Datum en tijdstip start overlast
maandag 20 februari 2023 - 15:21
Oorzaak
Geluid
Postcode
1422
Woonplaats
Uithoorn
Omschrijving melding
Als eerste preferentie geldt noordelijk baangebruik (starten Polderbaan en Zwanenburgbaan, landen
Kaagbaan en Aalsmeerbaan), en als tweede preferentie zuidelijk baangebruik (starten Kaagbaan en
Aalsmeerbaan, landen Polderbaan en Zwanenburgbaan). Noordelijk gebruik is preferent gesteld
boven zuidelijk gebruik vanwege de geluidbelasting in het gebied nabij de luchthaven (starten
Zwanenburgbaan en landen Aalsmeerbaan levert minder hinder nabij de luchthaven dan starten
Aalsmeerbaan en landen Zwanenburgbaan en dan met name in Aalsmeer als meest geluidbelaste
woonkern), en vanwege de hogere aankomstpunctualiteit van noordelijk gebruik (vanwege de kortere
taxi‐in tijden na de landing). Een hoge aankomstpunctualiteit is een belangrijke factor in het borgen
van de netwerkkwaliteit.
De eerste twee baancombinaties geven het reguliere baangebruik en zijn bruikbaar onder ‘goede’
weersomstandigheden. De wind- en zichtomstandigheden bepalen het grootste deel van de tijd of een
baancombinatie bruikbaar is, maar ook het verwachte weer en het anticiperen op de verwachte
operatie spelen een rol in de bruikbaarheid. Daarnaast kunnen ook andere meteorologische condities,
zoals onweersbuien beperkend zijn voor het kunnen inzetten van een baancombinatie. De derde en
vierde baancombinatie moeten worden ingezet bij harde oosten- of westenwind, omstandigheden
waarbij de eerste twee baancombinaties niet bruikbaar zijn. In deze baancombinaties kunnen de
Polderbaan en de Kaagbaan vanwege de windrichting niet de primaire baan zijn, waardoor de
Buitenveldertbaan de primaire baan is. Bij harde noorden- of zuidenwind en bij marginaal zicht zal
worden teruggevallen op de vijfde en zesde baancombinatie. In deze gevallen is de Kaagbaan niet
bruikbaar als primaire baan.