07-04-25 | 23:17 | 1502 | Zaandam | Geluid | Zeer veel last van vliegtuigen nu weer en vaak op rond 500 meter hoogte volgens de rapporten van BAS, vooral de afgelopen tijden en nu de hele avond weer geluidsoverlast weer steeds nu rond 2330 uur recht boven ons huis weer , alsof Schiphol bij bewolkt weer nog meer over onze daken sturen, en de hele dag al en ook nachten en vroege ochtenden en avonden ook , elke dag nog steeds gaat het door iedere nacht en ochtend vroeg weer, zelfs rond 3u in de nacht, achterelkaar zien we ze heel dichtbij met heel veel lawaai, de vroege ochtend en eigenlijk in de nacht in onze slaap horen we ze, ook als de ramen dicht zijn. wordt steeds erger hier in zaanstad , erg druk boven ons dak in Zaandam dichtbij het centrum, de hele dag weer , alsof de vliegtuigen op onze dak gaan landen. het is weer file hierboven lijkt het wel, alleen maar gedonder in de lucht tegenwoordig, alsof het bliksemt de hele tijd. savonds laat en sochtends vroeg en dus zelfs snachts enorme geluidsoverlast van vliegherrie van landende en stijgende vliegtuigen van schiphol over dichtbevolkte gebieden zoals hier in Zaanstad. Wij willen rust en kunnen slapen en minder vlieglawaai. We doen al jaren meldingen bij BAS schiphol en de gemeenten. In de tuin zitten in Zaandam kan niet meer overdag zonder elkaar te verstaan, bijna altijd iedere minuut zie je een vliegtuig met erg veel lawaai geluidsoverlast boven je dak laag voorbij vliegen. Dit moet stoppen, we worden wakker en kunnen niet meer rusten. Het is ook de hele gebied hier, tientallen kilometers overal zeer veel geluidsoverlast. Na 23u ook en vooral vanaf 05u. Wij zijn hier geboren en verhuizen gaat niet, wij willen rust, vooral dus snachts en sochtends vroeg. Stop aub nachtvluchten en schiphol moet echt krimpen, dit is onrechtvaardig, miljoenen bewoners worden lastiggevallen door schiphol en de staat hierdoor om oa geld te verdienen van deze te vele vluchten vooral door de ‘overstap functie’ van schiphol. Wanneer stopt dit? Stop hiermee aub Schiphol | | 07-04-2025 23:23 |
07-04-25 | 22:06 | 1511 | Oostzaan | Geluid | Alweer de hele dag en avond en nog steeds super veel herrie. Als je in de namiddag even in de tuin wilt zitten en corendon komt over dan moet je je handen voor je oren houden om niet doof te worden. Ook KLM komt laag over. Elke minuut nog steeds scheren ze over de daken. Nee dit is niet normaal en moet stoppen. | | 07-04-2025 22:10 |
07-04-25 | 20:45 | 1032 | Amsterdam | Geluid | Het is 20.45. Vaste prik de laatste maanden is dat de Zwanenburgbaan volledig los gaat en er de rest van de avond er volle bak opstijgende vliegtuigen boven Amsterdam worden losgelaten. Elke avond herrie. De dag begon ook al met herrie. Herrie in de middag, en nu ook weer. Niet normaal dit. Asociaal vooral. Volledig gebrek aan empathisch vermogen daar in Schiphol en KLM. :( | | 07-04-2025 21:58 |
07-04-25 | 21:48 | 1432 | Aalsmeer | Geluid | 7 april 2025: "Zaanstad en Wormerland contra Schiphol: niet meer maar minder overlast. De nieuwe plannen voor het landen en vertrekken bij Schiphol zorgt voor meer geluidshinder in Wormer, Wormerveer en Krommenie. Zaanstad en Wormerland zijn daar – voorzichtig uitgedrukt – niet blij mee. De gemeenten sturen een brief aan minister Madlener waarin ze vragen dat om te draaien: niet meer maar juist minder geluidsoverlast voor Wormerland en het noorden van Zaanstad.
Wethouder Wessel Breunesse schrijft aan de gemeenteraad dat het ‘onbegrijpelijk is dat het ministerie aan de ene kant werkt aan een programma om de hinder te beperken en in een ander traject de hinder laat toenemen’.
Madlener wordt opgeroepen om bij de uitwerking van het ‘schetsontwerp luchtruimherziening’ van Schiphol ‘maatregelen te treffen en/of routes te ontwerpen’ waarbij de geluidbelasting voor Wormer, Wormerveer en Krommenie afneemt in plaats van toeneemt.
Met de ‘luchtruimherziening en hoger naderen’ wordt het militaire oefengebied geschikter voor F-35 straaljagers en zou er minder geluidshinder optreden. Ook zou door zo kort mogelijke routes de uitstoot van o.a. CO2 verminderen.
De luchtruimherziening houdt voor sommige gebieden inderdaad minder geluidshinder in, maar dat geldt niet voor Beemster, Wormer, Wormerveer en Krommenie. Dat komt doordat de aanvliegroutes op de Zwanenburgbaan en de Polderbaan zuidelijker komen te liggen.
Nachtvluchten
Het kabinet wil het nieuwe maximum van vluchten naar 478.000 brengen (nu is dat 500.000 alhoewel dat sinds corona niet meer is gehaald). Het maximale aantal nachtvluchten moet 27.000 per jaar worden. Dat moet ingaan per november 2025 en moet in 2026 15 procent reductie van geluidshinder opleveren.
In de brief aan de minister pleiten Zaanstad en Wormerland overigens opnieuw voor een totale nachtsluiting van Schiphol.
Er komen niet alleen nieuwe maxima maar ook hogere tarieven voor lawaaiige vliegtuigen. Door vlootvernieuwing (stille vliegtuigen), de inzet van stillere vliegtuigen in de nacht en een nachtverbod op lawaaiige vliegtuigen moet ook de geluidshinder afnemen.
Europese Commissie
Om dit allemaal door te voeren moet op grond van Europese regelgeving een ‘balanced approach procedure’ worden doorlopen waarmee moet worden aangetoond dat vermindering van geluidshinder niet met andere maatregelen behaald kan worden. De Europese Commissie heeft een positief advies uitgebracht, maar heeft nog wel een paar vragen (o.a. over de privévluchten van en naar Schiphol).
Als alles niet op tijd geregeld kan worden, dan gaan de nieuwe maxima pas per 1 november 2026 in. In de eerste twee maanden van 2025 verwerkte Schiphol ruim 70.000 vluchten. Dat is evenveel als in dezelfde periode van 2024. Daarmee lijkt ook een eind te zijn gekomen aan de permanente groei die Schiphol na corona heeft laten zien. Februari 2025 was de eerste maand in die hele periode waarin minder vluchten werden afgewerkt dan in dezelfde maand een jaar eerder.
In 2024 verwerkte Schiphol 473.814 vluchten en dat is ruim 7 procent meer dan in 2023. In 2025 mag Schiphol nog een klein beetje (1 procent) groeien naar 478.000 vluchten (Schiphol en de minister noemen dat zelf overigens ‘krimp’ omdat het minder is dan de 500.000 die als maximum voor corona werd aangehouden).
De 478.000 is meer dan de 467.000 die de Tweede Kamer graag zag als maximum, maar minder dan Schiphol zelf graag zou willen. Topvrouw Marjan Rintel noemde het nieuwe maximum zelfs ‘onacceptabel’. Zij denkt minder geluidshinder op andere manieren te realiseren.
Het doel van het kabinet is 20 procent minder ernstig gehinderden, maar dat was al op de langere baan geschoven (net als het schrappen van de nachtvluchten). De 478.000 van Madlener zou voor 15 procent minder gehinderden moeten zorgen. Onderstaande grafiek laat het aantal vluchten per maand op Schiphol zien sinds begin 2019 (het laatste pre-coronajaar). Vanaf mei 2024 ligt het aantal boven de 40.000 per maand. November en december 2024 en januari 2025 liggen daar onder met 37.000 vluchten. In februari 2025 ging het om ruim 34.000 vluchten. In 2017, 2018 en 2019 eindigde Schiphol met bijna 500.000 vluchten. In de coronajaren 2020 en 2021 lag dat fors lager. Van 2022 ging dat weer omhoog. In de eerste twee maanden van 2025 werden er 70.000 vluchten afgewerkt. Ongeveer 4 procent van de vluchten in de afgelopen jaren waren nachtvluchten (aankomend of vertrekkend tussen 23.00 en 06.00 uur), 2 procent viel in de vroege ochtend (aankomend of vertrekkend tussen 06.00 en 07.00 uur). De nacht- en vroege ochtendvluchten over 2025 betreffen alleen januari en februari." (https://www.deorkaan.nl/zaanstad-en-wormerland-contra-schiphol-niet-meer-maar-minder-overlast/) | | 07-04-2025 21:51 |
07-04-25 | 21:37 | 1432 | Aalsmeer | Geluid | Meten is weten geldt voor iedereen, behalve voor het grootste leugen van Nederland: Schiphol. Het Schiphol dossier is oneindig. Schiphol doet alsof ze heel transparant zijn, maar werken op de achtergrond met eigen geluidswaarden?! Driemaal raden: zullen de eigen berekeningen lager of hoger uitvallen dan de NOMOS/Casper BV meetpunten? Wat is de toegevoegde waarde van NOMOS/Casper BV? Exact: Schiphollen. Kijk je op de site van Casper BV dan spreken ze over het volgende: "Why CASPER?
Our solutions are designed to help monitor and analyze the impact of aircraft movements on the environment. We visualize the environmental footprint in a smart, transparent and easy-to-use way, so we can help our customer contribute to a sustainable future." Schiphol is één groot leugen! "Schiphol vervangt deze maand de meetposten van het geluidmeetsysteem NOMOS. De luchthaven gaat gebruik maken van geluidmeetposten van de firma Casper BV die ook het platform beheert waarop de meetresultaten online te zien zijn.
Hierdoor vallen de meetposten en het platform straks onder één dak, waardoor de meetposten naar verwachting vaker online zijn en minder onderbrekingen hebben.
De data die wordt verzameld met de geluidmeters is bedoeld als informatievoorziening voor de omgeving, ze worden niet gebruikt voor het monitoren van geluidgrenswaarden.
Als alle klaar is, zullen de meetgegevens via de website van het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol in te zien zijn.
Bron: Nieuwsbrief Schiphol" | | 07-04-2025 21:40 |
07-04-25 | 21:24 | 1064 | Amsterdam | Geluid | Sinds 3 april is er een enorme herrie van Schiphol. Ik wordt 's ochtends vroeg mijn bed uit gedenderd. En daarna houdt het niet meer op. De vliegtuigen vliegen heel laag over, maken een scherpe bocht en daarna komt de volgende. Het dendert maar door. Klaarblijkelijk wordt er niets gemeten. Het is niet te harden. Buiten versta je elkaar niet meer en binnen is het net of de vliegtuigen dwars door je huis heengaan.
Heel frustrerend dat je er niets mee kunt. De KLM is almachtig, ongeacht de regering die er zit. | | 07-04-2025 21:29 |