Datum en tijdstip start overlast
maandag 23 december 2024 - 14:30
Oorzaak
Geluid
Postcode
3045
Woonplaats
Rotterdam
Omschrijving melding
Slaapverstoring door vliegtuigoverlast: Een groeiend probleem rond Rotterdam The Hague Airport
De overlast veroorzaakt door vliegtuigen van Rotterdam The Hague Airport (RTHA) heeft een nog grotere impact op de omwonenden dan tot nu toe uit de rapportages blijkt. Tot nu toe worden in de DCMR-rapportages niet vermeld waarom iemand een melding doet van vliegtuigoverlast. De reden waarom men meldt is een verplicht onderdeel wat ingevuld moet worden op het meldingsformulier, en die data is dus aanwezig. Om die reden heeft de BTV deze rapportage opgevraagd.
Het is alarmerend te zien dat bijna een kwart van de melders aangeven dat zijn in hun nachtrust worden verstoord. In 2023 werden maar liefst 46.668 meldingen geregistreerd die betrekking hadden op slaapverstoring door vliegtuiglawaai. Dit aantal is echter slechts het topje van de ijsberg, aangezien lang niet iedereen die overlast ervaart hiervan melding maakt.
Het aantal van 46.668 slaapverstoringen is door een relatief nieuw registratiesysteem lager dan de realiteit. Sinds een aantal jaar wordt over elk gemeld vliegtuig per adres één melding genoteerd. Dat is dus 1 melding voor een heel huishouden. Dit houdt in dat, wanneer een gezin van 4 personen wakker wordt van een overrazend vliegtuig, én dat iemand de moeite neemt dit te melden, er in de rapportage slechts 1 slaapverstoring wordt geregistreerd.
Uit recent onderzoek van de GGD Rotterdam-Rijnmond blijkt dat bijna de helft van alle omwonenden van RTHA matig tot ernstig last heeft van vliegtuiglawaai. Van de ernstig gehinderde burgers kampt ruim driekwart met slaapverstoring, een schokkend hoog percentage voor een vliegveld dat officieel een nachtsluiting kent. Desondanks vonden er vorig jaar ongeveer 1.400 nachtvluchten plaats. Dit staat in schril contrast met convenant dat de luchthaven in 2009 maakt. Toen werden samen met omringende gemeenten, het Rijk en de luchthaven afspraken gemaakt over onder meer het maximaal aantal vluchten dat tussen 23.00 uur ’s avonds en 7.00 uur ’s ochtends mochten worden uitgevoerd. In een zogeheten convenant werd het aantal beperkt tot 849. De luchthaven meende zich eenzijdig niet aan deze afspraak te hoeven houden. Tot aan de Raad van State is hierover geprocedeerd. Deze stelde dat er geen wetsgrond was om de schriftelijke afspraak aan te toetsen, waardoor het maken van een convenant met de overheid niet hoeft te worden nageleefd. Een bizarre uitspraak. Hiermee is direct duidelijk dat je geen afspraken kunt maken met de luchthavendirectie.
Het geval van dit onbetrouwbare beleid is dat het totale aantal meldingen van overlast in het afgelopen jaar explosief is gestegen, met een toename van 60 procent naar 160.000 meldingen. Dit ondanks het feit dat het vliegveld een voor zichzelf gunstiger telmethode heeft ingevoerd, waarbij slechts één melding per vliegtuig per adres wordt genoteerd. https://www.btv-rotterdam.nl/uit-de-media/persbericht/1591-slaapverstoring-door-vliegtuigoverlast-een-groeiend-probleem-rond-rotterdam-the-hague-airport