Datum en tijdstip start overlast
zondag 9 april 2023 - 17:16
Oorzaak
Geluid
Postcode
3742
Woonplaats
Baarn
Omschrijving melding
Ingezonden brief van een Baarnaar in de Baarnsche Courant op 5 april over de nieuwe mogelijke 4e aanvliegroute. De motie van GroenLinks tegen de 4e route kwam er niet door omdat 'mensen toch wel blijven vliegen' en 'de last verspreid moet worden', maar de overlast is nu al groot. Hier een goed onderbouwde reactie.
Aanvliegroutes
Al een paar keer is in de BC de voorgenomen nieuwe aanvliegroute naar voren gekomen. Zoals bij elke wijziging in de status quo van de leefomgeving is daar bezwaar tegen. De motie van afgelopen week is bij gebrek aan te verwachten steun niet in stemming gebracht. Ik ben als bewoner van Baarn verbaasd over de kortzichtige standaard links-rechts reacties van onze politieke partijen, als er ons zo n grote inbreuk op ons welzijn en woongenot boven ons hoofd hangt. CDA, VVD, Jelle Jonkers reageerden met: ,,We willen allemaal vliegen dus waarom dan niet boven Baarn? De milieubelasting wordt zo eerlijker(?) verdeeld”. Het lijkt erop dat onze bestuurders geen idee hebben wat de huidige situatie nu is. We hebben nu al een knooppunt van stijgers boven Baarn. Die vliegen tussen de 2.500 en 3.500 meter boven ons. Luid en duidelijk, afhankelijk van de wind (startbaan) de ene dag wat meer dan de andere. Het is meer dan duidelijk dat wij ons fair share (qua geluid en fijnstof-uitstoot) al lang voor de kiezen krijgen, uitbreiding is ongewenst. Van de nieuwe aanvliegroute is bekend dat men op een punt 70 km van Schiphol aanvliegt tussen de 2.100 en 2.300 meter hoogte, 120 stuks per dag. De daling inzettend naar Schiphol - Baarn ligt er precies tussen in op circa 35 km hemelsbreed - betekent dat men boven Baarn op 1050 tot 1150 meter hoogte vliegt. Dat is echt heel laag en luid, zeker ’s nachts. Als je je er nu niet tegen uitspreekt is je beurt voorbij als het straks tegenvalt. Ik verwacht van lokale partijen echt wat meer lokale kennis, 'bescherming' en visie dan een paar dooddoeners.