Datum en tijdstip start overlast 
dinsdag 8 november 2022 - 21:13
Oorzaak 
Geluid
Postcode 
3742
Woonplaats 
Baarn
Omschrijving melding 
In Baarn is de geluidsoverlast door vliegtuigen opgepikt door de daarvoor verantwoordelijke wethouder. Hieronder het artikel dat in de lokale krant, de Baarnsche Courant, stond. MAANDAG 7 NOVEMBER 2022 Baarnse klachten over vliegverkeer op website gemeente, 9.350 meldingen vlieghinder VLIEGROUTES NAAR HET OOSTEN OP EEN DAG IN SEPTEMBER FOTO: BAS BAARN Vooral vliegtuigen die op de Polderbaan en de Zwanenburgbaan vertrekken richting oosten komen over Baarn. Dat blijkt uit gegevens van BAS, het bewoners aanspreekpunt Schiphol. In 2022 zijn er meer meldingen gedaan dan in 2020 en 2021. Toen werd er echter ook minder gevlogen door de coronapandemie. Op initiatief van wethouder Mark Eijbaard heeft de gemeente Baarn op haar website (baarn.nl) een apart hoofdstuk gemaakt, waarin alle gegevens van het BAS over het vliegverkeer boven Baarn worden gepubliceerd. Ook kunnen de inwoners makkelijk zien hoe ze zelf cijfers kunnen interpreteren en hoe ze contact op kunnen nemen met het BAS. Het bewonersaanspreekpunt Schiphol (BAS) is het startpunt voor iedereen die geluidshinder van vliegtuigen wil melden. Het BAS kan de problemen niet oplossen, maar zorgt wel dat alle vragen en opmerkingen worden geïnventariseerd en gemeld bij Schiphol en de luchtverkeersleiding. Wethouder Mark Eijbaard: ,,Als gemeente hebben we weinig invloed op de vliegbewegingen, maar ik vind het wel mijn taak om de inwoners te wijzen waar ze met hun opmerkingen het beste terecht kunnen.” PRESENTATIE Vandaar dat hij vorige maand afreisde naar Schiphol en zich liet informeren. Speciaal voor de wethouder waren de gegevens over Baarn geordend. Die presentatie is inmiddels te zien op de website van de gemeente Baarn onder het kopje ‘Vliegtuigoverlast’. Uit die cijfers blijkt dat in 2020 zestien melders goed waren voor 3.283 meldingen. Een jaar later waren dat er zeventien met 6.424 meldingen. Tot en met half september van dit jaar zijn waren er 32 melders met 9.350 meldingen. Dat worden er meer, het jaar loopt van november tot november. BAS probeert de cijfers te filteren. Zo zijn er mensen die jaarlijks meer dan 500 keer (!) een melding doen. Het aanspreekpunt en ook Schiphol en de luchtverkeersleiding kijken vooral naar de focusgroep met Baarnaars die minder dan 500 keer per jaar een melding via BAS doen. Dat geeft hele andere cijfers 2020: 228 meldingen. 2021: 549 meldingen en 2022: 200 meldingen. STARTBAAN De startbaan is bepalend hoe hoog een vliegtuig over Baarn komt. Een piloot die vertrekt vanaf de Aalsmeerbaan vliegt op circa 3,6 kilometer over het dorp. Vanaf de Kaagbaan wordt een hoogte van 4,2 kilometer aangehouden. Vanaf de Polderbaan is dat zelfs 6 kilometer. In 2019 vertrokken 77.000 vluchten op een oostelijke route vanaf de vijf meest gebruikte startbanen. In 2020 waren dat door corona nog geen 40.000 vluchten. In 2021 nam het verkeer weer toe en de eerste acht maanden van dit jaar zijn er al 48.000 vluchten geregistreerd. BAS wijst erop dat niet alle vliegtuigen richting het oosten over Baarn vliegen (zie foto). NADERINGSPUNT Vorige week werd bekend dat er plannen zijn om het vliegverkeer anders in te delen. Boven Gelderland en Utrecht is een nieuw zogenoemd naderingspunt voor passagiers- en vrachttoestellen in de maak. Dat zou betekenen dat er vanaf 2025 fors meer landend vliegverkeer boven de provincie Utrecht kan komen. Volgens het ministerie van Infrastructuur moet de precieze locatie nog worden bepaald, maar is niet uitgesloten dat die boven het zuidoosten van de provincie Utrecht komt. Volgens het ministerie moet de nieuwe vliegroute tot minder geluidshinder in Nederland leiden en tot kortere vliegroutes, wat beter is voor het milieu. door Eugene Leenders