Datum en tijdstip start overlast
zondag 19 juni 2022 - 15:59
Oorzaak
Geluid
Postcode
1852
Woonplaats
Heiloo
Omschrijving melding
@ 19/6 14:49 uur Amsterdam nav @ 19-6 12:50 uur Amstelveen: ik leef erg met u mee Amstelveen en wat u overkomt, overkomt u. U kunt het niet aansturen. Uw systeem reageert op wat u overkomt aan overbelasting van geluid. Probeer ergens momenten van rust en stilte te vinden. @Amsterdam: wat u zegt, kan zo zijn. Dat 20% van de mensen een gevoeliger zenuwstelsel heeft. Maar naar mijn mening, ligt het iets anders. Het extreem harde gierende, schreeuwende en brullende geluid van elk vliegtuig, triggert een onbewuste vecht- of vluchtreactie bij iedereen die dit meemaakt. Die onbewuste reactie, die kun je niet aansturen, die is er. Die zit niet in het zenuwstelsel maar in het oeroude reptielenbrein. Dat brein zorgde er vroeger voor dat we wegrenden van een sabeltandtijger en andere roofdieren. De vecht- of vluchtreactie van het lijf, heeft dus een reden. En nogmaals, die is niet aan te sturen. Die kickt er onbewust in. In je eigen huis en tuin, kun je niet vechten en vluchten tegen of van vliegtuigen. Dus je lichaam blijft steken in adrenaline en kortdurende stress en wordt bij elk nieuw vliegtuig getriggerd. Op de lange termijn veroorzaakt dit o.a. langdurige stress, een verminderd immuunsysteem (ook met Corona niet handig!), uitputting, concentratieproblemen, vergeetachtigheid, hart- en vaatziektes etc. Na een uitputtende dag waarin we te vroeg uit ons bed waren gedenderd (de adrenaline is dan al “aangegaan”, en de hele dag aangebleven door de maar doorgaande bombardementen van geluid), komen de vrachtvliegtuigen over ons heen rond 23:00 uur. Uit onze eerste slaap gerukt en weer vol in de adrenaline en stress. Dan de hele nacht door (rond de piektijden 03:00 uur, 05:00 uur, 07:00 uur) waardoor we weer uit ons slaap gerukt worden. Stress- en adrenaline blijft daardoor steeds door ons lijf gieren. Overdag was de hele dag door lijfelijk al te belastend en dan hebben we s nachts dus ook weer te weinig geslapen. Waarvan iedereen weet dat te weinig slaap op de lange termijn zelfs dodelijk kan zijn.De lijfelijke belasting en mentale belasting van continue geluidsoverlast is enorm. Op de lange termijn niet vol te houden. Lijf en hoofd hebben rustmomenten nodig, niet alleen s nachts maar ook overdag. Niet alleen 1 uurtje rust. Nee, langdurige rust. Én daarbij ook minder herrie per vliegtuig, conform de WHO geluidsnormen, 45dB s nachts en 48dB overdag. Die normen zijn er niet voor niets! En dan niet vanaf 05:00 uur ‘in de randen van de nacht’ beginnen met vliegen. Nee, vanaf het tijdstip wanneer de meesten op staan om te gaan werken en kinderen opstaan om naar school te gaan, rond 08:00 uur. En in het weekend en op feestdagen rond 10:00 uur. En vanaf 23:00 uur tot 08:00 of 10:00 uur rust in de lucht en niet vliegen dus. Alle omwonenden van Schiphol tot in de wijde omtrek van 50 kilometer, wordt continue 24/24 7 ongevraagd hun gezondheid aangetast. En dan heb ik het nog niet eens over de ongezonde uitstoot van de vliegtuigen gehad. Veel minder, veel hoger en veel stiller vliegen is de enige oplossing. Stop met de belachelijke hub, stop met alle extreme laagvliegroutes in Nederland, ga vanaf hele grote hoogte in glijvlucht aanvliegen met zo min mogelijk motorvermogen, ga terug naar WHO geluidsnormen en #krimpdeluchtvaart op Schiphol naar 300.000 vliegbewegingen per jaar. Schiphol weer in dienst van Nederlanders.