Datum en tijdstip start overlast
zondag 10 april 2022 - 08:12
Oorzaak
Milieu
Postcode
1561
Woonplaats
Krommenie
Omschrijving melding
Korte vluchten in top 3 grootste CO2-vervuilers Aldus SchipholWatch. Alléén al de korte vluchten vanaf en naar Nederlandse vliegvelden veroorzaken meer CO2-uitstoot dan de energiecentrale van Vattenfall in Velsen, de huidige nummer drie op de lijst van de Nederlandse Emissieautoriteit. Het gaat hierbij om vluchten tot 750 kilometer die makkelijk en klimaatvriendelijker te bereiken zijn met bus of trein. Dit blijkt uit een rapport dat al in 2019 werd gepubliceerd door het gezaghebbende ingenieursbureau RoyalHaskoning, maar nu pas onder onze aandacht werd gebracht door een lezer.
“Vanaf Nederlandse luchthavens zijn er relatief veel vluchten voor korte afstanden tot 750 kilometer. Op deze afstand kunnen voor sommige van deze bestemmingen duurzame alternatieven worden overwogen”, concludeert het bureau na het onderzoek.
In het onderzochte jaar 2018 – vóór corona dus – kozen ruim 23 miljoen passagiers voor zo’n korte vlucht. Daar waren maar liefst 207.000 vliegbewegingen voor nodig, ruim 40 procent van de gedoogde capaciteit van Schiphol.
Merendeel uitstoot niet eens meegerekend
“In totaal veroorzaakten deze vluchten 3,48 miljoen ton aan CO2-uitstoot in de lto-cyclus“, aldus RoyalHaskoning. De eerder genoemde elektriciteitscentrale in Velsen braakt jaarlijks 3,42 miljoen ton uit en bezet daarmee de derde plaats op officiële uitstootlijst.
De werkelijke uitstoot van deze vluchten ligt nog veel hoger, omdat in de onderzochte lto-cyclus alleen het landen, starten en opstijgen tot 900 meter hoogte wordt meegenomen. Vliegtuigen zitten een paar kilometer na de start al op die hoogte, dus het merendeel van de uitstoot is door het ingenieursbureau niet eens meegeteld.
De korte vluchten vanaf Nederlandse vliegvelden hebben dus eigenlijk recht op deze positie, maar de autoriteit laat de luchtvaart weg uit de lijstjes omdat die over – surprise – een uitzonderingspositie beschikt.
Iedere 20 minuten vluchtje naar Londen
Veruit de meeste passagiers op korte vluchten gaan richting Londen. Meer dan 7.000 mensen maken gebruik van de ruim 60 vluchten per dag richting de Britse hoofdstad. Jaarlijks gaat het dan om 2,6 miljoen passagiers. Deze bestemming is prima te bereiken met de hogesnelheidstrein die rijdt door de Kanaaltunnel.
De tweede bestemming is Parijs met 700.000 passagiers per jaar, eveneens prima te bereizen met de Thalys.
Eerder toonde CE Delft al aan dat KLM pre-corona 8,6 miljoen ton CO2-uitstoot toe te rekenen valt. Dat is maar liefst 50 procent meer dan de huidige nummer één op de lijst van de Emissieautoriteit, Tata Steel in IJmuiden met een CO2-productie van 5,7 miljoen ton ieder jaar.
De uitstoot van CO2 door het verbranden van fossiele brandstoffen is één van de belangrijkste oorzaken van de klimaatcrisis. Op 9 augustus jongstleden publiceerde het internationale klimaatpanel van de Verenigde Naties een alarmerend rapport over de gevolgen van die crisis voor de mensheid.
Eerder werd Shell veroordeeld voor haar rol in deze crisis en gesommeerd de uitstoot rap terug te brengen. Aanklager Milieudefensie liet toen weten ook bij de luchtvaart te gaan aandringen op reductie van de uitstoot.