469286

Datum en tijdstip start overlast 
dinsdag 5 november 2024 - 09:25
Oorzaak 
Anders
Postcode 
6822
Woonplaats 
Arnhem
Omschrijving melding 
De sfeer in de luchtvaart - "Piloten en anderen uit de luchtvaartindustrie ontvingen Emmerinks vertrek met luid gejuich. De door De Telegraaf als ‘luchtvaartexpert’ omschreven Etienne van Zuijlen zei eerder al te hopen dat Emmerink zou worden ontslagen. Steven Verhagen, de voormalige voorzitter van pilotenvakbond VNV: ‘Jammer dat dit nog zo lang geduurd heeft met groene intrigant Emmerink. Maar gelukkig nu een soort van op staande voet ontslagen!" Uit nieuwsbrief Ties Joosten, Follow the Money. "Even terug in de tijd: een kleine twee jaar geleden zat ik bij Jeroen Pauw aan tafel met luchtvaartminister Mark Harbers (VVD), die kort daarvoor had aangekondigd dat Schiphol zou gaan krimpen. Een historische stap, noemde ik het: tot dusver was groei van de luchtvaart altijd het alpha en omega van Nederlandse ministers. Tegelijk zei ik de minister dat ik het pas zou geloven als ik het zou zien: sinds mijn boek De Blauwe Fabel weet ik dat de geschiedenis van de Nederlandse luchtvaart zich laat schrijven als een ketting van gebroken beloftes. Harbers krabbelde stukje bij beetje terug. De krimp zou tijdelijk zijn, en pas later worden ingevoerd. Hij besloot de krimp formeel niet op te hangen aan het ontbreken van een natuurvergunning of de te grote uitstoot van stikstof, maar aan het terugdringen van lawaai. Dat bracht hem in een slopende rechtszaak met de KLM: voor lawaaireductie zijn in de luchtvaart ellenlange bureaucratische processen uitgedacht, dat mag niet op stel en sprong. Het kabinet viel, een nieuwe coalitie werd geboren, VVD-minister Harbers werd vervangen door PVV’er Barry Madlener. Die maakte het in zijn eerste weken een prioriteit om de voorgenomen krimp van Schiphol terug te draaien, meldt NRC Handelsblad. Inmiddels waait ook op Schiphol zelf een nieuwe wind. De vorige topman, Ruud Sondag, die graag een betere relatie met omwonenden wilde en wel begrip had voor de problemen van de sector, werd vervangen door Pieter van Oord, die meteen liet weten dat hij voortaan ‘geen mening’ meer had over krimp – en vrijwel direct een miljardeninvestering in de luchthaven afkondigde. De koerswijziging werd vorige week bezegeld met het vertrek van strategie-directeur Pieter Emmerink. Ook hij had begrip voor de milieu- en klimaatproblemen die Schiphol veroorzaakt; in december publiceerde hij nog een uitgebreide analyse in economenblad ESB waarin hij pleitte voor een hogere vliegbelasting, ook voor de overstappers van de KLM. Hij vertrekt nu vanwege ‘een verschil van inzicht over de te volgen koers’. De Volkskrant schrijft dat op zijn vertrek is aangestuurd vanuit de KLM; wat de luchtvaartmaatschappij overigens ontkent. Wel is duidelijk dat de KLM eerder een kritisch rapport van Emmerink onder de tafel probeerde te houden en hem dreigde persoonlijk aansprakelijk te stellen als het toch naar buiten zou komen. Piloten en anderen uit de luchtvaartindustrie ontvingen Emmerinks vertrek met luid gejuich. De door De Telegraaf als ‘luchtvaartexpert’ omschreven Etienne van Zuijlen zei eerder al te hopen dat Emmerink zou worden ontslagen. Steven Verhagen, de voormalige voorzitter van pilotenvakbond VNV: ‘Jammer dat dit nog zo lang geduurd heeft met groene intrigant Emmerink. Maar gelukkig nu een soort van op staande voet ontslagen!’ Het moge duidelijk zijn: onze nationale luchthaven is weer het domein van de havik. Volgende prooi: de door Schiphol voorgestelde verhoging van de havengelden (het tarief dat luchtvaartmaatschappijen moeten betalen om op Schiphol te mogen opstijgen en landen). RTL Nieuws meldt dat luchtvaartmaatschappijen hierover een volgende gang naar de rechter voorbereiden".