Datum en tijdstip start overlast 
donderdag 1 februari 2024 - 17:59
Oorzaak 
Geluid
Postcode 
1016
Woonplaats 
Amsterdam
Omschrijving melding 
Het was een interessante week met de rechtszaak van de RVB en het online gesprek met Harbers over de vierde route. Hulde voor alle betrokkenen in beide zaken! Wat opvalt is een bizarre paradox wanneer de staat het heeft over de verbondenheid van ons land en het economische belang hiervan. De definitie van verbondenheid lijkt te bestaan uit het aantal directe vluchten vanaf Schiphol naar bepaalde belangrijke bestemmingen (hoe willekeurig gekozen die ook zijn, en los van hoeveel Nederlanders of andere origin-destination reizigers op die vluchten zitten). Kortom, we willen echt niet overstappen om op die bestemmingen te komen. Tegelijkertijd is dat precies het business model van KLM en de definitie van de hub-functie van Schiphol. Veruit de meerderheid van de KLM passagiers zijn juist overstappers! KLM en de staat zeggen aan de andere kant dus precies het tegenovergestelde, namelijk dat overstappen fantastisch is (Harbers: zoals we dat ook doen met de trein). Laten we in de toekomst de staat wijzen op deze tegenstrijdigheid in de standpunten. Of overstappen is prima, dan hebben we de hub-functie hier niet nodig voor onze verbondenheid en kunnen Nederlanders en ander bestemmingsverkeer makkelijk via een verbinding met een andere luchthaven op hun bestemming komen. Of overstappen is verschrikkelijk en dan moeten we dat al die KLM passagiers niet aandoen en stoppen met die onzin. In beide gevallen, halvering van Schiphol, stoppen met de hub functie en een balans met de omgeving en omwonenden.