372282

Datum en tijdstip start overlast 
vrijdag 29 maart 2024 - 15:09
Oorzaak 
Geluid
Postcode 
6822
Omschrijving melding 
Vierde aanvliegroute, hier wordt niemand beter van. Geluid en ANDERS. Wals Schiphol plat voor het Nederland plat walst. 'Overlast beter verdelen'. Vrij te lezen artikel op RTL Nieuws: https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/5442614/luchtruimherziening-hier-komen-straks-waarschijnlijk-veel-meer-vliegtuigen. Er zit een duidelijke kaart van de 4e aanvliegroute bij: 'Het is de bedoeling dat het landende verkeer via het vierde naderingspunt zo veel mogelijk via vaste routes richting Schiphol gaat. En afhankelijk van de richting waarin ze daar moeten landen en of op dat moment één of twee landingsbanen in gebruik zijn, zien die routes er ongeveer zo uit' - zie kaart. Wat zie ik: de narigheid onder de banen en direct rond Schiphol neemt alleen maar toe, 4 banen in gebruik. 'Schiphol handelt vliegverkeer over het algemeen af via het zogenoemde 2 + 1 principe. Tegelijkertijd zijn er twee startbanen in gebruik en één landingsbaan, of twee landingsbanen en één startbaan. In een wat verdere toekomst moet de luchtruimherziening het mogelijk maken om twee landingsbanen en twee startbanen tegelijkertijd te gebruiken. Dan kan er meer vliegverkeer worden afgehandeld dan nu het geval is. Vianen, Oudewater, Alphen - Bij landen in noordelijke richting en in de variant dat één landingsbaan wordt gebruikt in combinatie met twee startbanen vliegt verkeer dat nadert vanaf Doorn naar de Kaagbaan. Dan vliegt het via Vianen, Oudewater, Alphen aan de Rijn om voor Lisse af te draaien. Als er twee landingsbanen in gebruik zijn gaat het via Nieuwegein, Montfoort, Woerden, het Groene Hart en Aalsmeer naar de Aalsmeerbaan. Bij landen in zuidelijke richting volgt het verkeer een andere route. Het gaat dan via Zeist, de Bilt, Utrecht en Breukelen, om ter hoogte van Mijdrecht naar het noorden af te draaien, over Amstelveen en Amsterdam. Bij of boven Wormerveer draait het dan af naar de Polderbaan of de Zwanenburgbaan. De Polderbaan is de landingsbaan als er twee startbanen in gebruik zijn; de Zwanenburgbaan als er één startbaan in gebruik is. {NOOT: dwars over Amstelveen en Amsterdam]. Niet aan de Kamer gemeld - Dat deze routes in 2022 zijn geanalyseerd is niet gemeld in voortgangsbrieven die het ministerie van IenW naar de Tweede Kamer stuurt over de luchtruimherziening'. Dit ziet er voor niemand goed uit. https://www.rtlnieuws.nl/video/uitzendingen/video/c4189503-9882-431b-8394-90268b048474/rtl-z-nieuws-1200-uur