(leestijd circa 2 minuten)
Gisteravond stuurde ook wethouder Hester van Buren een gepeperde brief naar Schiphol-baas Pieter van Oord. Zij eist maatregelen om de overlast te beperken van het groot onderhoud aan de Buitenveldertbaan.
Eerder die dag stuurde de gemeenteraad van Aalsmeer een vergelijkbare brief. De gemeenten voeren hiermee de druk op richting Schiphol om het gebrek aan planning niet als probleem over de schutting te gooien naar de buren. De vorige minister zegde begin dit jaar toe dat Schiphol niet meer automatisch hoeft te rekenen op ruimere geluidsgrenzen bij het groot onderhoud, omdat dit onderdeel is van de normale bedrijfsvoering.
Van Buuren is nog feller dan de Aalsmeerse raad. “De impact van het groot onderhoud op Amsterdam is groot. Wij hebben uw voorstellen bestudeerd. Helaas moeten we opnieuw constateren dat in het maatregelenpakket het perspectief van omwonenden volledig ontbreekt.”
Tijdens de werkzaamheden wil Schiphol de Oostbaan ook ‘s nachts inzetten. “Dit raakt in het bijzonder dichtbevolkte stadsdelen als Noord, Centrum, West en Zuid. Er wonen daar bij elkaar ongeveer 400.000 mensen. De nachtrust van deze bewoners dreigt te worden verstoord.”
‘Noodzakelijk’In het verzoek om vrijstellingen aan de minister meldde Van Oord dat het “noodzakelijk” is om ook ‘s nachts te mogen landen op de Oostbaan. “Dat is natuurlijk geen oplossing”, fulmineert Van Buren. “In plaats daarvan is het ons inziens wél noodzakelijk dat u het aantal nachtvluchten omlaag brengt en de operatie daarop aanpast.”
Schiphol is van plan om de Buitenveldertbaan tussen 10 mei en 28 september 2025 helemaal dicht te gooien voor een nieuwe asfaltlaag. Daarna zal de baan nog anderhalve maand beperkt beschikbaar zijn. In totaal gaat het dan om meer dan 25 weken, ofwel een halfjaar. “Dat is voor ons niet aanvaardbaar”, zegt de wethouder terecht.
Minder vliegen“We verwachten dan ook dat u het huidige pakket aanvult met voorstellen voor échte mitigerende maatregelen. Uiteraard een afdoende afname van het aantal vliegbewegingen plus, conform uw achtpuntenplan, een nachtsluiting.”
De wethouder zegt er bovendien op te vertrouwen dat Schiphol-baas Van Oord het belang inziet van tijdige en heldere communicatie. “Gezien de impact van het voorgenomen onderhoud had ik graag in een eerder stadium door Schiphol geïnformeerd willen worden.”
Een meer dan terechte opmerking, omdat Schiphol keer op keer politiek en publiek plaatst voor voldongen feiten. Steeds opnieuw komt het vliegveld dan weg met de smoes dat het te laat zou zijn om nog iets aan de plannen te veranderen. Als dit al geen bewuste tactiek is, zegt het veel over de capaciteiten van het verantwoordelijk management.
26 oktober 2024, 12:10