe wordt zelfs groei van het aantal vluchten mogelijk, doordat de afgelopen 15 jaar vliegtuigen een stuk stiller zijn geworden.Volgens de rechtbank moeten die regels uit 2008 bovendien worden aangepast aan de huidige situatie. Harbers: “Iedere vorm van actualisatie van geldende wet- en regelgeving is binnen een tijdspanne van 12 maanden zeer ambitieus.” Zo moet voor zulke aanpassingen verplicht een Milieu Effect Rapportage (MER) worden uitgevoerd, is inspraak voorgeschreven, moet de Raad van State om advies worden gevraagd en dienen de Tweede en Eerste Kamer akkoord te gaan. Daarnaast is het volgens Harbers twijfelachtig of er niet ook Europese toestemming voor zulke ingrepen nodig is, alhoewel de rechtbank die niet nodig achtte. De Europese Commissie heeft eerder gesteld dat het in zulke gevallen akkoord moet gaan. Bovendien stellen de rechters aanvullende voorwaarden. In het vervolg moeten geluidsregels niet alleen gelden voor bewoners binnen de geluidszones in de buurt van Schiphol – zoals nu en volgens de regels uit 2008 – maar voor iedereen. Harbers: “De tijdsplanning wordt nog ambitieuzer als de actualisatie nieuwe elementen moet bevatten zoals de rechtbank overweegt.”Harbers gaat in de brief niet in op het politieke vacuüm dat na de val van het kabinet is ontstaan. Een groot aantal luchtvaartzaken is controversieel verklaard en mag niet door het kabinet worden behandeld. Met de uitspraak van de rechter wordt dat doorkruist, maar tegelijkertijd moet ook rekening worden gehouden met de lopende kabinetsformatie, waarbij PVV uitgesproken pro-luchtvaart is, NSC en BBB kritisch. De brief wordt woensdag besproken in een Kamercommissiedabat.