Datum en tijdstip start overlast
zondag 28 augustus 2022 - 13:57
Oorzaak
Geluid
Postcode
2171
Woonplaats
Sassenheim
Omschrijving melding
Volgende vraag aan Bas gesteld overhet % glijvluchten in de nacht die met veel bombarie door Schiphol aangekondigd om geluidsoverlast en vervuiling te voorkomen zie bijgevoegd een zeer teleurstellend en ontluisterend antwoord van Bas
Omschrijving
In de maanden juni juli en augustus tot nu toe heb ik heel veel last ondervonden van Schiphol. Waar ook Slaapverstoring een van de gevolgen van Schiphol is . Nu beweren jullie dat er in de nacht van 2300 tot 0600h zg glij vluchten bij de daling plaats vinden . Mijn vraag is. Hoeveel nachtvluchten met een daling op de kaagbaan waren er vanaf 1 juni tot 26 augustus en hoeveel daarvan met een glijvlucht ? En over deze zelfde periode hoeveel start op de kaagbaan over Teylingen
Antwoord
Geachte heer
Dit antwoord heeft betrekking op uw vraag van 2022-08-27.
Vervelend om horen dat u dermate overlast ervaart van de nachtelijke vliegbewegingen.
Begrijpelijk dat u deze vraag stelt en goed dat u ons hierover mailt. Een CDA approach ofwel, Continuous Descent Approach, is een wijze van naderen dat nauwelijks motorvermogen vraagt en hierdoor dus ook minder brandstof verbruikt en geluid produceert. Dit zijn redenen waardoor het voor luchtvaartpartijen en omwonenden de voorkeur heeft om op deze manier te naderen wanneer mogelijk. Toch is het voor veel luchthavens niet altijd mogelijk om deze manier van naderen ten alle tijden te hanteren. Het volume van vluchtverkeer is gelimiteerd met deze manier van naderen, omdat elk type vliegtuig (grotendeels afhankelijk van actueel gewicht) zijn eigen glijsnelheid heeft. Dit is lastig gezien het vliegverkeer, met name overdag, op een door de luchtverkeersleiding geïnstrueerde snelheid blijft vliegen om de separatie tussen het vliegverkeer te waarborgen. U kunt zich dus wel voorstellen dat het continu uitvoeren van glijvluchten ten koste gaat van de capaciteit en efficiënte vluchtafhandeling op de luchthaven. Wel zien we dat zodra de nachtelijke (en vaak ook avond) uren beginnen, er ruimte is en gebruik wordt gemaakt voor de glijvluchten.
Deze procedure zorgt voor minder geluidsoverlast, maar neemt dit helaas niet volledig weg. Daarnaast moeten vliegtuigen ook zo nauwkeurig vliegen dat ze alle hoogterestricties honoreren. Dit kan soms erg lastig zijn waardoor er toch kleine correcties gemaakt moeten worden, door bijvoorbeeld kort wat gas bij te geven.
Helaas beschikken wij niet over de gegevens die u vraagt, gezien de complexiteit van deze informatie.
Realiserende dat ik uw overlast niet kan wegnemen, hoop ik dat mijn antwoord toch voor wat duidelijkheid heeft gezorgd.
Met vriendelijke groet,