Datum en tijdstip start overlast 
zaterdag 4 juni 2022 - 10:40
Oorzaak 
Geluid
Postcode 
2801
Woonplaats 
Gouda
Omschrijving melding 
Het volgende artikel is uit Trouw van vandaag. Goed samengevat hoe er wordt geredeneerd als het om luchthavens gaat. Hoe het volgende gedrocht wordt gecreerd. Vooral interessant hoe men denkt de overlast te 'beperken': door de omgeving aan te passen. In de vliegwereld is ook doorgedrongen dat het vliegverkeer zelf nooit minder hinder zal veroorzaken. TIM VAN DER PAL Het verliesgevende vliegveld Maastricht blijft de komende jaren open. Een meerderheid van het provinciebestuur tekende volgens 1Limburg voor het voortbestaan van de luchthaven. De afgelopen jaren werd het bestaansrecht van het vliegveld bij Maastricht door velen juist in twijfel getrokken. Verschillende lokale partijen vinden dat Maastricht Aachen Airport (MAA) zijn langste tijd heeft gehad. Het is namelijk duur om open te houden en de vliegtuigen veroorzaken veel overlast voor de nabijgelegen dorpen. Aan de beslissing van de provincie om toch door te gaan met het vliegveld, zitten wel een aantal voorwaarden. Limburg zal 8,75 miljoen euro investeren in een fonds om overlast te beperken. Dit voor de isolatie van woningen en het uitkopen van mensen die dicht bij het vliegveld wonen. Het Rijk, net als de omliggende gemeenten en het bedrijfsleven moeten ook mee gaan betalen aan het overlastfonds. Het besluit om door te gaan kost de provincie opnieuw veel geld en dat terwijl er al jaren miljoenen richting het verliesgevende vliegveld gaan. De afgelopen periode was dat jaarlijks zo'n 10 miljoen euro. Dat komt doordat er weinig gevlogen wordt vanaf Maastricht Airport. En alleen als er fors wordt uitgebreid kan de luchthaven weer geld gaan opleveren. Dat gaat niet gebeuren, maar er komt vermoedelijk wel een nieuwe start- en landingsbaan. De provincie Limburg sluit daarvoor een lening van dertig jaar van 35 miljoen euro af met Maastricht Aachen Airport. trouw