Datum en tijdstip start overlast 
donderdag 24 februari 2022 - 12:52
Oorzaak 
Geluid
Postcode 
2807
Woonplaats 
Gouda
Omschrijving melding 
Het ministerie gaat definitief niks doen aan de overlast in Gouda. Dit werd maandag duidelijk in het gesprek met leden van het ministerie en Gouda. Zie hieronder de brief die ik stuurde aan leden van de tweede kamer Beste leden van de tweede kamer, Het ministerie I&W geeft aan dat de hinder van schiphol moet verminderen en al geruime tijd bestaat er dan ook een zeer uitvoerig minderhinderschiphol -programma. Vorige week was ik zelf als burger nog in Rijsenhout en sprak hierover met de minister. Ook hij gaf aan dat de hinder in het algemeen minder móet. Dat geeft hoop aan inwoners bij de luchthaven en inwoners die iets verder van de luchthaven wonen maar wel dagelijks alle uren flinke overlast hebben van Schiphol. Ik wil als inwoner van de stad Gouda u graag mijn mening geven over het 'minder hinderprogramma' aangezien ik bij verschillende werkgroepen actief betrokken ben geweest die deel uitmaakten van dit minder hinder-programma. (verplaatsing Kaagbaanroute kudad, verplaatsing Aalsmeerbaanroute kudad, langer op de route vliegen) In 2019 is er een brief geschreven door de voormalig projectdirecteur Schiphol aan mij en de gemeente Gouda waarin gesteld werd dat de ORS onderzoek moet doen om de hinder in Gouda te verminderen aangezien Gouda erg veel overlast heeft van het startend verkeer van álle startbanen vanaf Schiphol naar het zuiden (vliegtuigen op een hoogte van 2,5/3 km) en tevens sinds 2016 veel overlast van het parallel landen op de Aalsmeerbaan en Zwanenburgbaan. Deze onderzoeken kregen een plek in het minder-hinder programma. Als je de maatregelen leest op de site van minderhinderschiphol, dan ziet dat er hoopvol uit. Echter de werkelijkheid is naar mijn idee totaal anders. Zoals u wellicht weet is er zeer veel kritiek op deze maatregelen en ik geef u dan ook graag mijn kritische punten: De verlegging van de kaagbaanroute is inmiddels geïmplementeerd en zou een grote vooruitgang moeten zijn voor Gouda omdat het verkeer verder ten oosten van Gouda komt te vliegen. Echter hebben we nu te maken dat op hoogte Gouda minstens 80% (cijfers van to70) van het verkeer niet meer op de route vliegt en dwars over de wijk Goverwelle vliegt (dat is namelijk een paar seconden korter vliegen). Op deze manier zijn we als stad alleen maar áchteruitgegaan ipv vooruit. (het aantal afwijkers in 2019 was 48%, aldus to70) De gemeente Gouda, en ook het cluster Groene Hart en ik zelf pleiten al jaren om het verkeer op de route te laten vliegen tot voorbij Gouda, zeker nu in tijden van het minder hinder-programma en ook zeker omdat Gouda van álle banen overlast heeft. Ook is het naar mijn idee slecht uit te leggen dat er jaren gewerkt wordt aan een het ontwerp van een route en dat deze gewoon niet gevlogen wordt. Gisteren vond er wederom een gesprek plaats tussen de gemeente Gouda en het ministerie en het ministerie gaf aan dat ze vanaf 3000 voet mogen afwijken en dat gewoon blijven doen (het mag van de wet). Dus niks geen inspanning om hinder te verminderen. Dat wordt ook zeker niet beter als de grens van 3000 voet naar 6000 voet gaat waardoor de spreiding minder wordt. Het afwijken gebeurt vooral om economische redenen en het is vooral economisch werken voor de LVNL om vliegtuigen vroegtijdig van de route te halen. Het ministerie gooit het zelf op veiligheid en komt naar mijn mening veelal met drogredenen om zodoende niets te hoeven doen. Diverse onderzoeken en gesprekken zijn gevoerd en uit onderzoek van to70 is gebleken dat het niet-afwijken van de route een grote verbetering is voor Gouda, Bodegraven en omgeving. Ook staat in het beleid van schiphol dat het vliegen over grootstedelijk gebied en natuurgebied zo veel mogelijk vermeden moet worden, maar het ministerie doet tot nu echt helemaal niks om maar iets aan het afwijken te doen en weigert om ook maar iets te doen zodat de hinder in de praktijk minder wordt. Dat is verbazend aangezien de kranten vol staan omtrent 'schiphol- minder hinder' en hier gaat om hinder die eenvoudig is op te lossen en géén waterbed-effect veroorzaakt. Ook al ligt Gouda buiten de 48 lden, (volgens de berekening) wanneer er met minder hinder gevlogen kan worden zou dat serieus overwogen moeten worden. Wanneer gaat het ministerie nu doen wat Schiphol schrijft? Tevens is het buitengewoon storend dat er maar geroepen wordt dat er ingezet wordt op minder hinder maar dat er niks concreets veranderd in de vliegprocedures en alles omtrent hinderbeperking op de lange baan wordt geschoven ("met de luchtruimherziening rond 2035 (en dus niet 2023!) zou het wel eens wat beter kunnen worden", aldus het ministerie in het gesprek met de gemeente Gouda). Het meest storende is nog dat de ORS de minister een verslag en advies heeft gestuurd nav onderzoek verplaatsing route Aalsmeerbaan (kudad) met daarin diverse onwaarheden en geen volledige informatie. Ik heb verschillende keren correcties aangegeven die vervolgens zorgden voor een kleine aanpassing, maar de uiteindelijke versie die gestuurd is, is naar mijn idee verre van correct en volledig en dat is zeer zorgwekkend en volstrekt af te keuren. Tot slot verzoek ik u om aan de minister te vragen om de hinder in Gouda te verminderen. met vriendelijke groet,