Datum en tijdstip start overlast 
maandag 1 augustus 2022 - 06:35
Oorzaak 
Geluid
Postcode 
2421
Woonplaats 
Nieuwkoop
Omschrijving melding 
Goedemorgen, het eerste twintigtal vliegtuigen zijn alweer recht over woonwijken en officieel Natura 2000 en stiltegebied De Nieuwkoopse Plassen gedenderd! Een gebied waar je af en toe een vliegtuig zou kunnen horen maar nu dagelijks door Schiphol wordt geconfisqueerd als landingsbaan, waar vliegtuigen continue een spoor van gif, oorverdovend geluid en CO2 etc. uitstoot achterlaten. Niet voor niets heeft het Europese Parlement benadrukt hoe belangrijk het is om een Natura 2000 gebied te beschermen. Doe je dit niet en deze gebieden verzieken/verdwijnen, dan heeft het onherroepelijke en onomkeerbare gevolgen voor de leefbaarheid van nu en in de toekomst met alle gevolgen van dien. Geen speld tussen te krijgen! De boosdoener, CO2 uitstoot, moet drastisch omlaag. Zo ook volgens ons kabinet dat laat weten dit probleem zeer serieus te nemen en na rijp beraad komt met DE oplossing. Stoppen van veehouderijbedrijven rondom Natura 2000 gebieden om zo de noodzakelijke stikstofreductie van 95% te behalen. Dat er nog geen specifiek overzicht is waar ze kunnen aantonen/garanderen hoeveel dit daadwerkelijk gaat opleveren is slechts een detail. Belangrijk is dat er daadkrachtig moet worden opgetreden. Spoed is geboden! Wat zou nog meer kunnen bijdragen? Maximum snelheid van 80 km rondom vliegvelden? Vervuilende bedrijven (zoals b.v. Tata Steel) een intentieverklaring kunnen laten teken? Alle beetjes helpen. Gelukkig is er licht in de duisternis maar hiervoor moet het kabinet etc. wel eerst de hand in eigen boezem steken. Het betreft het terugdringen van het luchtvaartverkeer. En daar zit nou juist het pijnpunt. Als ze dat doen dan komt aan het licht dat ze al jarenlang er alles aan gedaan hebben en nog steeds doen om belastende informatie te verdoezelen en struisvogelpolitiek te bedrijven. Zo heeft men (Schiphol Group/ kabinet) er o.a. bewust voor gekozen om de uitstoot boven een vlieghoogte van 900 meter niet mee te rekenen (in tegenstelling tot de voorschriften van de Europese Unie) waardoor er maar liefst 70% van alle stikstofdepositie door vliegtuigen buiten beeld blijft! Depositie is dat deel van uitstoot dat neerslaat op de bodem, dat verzuring van grond veroorzaakt en daardoor de natuur (en mens) schade berokkend (bron: TU Delft / Schipholwatch 14/6/22). Zeventig% stikstof welke wel wordt uitgestoten door het vliegverkeer maar was 'vergeten' omdat het nog "ergens" in een heel donker laadje lag. Bingo! dat zet nog eens zoden aan de dijk. Natuurlijk heeft dit gevolgen voor de economie maar het mooie is dat het uiteindelijk veel meer oplevert: Naast de milieu en klimaatschade kost de vervuilende luchtvaart in Nederland het de belastingbetaler jaarlijks ruim 3,5 miljard (bron: rapport monetaire milieuschade in Nederland van het Planbureau voor Leefomgeving (PBL) 2018 - Schipholwatch d.d. 22/7/22). Dat is echt serieus geld wat nu uitgegeven wordt aan opzettelijke aangebrachte schade i.p.v. onderwijs, zorg, innovatie etc. etc. Tel daarbij op dat door minder vliegbewegingen de geluidsoverlast drastisch naar beneden gaat, het voor 1.5 miljoen mensen tot op vele tientallen kilometers rondom Schiphol, weer leefbaar wordt, het tekort aan woningen kan worden aangepakt en dat we nu en in de toekomst nog schone natuur hebben om van te genieten. Kabinet: tel uit je winst! Overigens is de focus op alleen CO2 uitstoot kortzichtig. De vliegindustrie richt zich bij het 'vergroenen' vooral op het verlagen van de CO2-emissies, maar een nieuw onderzoek toont aan dat hierdoor 90 procent van de klimaatschade buiten beeld blijft (bron: wetenschappelijk tijdschrift NewScientist - Schipholwactch 27/7/22). Nederland is en blijft te klein voor zoveel vliegbewegingen. Schone en stille vliegtuigen bestaan niet. Punt!