Zelfs als alleen het taxiën, landen en opstijgen van vliegtuigen wordt meegerekend, blijkt Schiphol een belangrijke bron voor de uitstoot van zeer zorgwekkende stoffen in de regio. Tot ruim 90 procent van alle zwaveldioxide in de lucht is toe te wijzen aan het vliegveld.
Dit blijkt uit een vorige week gepubliceerd rapport van bureau Adecs in opdracht van het ministerie van Infrastructuur (I&W). Liefst de helft van alle kankerverwekkende formaldehyde in de lucht is afkomstig van Schiphol.
Het zijn schokkende resultaten, temeer daar er volgens I&W geen richtlijnen bestaan voor deze uitstoot en het ministerie weigert om te handhaven op deze uitstoot. Dit terwijl een groot deel van die stoffen op Schiphol zelf in de lucht wordt gebracht en volgens de milieuwetgeving dus moet worden toegerekend aan het vliegveld.
Duizenden keren te hoogDoor niet te handhaven wordt Schiphol de vrije hand gegeven en hoeft de vliegindustrie vooralsnog niets te doen aan het omlaag brengen van de emissies. Alle andere sectoren in de Nederlandse economie worden wél aan deze verplichting gehouden. Eerder was al duidelijk geworden dat Schiphol de gangbare industrienormen duizenden keren overschrijdt.
Volgens Adecs stoot Schiphol in een gebied tot drie kilometer rond de luchthaven liefst 2900 ton stikstofdioxide uit per jaar. Dat is bijna de helft van alle NOx-uitstoot in dat gebied. Voor zwaveldioxide is dat 240 ton per jaar ofwel 91 procent (!) van alle uitstoot daar. Dit terwijl die uitstoot makkelijk en fors te reduceren is door een iets betere kwaliteit kerosine te gebruiken. Die is echter grofweg een cent per liter duurder – reden genoeg voor de sector om door te gaan met de vuile variant.
Met 2.400 ton koolmonoxide per jaar is Schiphol verantwoordelijk voor 21 procent van de uitstoot in de regio. Van het fijnstof PM2,5 wordt 82 ton per jaar uitgestoten. Dat is 27 procent van het totaal.
KankerverwekkendBehalve formaldehyde stoot Schiphol de eveneens kankerverwekkende stoffen benzeen en naftaleen uit, respectievelijk 12 en 28 procent van het totaal in de regio.
Volgens het rapport leidt de enorme uitstoot van giftige stoffen niet tot belangrijke effecten in de omliggende woonkernen. Lokaal wordt de luchtkwaliteit meer beïnvloed door andere bronnen, zoals het wegverkeer en de aanwezige industrie.
Negatieve effecten zijn er wel duidelijk op het luchthaventerrein. Dat is ook een van de redenen dat de Arbeidsinspectie al meerdere keren heeft ingegrepen. Begin dit jaar werd nog een pakket maatregelen opgelegd die de emissies moeten reduceren in het belang van de eigen medewerkers van KLM en Schiphol.
In het rapport onderzoekt Adecs de uitstoot en concentraties van slechts een aantal zeer zorgwekkende stoffen. Uit de emissieregistratie van het RIVM blijkt echter dat de lijst met gevaarlijke stoffen die worden geloosd veel langer is.
26 september 2024, 12:57