Meeste duimen

Dit overzicht bevat meldingen die in de afgelopen 30 dagen de meeste duimen ontvingen. Zie ook Meeste duimen aller tijden.
Datum Tijd Postcode Plaats Oorzaak Value
24-04-24 19:47 1183 Amstelveen Geluid Vaak krijgen wij het verwijt dat wij maar niet zo dichtbij SCHIPHEL moeten wonen of komen wonen! Ik heb nieuws over deze nutteloze opmerking……zo langzamerhand in een omtrek van 125km2 hebben bewoners ernstige overlast ervaren van dit irritante bedrijf SCHIPHEL! De aantal vluchten zijn desastreus toegenomen daardoor zitten wij 24/7 in de oorverdovende herrie met giftige ultrafijnstof uitstoot☠️ als je op deze site de meldingen bekijkt komen deze soms wel 65 km van Schiphol vandaan! Zo langzamerhand heeft 38% van Nederland ernstige hinder van dit giftige bedrijf. SCHIPHEL MOET KRIMPEN🫵🏻 POLITIEK NU INGRIJPEN👊🏻 24-04-2024 19:52
04-05-24 22:00 1423 Uithoorn Geluid Lieve mensen, Kijk "Even tot hier" en geniet. We zijn niet gek maar worden door de regering en consorten flink gepiepeld. We krijgen steeds meer bijval. KLM maakt zich niet populair. Blijf melden. De aanhouder wint. Fijne, hopelijk stille, zondag gewenst. 04-05-2024 22:05
03-05-24 23:13 1567 Assendelft Geluid Vandaag in OP1 Joost Eerdmans die niet lekker geslapen heeft in de nabijheid van een windmolen. Wie nodigt hem uit om een nacht te slapen onderbroken door vliegherrie. Hij is er namelijk van overtuigd dat het allemaal wel meevalt en dat we zeuren. Als hij de zoom van windmolens al storend vind dan zal hij schrikken van dr vliegherrie die wij moeten dulden. Hij vindt dat Schiphol daarom grenzeloos mag groeien. Wie o wie opent zijn ogen en die van rechtse partijen? 03-05-2024 23:21
02-05-24 17:13 1921 Akersloot Geluid Akersloot 2 mei 2024. Het is deze middag, de eerste middag dat het dit jaar een beetje mooi weer is en je graag de ramen openzet of even buiten zit weer bar en boos. Vanmorgen vroeg al uit mijn bed "gedonderd". Verder de hele dag vliegtuigen in twee aanvliegroutes naar Schiphol, de Zwanenburgbaan en de Polderbaan in een frequentie van meer dan twee per minuut. Het is niet te harden en dat op meer dan 25 km van de luchthaven. Ik wordt er stik chagrijnig van en dat krijgt mijn vrouw dan weer over zich heen. Kortom slaande ruzie. Wij hoeven niet naar verre oorden op vakantie met het vliegtuig. We zouden het hier fantastisch hebben. Grutto's in de wei, kievieten, boeren zwaluwen en een heuse bruine Kiekendief. Als ons leven niet zo ernstig vergald zou worden door die idiote rotherrie zou het hier een idyllisch eiland zijn. Maar wat doen wij als Nederlanders, we vergallen ons eigen leefmilieu. Dat doen de smerigste dieren zelfs niet. We denken nu toch ernstig aan verhuizen, ver weg naar een land waar de mensen nog respect hebben voor elkaar en niet alles van economisch gewin aan elkaar moet hangen. En dat dan te koste van alles. 02-05-2024 17:24
29-04-24 09:35 1185 Amstelveen Geluid Vannacht het laatste vliegtuig om 00:35 uur en vanmorgen de eerste om 5:16 uur. We moeten dit gaan zien als echt asociaal gedrag. Schiphol is een asociaal bedrijf. Aan alle kanten leveren zij geen bijdrage aan het gelukkig maken van mensen in deze maatschappij. Zij hebben enkel groei voor ogen ongeacht de consequenties voor andere mensen. In het dagelijks leven noemen we dat gewoon asociaal, egoïstisch. En dat asociale gedrag is precies wat de Schiphol group doet: alleen denken aan de eigen wensen. De omgeving, het milieu en andere mensen daar trekken ze zich niets van aan. Asociaal gedrag dus. Kinderen op school spreken we aan wanneer ze alleen aan zichzelf denken. Wanneer adolescenten een feestje geven en om 00:35 uur nog herrie maken, sturen we de politie langs. Maar van Schiphol vinden we het een soort van normaal dat ze asociaal gedrag vertonen. Als we langs Schiphol rijden moeten we toeteren en laten weten dat we asociaal gedrag van grote bedrijven niet meer accepteren. Ze moeten hun maatschappelijke verantwoordelijkheid gaan nemen. Dus Schiphol, lobby niet bij de overheid om meer te mogen groeien, of meer PFAS afval te mogen laten liggen of méér overstappers via Schihol vervoeren, of geen belasting op kerosine te heffen, maar wees een oprechte organisatie. Dat is je maatschappelijke plicht. Neem niet alleen, maar geef ook. 29-04-2024 09:45
06-05-24 21:47 1183 Amstelveen Geluid Geen zuchtje wind, continu opstijgende vliegtuigen vanaf Buitenveldertbaan, enorme gierende herrie, luchtkwaliteit slecht bij meting. Laag over Amstelveen en maar volhouden dat er stillere vliegtuigen komen ( marginaal) en dat de uitstoot te compenseren is door boeren uit te kopen. En die roet dan die overal op ligt hier? Alle kinderen klaarwakker, daar komt er weer een laag over een aantal wijken. Met korte intervallen de een na de ander, de hele avond al. Het erge is, dat als wij dit niet hebben , anderen dit over zich heen krijgen, want een structurele oplossing nl. minder vluchten, wordt stelselmatig gesaboteerd door de de luchtvaartlobby en de betreffende bewindslieden in de regering( zie de stukken in meest recente Schipholwatch artikel ) Niet alleen de stikstof maar ook de herrie en de toxische uitstoot, ( “tata”-achtige zwarte roet oa.) wat een erfenis van deze kabinetten, die alles voor zich uit hebben geschoven en niets oplossen. Slippendragers van de luchtvaartindustrie die zich onaantastbaar waant en alleen aan eigen verdienmodel denkt en lak heeft aan gezondheid van anderen. 06-05-2024 22:00
23-04-24 18:58 2806 Gouda Geluid Al ruim 12 uur is het tergend, irritant en voortdurend geluid te horen: jankende toonhoogte van ster k dalende vliegtuigen die ook nog scherpe bocht maken. Geluidsschermen bestaan niet voor vliegtuigen. Gedragsaanpassing door cowboys in de lucht (piloten?) wordt niet beoefend. Het is gruwzame geluidsoverlast van 60/ 70dB. Controle wordt niet uitgeoefend- wie is eigenlijk verantwoordelijk? Regionaal milieuinstanties, gezondheidsinspektie? Het lijkt dat de burger een paria is en nergens serieus wordt genomen. Het is diep schofferend en beschadigend deze milieuoverlast en geluidsexplosies. 23-04-2024 19:10
07-05-24 16:41 1183 Amstelveen Geluid Wij scheiden ons huisaval, rijden elektrisch, hebben zonnepanelen, rijden 30 km in de grote steden etc etc! Schiphol daarentegen blijft veel te veel giftige onverbrande roetdeeltjes ook wel ultrafijnstof over ons heen strooien. Het is bekend dat dit heel erg slecht is voor mens dier en milieu. Waar blijven de maatregelen vanuit Den Haag provincie en gemeente? Dit kan en mag niet zo doorgaan Schiphol moet krimpen! 07-05-2024 16:48
09-05-24 10:51 2162 Lisse Geluid @uithoorn: onder de Kaagbaan mogen we dus wel elke minuut een vliegtuig over krijgen, zodat jij lekker rustig buiten kan zitten. Ook wij willen rust onder de Kaagbaan. Elke 1,5 tot 2 minuten een vliegtuig over de tuin is al een hel. Dus nog meer hoeft zeker niet. En met 60 starts per uur is dat dus 1 per minuut wat hier over komt. Krimp is noodzakelijk, ipv wijzen naar de preferente banen. Want ook daar wonen heel veel mensen onder. En ik heb ook geen zin in de hele dag herrie. Maar zit er helaas wel dagelijks in 09-05-2024 10:55
09-05-24 10:36 1566 Assendelft Geluid Kunnen we nog wat met deze dag, of word het weer binnen zitten met koptelefoon op? Als ik naar buiten kijk denk ik “heerlijk” maar met die constante herrie ga ik toch echt de tuin niet in, geen denken aan! Het toch even geprobeerd, maar na 10 seconden toch weer naar binnen gevlucht. Lichaam schiet telkens in de paniekmodus bij die herrie, de godganse dag door. Stop de vliegterreur! 09-05-2024 10:41
07-05-24 17:08 1567 Assendelft Geluid Beverwijk 14.26 Ik snap dat je gefrustreerd bent als je in de herrie zit. Maar om dan te pleiten voor het verleggen van routes zodat jij ervan af bent en anderen er volop inzitten is fout. Pleiten voor Krimp, afschaffen van de Hub, afschaffen van nachtvluchten en spreiding van de overblijvende vluchten is enpatischer en veel intelligenter! Elkaar steunen is de enige weg! 07-05-2024 17:12
01-05-24 08:58 1185 Amstelveen Geluid De laatste tijd als ik een melding doe bij BAS, dan vink ik het hokje 'automatische terugmelding via de mail' aan. Wat mij opvalt is dat de afstanden NOOIT kloppen. Dus een vliegtuig boven onze woonwijk, vliegt volgens de gegevens van BAS op een afstand van ruim 5000 meter. De explane app geeft dan bijv. 1,0 km aan. Maar ook de hoogte wordt mee geknoeid. Ik stuur dan steeds een mail terug dat de afstanden niet kloppen. Ik ben al een paar maanden met BAS bezig, maar ze verschuilen zich achter onduidelijke mails en vooral onduidelijke gegevens. Conclusie: de informatie die BAS deelt met de overheid klopt van geen kant. Nou weet ik dat Schiphol, met behulp van onze overheid, liegen tot een kunst heeft verheven, maar aan ons de taak om dat bloot te leggen. Houd dus je gegevens in de gaten, want BAS doet er maar wat mee. 01-05-2024 09:04
23-04-24 09:06 1431 Aalsmeer Anders Wanneer gaat de minister nu eindelijk iets doen tegen de overlast van Schiphol? De boerenlandweg waar wij zijn opgegroeid is een snelweg geworden. Kinderen hebben luchtwegproblemen en mijn ouders zijn dood aan kanker. Wij kunnen nooit meer uitslapen. Wij kunnen niet in de tuin zitten. Onze kozijnen zijn pikzwart. Verhuizen doe je niet zomaar als je familie, je werk, je leven hier is, en de huizenmarkt kapot is gemaakt door de politiek. Er is een uitspraak van een rechter, dat hij ons beter moet beschermen tegen het bedrijf Schiphol en haar hysterische expansiedrang maar ik hoor de minister helemaal niet? Hoe kan dit? En ben ik inmiddels een veelklager en telt mijn klacht niet meer mee? Wat kunnen we doen? Klagen doet Schiphol veel te weinig pijn. Kunnen jullie tips gaan delen wat we kunnen doen behalve hier klagen? 23-04-2024 09:08
08-05-24 13:09 1431 Aalsmeer Geluid Dit is geen melding over een specifiek overlast-geval. Als ik alle vliegtuigen zou moeten melden die meer dan 80 decibel geluidsoverlast veroorzaken, ben ik urenlang bezig... Ik woon in Aalsmeer, recht onder de aanvliegroute van de Aalsmeerbaan. Al jarenlang dagelijks enorme overlast! Vooral de afgelopen periode (19 februari - 25 april) was het een regelrechte ramp. De Kaagbaan moest weer eens onderhouden worden, dus was het hier van 7 uur 's ochtends tot 11 uur 's avonds niet te harden. De ene kist na de andere. Nu is de Kaagbaan weer in gebruik, maar ik schat dat er vandaag (8 mei) al weer zo'n 100 kerosinebommen over zijn gevlogen. Volgens de geluidsmetingen op Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) valt het hier wel mee met de herrie. Volgens het meetpunt, dat hier niet ver vandaan staat, zijn de geluidswaarden van landende vliegtuigen zo rond de 60 decibel. Dat schijnt vergelijkbaar te zijn met een gesprek tussen twee mensen op 1 meter afstand. Ik heb zo mijn twijfels over deze metingen. Een aantal jaren geleden heb ik een decibelmeter van een onafhankelijk meetbureau op mijn schuur gehad. Dat gaf toch wel heeeeeel andere waarden aan. Minimaal 80 decibel met regelmatig uitschieters tot wel 95 decibel. Helaas werd de decibelmeter na een paar jaar weer weggehaald: de gemeente Aalsmeer had de subsidie ingetrokken. Blijkbaar een probleem met het budget. Vreemd genoeg stond er niet veel later een foto in de plaatselijke krant van de wethouder die Schiphol in zijn takenpakket had zitten. Met in zijn handen de vette cheque (een bedrag waar de gemiddelde Nederlander jarenlang voor moet werken) die hij van het Schipholfonds had mogen ontvangen! Ik zou het niet durven om over omkoping te spreken, maar ja, het wekt niet echt de schijn van onafhankelijkheid... Om eens na te kijken of de meetwaarden van BAS. een beetje kloppen heb ik zelf maar een decibelmeter aangeschaft. Op 1 mei jl. heb ik kort na 19.00 een halfuurtje lang zelf wat metingen gedaan: 16 vliegtuigen met gemiddeld 86,3 decibel. De volgende dag nog een half uurtje gemeten: 21 vliegtuigen met gemiddeld 83,9 decibel. De "topper" kwam met 95.7 decibel overrazen. Naast de geluidsoverlast hebben we hier ook jarenlang last gehad van dakpannen die van de daken gevlogen werden. Bij bepaalde weersomstandigheden veroorzaken laagvliegende vliegtuigen een zogenaamde Vortex, een soort mini-wervelwind. Alleen al in deze straat zijn me 5 gevallen bekend van dakpannen die verschoven of zelfs van de daken vielen. Bij het laatste geval zijn er bij mijn overbuurvrouw 25 pannen van de voorzijde van haar dak gevlogen. Haar voortuin lag vol, een aantal dakpannen lag op de stoep voor haar huis, een tweetal pannen lag op de straat en één exemplaar lag zelfs bij mij op de stoep. Toch gauw een afstandje van een meter of 12. Het terrasje aan de achterzijde van haar huis lag ook vol met ongeveer evenveel kapotte dakpannen. Voor mij was de maat op dat moment vol en ik heb de publiciteit gezocht. Dat is redelijk gelukt, ik haalde zelfs het NOS-journaal... Twee weken daarna was het een paar honderd meter verder weer raak. Ik kreeg daarop van een gemeenteraadslid een uitnodiging om naar een inspraakavond te komen, de zogenaamde Alders-tafel. Het incident met de dakpannen werd afgedaan als "een paar pannetjes die van het dak af waren gegleden". Dit probleem is inmiddels opgelost. Schiphol heeft alle dakpannen in onze wijk met haken vastgemaakt aan de daken. Daarmee is elk gevaar in onze wijk natuurlijk verdwenen. Want in de omgeving van Schiphol storten natuurlijk nooit vliegtuigen neer... (De Bijlmerramp vergeten we maar even en dat vliegtuig van Turkish Airlines, dat was gewoon een "premature landing". Onlangs werd ik er op geattendeerd dat omwonenden van Schiphol wellicht recht hadden op compensatie vanwege het overschrijden van grenswaarden door luchthaven Schiphol. Ik heb daarvoor een aanvraag ingediend, die vervolgens zonder al te veel uitleg werd afgewezen. Vanzelfsprekend ben ik tegen deze uitspraak in beroep gegaan. Daarop kreeg ik bericht dat ik recht had op een hoorzitting, die o.a. telefonisch kon plaatsvinden. Vanochtend werd ik om 11.30 uur keurig gebeld door een bedrijf dat in opdracht van Rijkswaterstaat werkt. (U weet wel, die overheid die voor ruim 69% aandeelhouder is van onze fijne buurman Schiphol... echt onafhankelijk dus). Ik bevond me op dat moment (puur toeval hoor) in mijn achtertuin en helaas moesten we het gesprek al binnen een paar minuten twee keer onderbreken doordat er een vliegtuig (meetwaarde volgens BAS waarschijnlijk 60 decibel) over kwam denderen. We hebben het gesprek maar binnen voortgezet. De meneer wist me prima uit te leggen waarom ik geen compensatie kreeg. Volgens het rekenmodel, dat waarschijnlijk gebaseerd is op metingen die door BAS (lees Schiphol) zijn gedaan, hebben in onze wijk geen overschrijdingen plaatsgevonden. Een kennis van me die in Uithoorn woont (niet eens onder de aanvliegroute, plaatselijk hebben ze daar meer last van dezelfde opstijgers waarvan wij ook zo genieten) krijgt wel compensatie. Volgens de statistieken zijn daar de grenswaarden wel overschreden. Tja, je hebt leugens, enorme leugens en statistieken... Maar goed, men gaat mijn aanvraag opnieuw bekijken. Heb ik vertrouwen in een bevredigende afloop? Eerlijk gezegd geen enkele. Nu vraagt u zich waarschijnlijk af: waarom ben je daar in vredesnaam gaan wonen? Toen ik mijn huis 42 jaar geleden kocht viel het met de geluidsoverlast nog wel mee. Af en toe wat vliegtuigen over mijn dak. Bovendien stond de plaatselijke pers vol met positieve berichten: zodra de zesde baan klaar was, zou de overlast hier alleen maar afnemen. Nou... dat viel een ietsepietsie tegen. De overlast werd geleidelijk aan steeds erger. Steeds werden nieuwe normen vastgesteld, die na een paar jaar weer werden overschreden. Tot spijt van Schiphol: tja, we moesten toch nog een stukje doorgroeien, maar nu is het maximum bereikt hoor! Weer nieuwe normen, die ook binnen de kortste keren werden overschreden... etc. etc. De beloftes van Schiphol noemen wij inmiddels "dooie mussen" en het informatiekrantje dat hier met regelmaat in de brievenbus zit staat bekend als de Fabeltjeskrant. Inmiddels is bij mij de maat vol. Nog een paar jaartjes flink sparen en dan ga ik verhuizen. Met toch wel een beetje pijn in het hart. Ik ben hier geboren en getogen en (afgezien van de geluidsterreur) is Aalsmeer best wel een fijn dorpje. Ik heb leuke, gezellige buren maar ja... als je met hen in de tuin een gesprek wilt voeren... Strakjes dus weg uit mijn dorp. Zo ver mogelijk bij Schiphol uit de buurt... 08-05-2024 14:49
27-04-24 09:45 1394 Nederhorst den Berg Geluid Veroordeeld worden voor het plegen van misdaden tegen de menselijkheid lijkt voor de medewerkers van Schiphol geen enkele reden om te twijfelen aan hun rol in de dodelijke terreur tegen honderduizenden omwonenden. Wat ik maar niet kan begrijpen is hoe dit soort 'mensen' functioneren. Is salaris god? Ten koste van honderduizenden levens geeft geen enkele wroeging? Wat drijft deze individuen? Ik weet wel dat ik nooit een te nimmer voor een bedrijf zou kunnen werken wat zulke heftige misdaden pleegt. Een hoofdrol spelen in de vernietiging van de toekomst van je kinderen en kleinkinderen is wel mindblowing. Wat bezielt iemand om te werken in zo'n destructief, crimineel en leugenachtig systeem? It blows my mind. 27-04-2024 22:37
09-05-24 21:55 3818 Amersfoort Geluid Flinke boswandeling in een verder stil bos gemaakt met eigenlijk voortdurend stijgende vliegtuigen van Schiphol. Eigenlijk terreur van herrie, multinationals als KLM die geen enkele boodschap aan burgers en planeet hebben (als ze maar maximale winst maken), een overheid die verblind is door louter en rücksichtlos economisch denken en verwende veelvliegers. 09-05-2024 22:00
24-04-24 16:14 1183 Amstelveen Geluid De ultra korte afstand en hub vluchten van KLM draait weer op volle toeren! De grootste verliezers zijn natuurlijk weer de bewoners en milieu tot wel 125km2 rondom Schiphol! Een hele grote regio 38% van Nederland heeft permanente 24/7 overlast! De winst van dit mensonterend verhaal zit in de eigen portemonnee van deze vliegmaatschappij KLM! HET IS EEN SCHANDE KLHEL! 24-04-2024 16:15
23-04-24 19:52 3403 IJsselstein Geluid Inmiddels hebben we aan de West kant van Utrecht bizar genoeg drie verschillende vormen van vliegtuigterreur: 1) alle vertrekkende vluchten naar het Zuiden komen hier in een strak spoor overheen 2) Als het landen in Noord richting gaat, ligt de wachtlus (de beruchte schuiftrombone) over ons heen. Dat betekent elke 90 seconde een vliegtuig op 900m. 3) En om het hororscenario compleet te maken, in opmaat naar de vierde route komen daar sinds kort de landingsroutes naar de Aalsmeerbaan én de Zwanenburgbaan ook nog bij. In de nacht tegenwoordig zo 10-20 bulderende vliegtuigen vlak over je dak heen op 2000m hoogte. Nou daar wil je wel wakker van schrikken En dan nog is er geeneen overheidsinstantie die ingrijpt om haar inwoners te beschermen. Wij zitten hier op 50km van Schiphol. Als het daar al zo is, hoe totaal onleefbaar moet het dichtbij Schiphol dan wel niet zijn? Heel Nederland is één grote luchtvaartrotonde geworden. Een draaikolk van kankerverwekkende stoffen, broeikasgassen, PFAS en een oorverdovend lawaai.... 23-04-2024 20:06
23-04-24 15:58 2252 Voorschoten Milieu De vliegtuigen richting Schiphol willen vanwege de noordenwind vanuit het zuiden aanvliegen. Van alle kanten komen ze aan richting Gouda/Bodegraven. Het valt op dat ze grote steden vermijden. Zo vliegen ze tussen Den Haag en Leiden door,en ook tussen Den Haag en Rotterdam, en boven Utrecht langs. Want stel je voor dat die inwoners ook zouden gaan klagen. Het aantal vliegbewegingen is de laatste jaren werkelijk volkomen uit de hand gelopen, zoals te zien op de radar. Onvoorstelbaar wat een rotzooi over ons land wordt uitgestort, dag in dag uit, de hele dag door en zelfs 's nachts. Alle uren zijn tot het gaatje opgevuld met vluchten. Afschuwelijk. Niet omdat Nederlanders zo vaak vliegen, nee omdat aandeelhouders willen profiteren van de overstappers en daarmee hun hub in stand kunnen houden. Want o zo trots zijn ze op die hub, want het betekent behoud van al die slots en dito verre bestemmingen. Onvoorstelbaar dat onze eigen regering met steun en druk van de zakkenvullende lobby, en ook van bijvoorbeeld die verderfelijke "Schiphol-trotse" Telegraaf, dit allemaal heeft gefaciliteerd. De 5ch0ft3n. Net zoals het halve land inmiddels is vergiftigd met pfas omdat er niet werd opgetreden tegen vervuilers. Nee, het zou eens banen kunnen kosten. Of het vestigingsklimaat kunnen aantasten. Dan nog liever mensen ziek en dood, toch, Rutte? 23-04-2024 16:11
21-05-24 10:45 1561 Krommenie Anders Elke tijd kent en heeft bezetters, plunderende Noormannen, annexerende Spanjaarden, machtwellustige Fransen, endlösungde oosterburen .. Nederland heeft er wat gekend in de loop der eeuwen en haar bestaan. De moderne tijd, andere tijden, ander gezicht, net wat u zegt. Soms komen ze over de grens, tegenwoordig overschrijdt men andere grenzen. Zo brult Schiphol, zoals elke dag de afgelopen decennia weer stevig boven de Zaanstreek en sloopt daarnaast alles dat ons lief is; gezondheid, nachtrust, luchtkwaliteit, natuur, milieu, klimaat, kortom wat niet eigenlijk? Maar goed, we zouden er bijna aan voorbij gaan, maar het is vandaag een bijzondere dag, in de Zaanstreek, Wormer, Jisp en Waterland. In 2024 is het nl 450 jaar geleden dat het ‘Zaans Ontzet’ plaatsvond. Nederland was destijds bezet door de troepen van de Spaanse Hertog van Alva, en na plunderende, ontvoerende, rovende en huizen en boerderijen in de brand stekende Spaanse troepen, brak er iets in de Zaanse burgers. Alle 130 huizen hadden de Spanjaarden op hun rooftocht in de brand gestoken aan de Westzijde in Zaandam. Alle goederen die door de Spaanse troepen gestichte branden overleefd hadden werden daarna ook nog door hen in beslag en meegenomen, Zaankanters bleven dakloos en berooid achter. Men Verreenigde zich in de Watergeuzen, een allegaartje aan boze burgers en vechtjassen. Onder leiding van gouverneur Diederik Sonoy joegen de Zaankanter, Wormers, Jispenaren, geholpen door steuntroepen Watergeuzen uit Purmerend e.o., de Spaanse wagens met kanonnen, munitie, legermaterieel en zwaargeharnaste Spanjaarden op hun paarden, linea recta de kletsnatte Kalverpolder gelegen aan de Zaanstreek Schans in. Min of meer een voorloper van de latere inundatie, en bleek helemaal niet eens zo slecht uit te pakken voor de Zaanstreek, want de Spanjaarden verzopen en de rest sloeg, indien nog mogelijk, op de vlucht. Als dank voor hun dapperheid en bewezen diensten aan het vaderland werd de Zaanstreek daarvoor beloond met een vrije derde Pinksterdag en werd de Jispenaren zelfs een 4e Pinsterdag toegekend. Wij vieren Zaans Ontzet vandaag in de herrie en rook van Schiphol. Maar onze vrijheid is geen relatief begrip, en louter voorbehouden aan degenen die zich andermans vrijheid, gezondheid & welzijn schaamteloos toe-eigenen. Wanhopige burgers verenigde zich destijds in Watergeuzen, wellicht is het een idee om bv ook gewoon maar eens over een moderner variant daarop, laten we zeggen ‘Verenigde Luchtgeuzen’ na te gaan denken .. 21-05-2024 10:53

Pagina's