Datum en tijdstip start overlast 
donderdag 21 december 2023 - 16:17
Oorzaak 
Geluid
Postcode 
1901
Woonplaats 
Castricum
Omschrijving melding 
Mijn inspraakreactie op Ontwerpactieplan omgevingslawaai Schiphol Ik voel mij een tweederangsburger. Mijn nachtrust en levensgemoed wordt in ernstige mate aangetast door de voortdurende herrie van landende vliegtuigen. Ik woon in Castricum en het dorp ligt onder de preferente aanvliegroute van de Polderbaan. Ik woonde daar al lang voordat de Polderbaan was aangelegd. Preferent omdat men ervan uit gaat dat als je onder de aanvliegroute van de Polderbaan niet bestaat of in ieder geval minder betekenis hebt dan andere burgers in Nederland. Dat wordt altijd zo netjes geformuleerd met de woorden minder gehinderden. Het woord rechtstaat wordt de laatste tijd veel gehanteerd. Artikel 1 van de Grondwet zegt het volgende: Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Inwoners, die onder aanvliegroute van de preferente Polderbaan wonen, worden niet gelijk behandeld. In het Ontwerpactieplan worden weer tranentrekkende opmerkingen gemaakt over stillere vliegtuigen. Ze zullen ongetwijfeld stiller zijn, maar het menselijk oor kan dit verschil niet waarnemen. Met andere woorden ieder “stil vliegtuig” maakt nog steeds lawaai. Dit is wetenschappelijk bewezen en niet weg te redeneren. Over nachtsluiting wordt de opmerking gemaakt: De WHO-richtlijnen geven aan dat de geluidbelasting door luchtverkeer in het etmaal en de nachtperiode zouden moeten worden gereduceerd tot respectievelijk 45 dB Lden en 40 dB Lnight. In het Ontwerpplan wordt gesteld dat het tegelijkertijd niet realistisch is om de geluidbelasting door vliegverkeer voor alle woningen te reduceren tot onder de WHO-advieswaarde van 45 dB Lden. Daarmee wordt met zoveel woorden gezegd dat men geen rekening wil houden met de volksgezondheid. Per saldo; het ontwerpplan houdt geen rekening met burgers onder de aanvliegroute van preferente banen, houdt zich niet aan de grondwet en neemt een loopje met de WHO-richtlijnen. Toch zijn er simpele maatregelen te nemen: 1. Nachtsluiting van 23.00 – 07.00 uur 2. Terugbrengen van het aantal vliegbewegingen naar maximaal 340.000