Datum en tijdstip start overlast
zaterdag 21 augustus 2021 - 20:41
Oorzaak
Geluid
Postcode
3823
Woonplaats
Amersfoort
Omschrijving melding
Hierbij een reactie op de recente meldingen van geluidsoverlast door vliegverkeer boven Amersfoort. Dit verschijnsel doet zich al voor sinds 2017, er is sinds die tijd een vrijwel continu gebulder, met name boven Amersfoort Noord. Ik woon ca. 10 jaar in Kattenbroek, en had hier tot dan toe nooit last van gehad. Zou het aan mij liggen? Buurtbewoners valt het echter ook op, evenals gasten die hier komen.
Op zondag gaat het gebulder gewoon door, je kunt niet meer buiten zitten, de ramen moeten dicht en zelfs binnen hoor je de straalmotoren. Het is blijkbaar gedaan met onze rust.
Ook in de wijde omgeving (Baarn, Soest) is dit gebulder continu waar te nemen, van ca. 06:00 tot na 24:00 uur doordeweeks en in de weekenden. Zelfs in stiltegebieden zoals het arboretum bij Doorn.
Echter … op papier bestaat deze overlast niet. Hoe kan het dan zijn dat wij dit wel ondervinden?
De vliegtuiglobby heeft het in het verleden voor elkaar gekregen 2 zones te definiëren, een 58 en een 48 dB(A) Lden zone. Binnen de 58 dB zone is sprake van ernstige geluidsoverlast, in het gebied tussen 48 en 58 dB is sprake van minder geluidsoverlast. Buiten de 48 dB(A) Lden zone is er sprake van geen geluidsoverlast. Daarbij is m.i. wettelijk vastgelegd dat de overlast alleen mag worden berekend, en niet gemeten. Echter er zijn 3 redenen die doen vermoeden dat de rekenmethode niet klopt:
1. Ten eerste is het rekenmodel niet openbaar dus kan niet worden geverifieerd. We moeten de ontwerpers van het model dus maar vertrouwen (?)
2. Ten tweede wordt bij de berekeningen uitgegaan van zones, welke in 2005 zijn gedefinieerd, en sindsdien nauwelijks zijn gewijzigd. Dit hoewel het vliegverkeer sinds die tijd met 400% is toegenomen.
3. Ten derde wordt er veel lager gevlogen dan waarmee wordt gerekend. Voor deze regio is uitgerekend dat er gemiddeld 24% lager wordt gevlogen dan waar men in de berekeningen van uitgaat.
Dat deze berekeningen niet kloppen is al voldoende door deskundigen aangetoond. En als deze wel zouden kloppen, dan is het duidelijk dat punt 2 (toename) en punt 3 (lager vliegen) niet zijn meegerekend.
Vlieglawaai overlast bestaat dus op papier niet voor deze regio. Het is net als het sprookje van de kleren van de keizer. Wat dan te doen?
Je kunt helaas als individu niets doen tegen deze continue aantasting van de leefomgeving. Als er 1 brommer door de straat knettert kun je de gemeente alarmeren. Als er 150 Boeings per dag boven je dak bulderen (zoals op dagen in augustus) kun je echter nergens terecht. Als je een overheidsinstantie benadert wordt je van loket naar loket verwezen. Blijkbaar hebben de gemeenten en provincies zich volledig buitenspel laten zetten door de luchtvaartlobby. Ikzelf ben ruim 2 jaar bezig geweest dit probleem onder de aandacht te brengen van de overheid. De gemeente Amersfoort heeft o.a. tot 2 keer toe beloofd het ILT geluidsmetingen te laten doen om aan te tonen dat Amersfoort Noord daadwerkelijk binnen de 48 dB(A) Lden zone valt (de tweede keer pas na inschakeling van de nationale ombudsman!!), maar tot op heden is er niets gebeurd. Het is pappen en nathouden. Politieke partijen (D66, CU) zijn ook niet geïnteresseerd. Ik heb rapporten en grafieken opgestuurd zonder respons. Aan wie hierin geïnteresseerd is kan ik wel wat toesturen (noem me maar Kees).
Voor wat betreft het BAS: dit is een verlengstuk van Schiphol dat gedupeerden het gevoel moet geven een stem te hebben; in werkelijkheid worden hier alleen maar grafiekjes gemaakt.
De conclusie is: het heeft totaal geen zin om met je klachten als individu de overheid te benaderen, het is zonde van de tijd en energie, kost maanden tijd, en leidt alleen maar tot nog meer frustratie. De enige manier om m.i. wat progressie te boeken is een lokale belangenvereniging op te richten en bij voldoende draagvlak daarna de (regionale of landelijke) politiek proberen te interesseren. Daarentegen bestaan er al ca. 100 belangenverenigingen die al jarenlang zonder resultaat strijden tegen de toename van geluidsoverlast. De kans dat je op deze manier wat bereikt is dus in de praktijk vrij klein.
Maar misschien bestaan er nog creatieve geesten die ideeën hebben over een andere aanpak. Ben benieuwd … Kees.