Datum en tijdstip start overlast
maandag 13 januari 2025 - 13:23
Oorzaak
Milieu
Postcode
1561
Woonplaats
Krommenie
Omschrijving melding
‘KLM moet stoppen met groene sprookjes vertellen’
In plaats van met goedkope vluchten te stunten, zou KLM zijn op groei gerichte strategie moeten veranderen, zegt Wouter Lemm van Greenpeace Nederland. De luchtvaartmaatschappij heeft volgens hem juist toekomst door te krimpen. Bas Brouns, financieel directeur van KLM, noemt 2025 het ‘jaar van de waarheid’ voor de luchtvaartmaatschappij. Het jaar waarin duidelijk moet worden of KLM haar positie kan versterken. Zo niet, dan dreigen drastische maatregelen zoals bezuinigingen op personeel en investeringen. Maar laten we eerlijk zijn: de échte waarheid is dat KLM alleen toekomst heeft door te krimpen. Minder vliegen is de enige weg vooruit, zowel economisch als ecologisch.
Dat KLM hiervan wegkijkt blijkt weer tijdens de ‘real deal’-dagen die deze week zijn gestart. Een marketingcampagne die mensen verleidt om voor een prikkie meer te vliegen. Terwijl de realiteit is dat we minder moeten vliegen als we de aarde leefbaar willen houden.
De harde realiteit ..
We zitten namelijk midden in een klimaatcrisis. De secretaris-generaal van de VN, António Guterres, omschreef het goed in zijn nieuwjaarsboodschap: hij merkte op dat ‘de top tien warmste jaren ooit in de afgelopen tien jaar zijn voorgekomen’ en noemde de situatie een ‘climate breakdown – in real time’. Hij heeft gelijk. Steeds vaker worden we geconfronteerd met overstromingen, extreme hittegolven, mislukte oogsten, stormen en droogte – verschijnselen die alleen maar zullen toenemen als KLM en de luchtvaart blijven groeien.
Ironisch genoeg bedreigt klimaatverandering ook de toekomst van KLM zelf: de stijgende zeespiegel vormt een direct gevaar voor Schiphol, aangezien het vier meter onder zeeniveau ligt. Daarnaast is er ook nog de schade aan de natuur door de uitstoot van stikstof en de overlast van vliegverkeer voor omwonenden die dag en nacht worden blootgesteld aan vliegherrie. Deze problemen zijn niet op te lossen met technologische foefjes of valse beloftes over alternatieve brandstoffen. Alleen een structurele vermindering van het aantal vluchten biedt soelaas en KLM heeft daar als grootste vervuiler van de Nederlandse luchtvaartsector ook de grootste verantwoordelijkheid voor.
Krimp is onvermijdelijk
KLM blijft echter vooral groene sprookjes vertellen. Van Sustainable Aviation Fuel (SAF) tot nieuwe, efficiëntere vliegtuigen – het klinkt veelbelovend, maar het is onvoldoende. De productie van SAF is beperkt en kostbaar, en nieuwe vliegtuigen bieden slechts marginaal minder uitstoot. Het grootste probleem zit hem vooral in KLM’s strategie, die gericht is op groei. Dit zorgt voor meer vervuiling en dat is niet langer houdbaar.
De klimaatcrisis vraagt om minder vluchten, een einde aan stuntprijzen zoals tijdens de ‘real deal’-dagen, en juist investeringen en alternatieven, zoals internationale treinverbindingen. KLM moet verantwoordelijkheid nemen en zich herpositioneren als een kleinere, maar toekomstbestendige luchtvaartmaatschappij die haar impact serieus beperkt.
Krimp is geen nederlaag, maar een kans om te overleven in een wereld waarin klimaatverandering onze grootste uitdaging is. Dit vereist eerlijk leiderschap en een visie die verder reikt dan de winsten van morgen. Alleen als KLM gaat voor een transitie die recht doet aan mens en planeet kan 2025 een jaar van de waarheid worden, waar we over een decennium met trots op terugkijken. Bovenstaande artikel is een ingezonden bijdrage, het werd geschreven door Wouter Lemm, campaigner Klimaat & Energie bij Greenpeace Nederland en gepubliceerd in Het Parool.