NLR: binnen vijf jaar actie nodig om luchtvaart terug te dringen

(leestijd circa 2 minuten)De huidige plannen van de luchtvaart zijn onvoldoende om binnen de klimaatafspraken te blijven. Daarom moet voor 2030 (en liever eerder) worden ingezet op het terugdringen van de vraag naar vliegtickets, vooral naar verre bestemmingen. Dit zegt de NLR, een bureau dat niet bepaald bekend staat om een kritische houding tegenover de vliegindustrie. Het voormalige Nederlandse Lucht- en Ruimtevaartcentrum waarschuwt dat de CO2-uitstoot van vliegtuigen fors uit de hand dreigt te lopen. Technische oplossingen, zoals efficiëntere vliegtuigen, operationele verbeteringen en het inzetten van alternatieve brandstoffen blijken onvoldoende soelaas te bieden. Daarom resteert alleen drastische sturing van de vraag (lees: krimp) om de doelstellingen wel te behalen. Met de huidige plannen komt KLM niet veel verder dan naar schatting 2 tot 8 procent reductie ten opzichte van referentiejaar 2019, terwijl in 2030 zo’n 30 tot 66 procent nodig is om binnen het koolstofbudget te blijven. Dit is nog exclusief de non-CO2-effecten van de luchtvaart. Worden die meegeteld, dan zijn zelfs extra maatregelen nodig. Laatste mogelijkheid De rapportage van NLR staat loodrecht op de strategie van onder meer KLM en Transavia. Die bedrijven willen juist méér vliegen in plaats van minder. Tot aan de rechter toe worden krimpmaatregelen tegengewerkt. Het zijn volgens NLR slechts achterhoedegevechten. NLR concludeert dat de vliegindustrie geen andere mogelijkheden heeft om de CO2-productie terug te dringen dan forse beperking van de vraag. Daarmee moet snel worden begonnen, want al in 2030 dient de uitstoot fors minder te zijn. Vooral het aantal lange-afstandsvluchten zal omlaag moeten, aldus het instituut, omdat tijdens die vluchten veruit de meeste kerosine wordt verbrand. Het rapport maakt duidelijk dat Schiphol zo snel mogelijk van zijn hubfunctie af moet. Al die onzinnige bestemmingen zorgen voor veel extra uitstoot die makkelijk kan worden voorkomen als mensen geen korting meer wordt gegeven om via Schiphol om te vliegen naar hun (intercontinentale) eindbestemming. Met name KLM maakt van deze kortingen gebruik om reizigers naar Schiphol te lokken. Klimaatverandering Blijft de luchtvaart inzetten op groei dan loopt het wereldwijde klimaat grote kans onomkeerbaar te veranderen, zoals ook nu al te zien is met extreme weerbeelden, het verdwijnen van de gletsjers, het afsterven van koraalriffen en het smelten van de ijskappen. NLR gaat er in de sombere planning vanuit dat in 2030 maar liefst 10 procent van alle vliegtuigbrandstof biologisch of kunstkerosine zal zijn, terwijl het ene na het andere project op dit terrein worden stilgezet of uitgesteld. Op dit moment ligt het percentage alternatieve brandstoffen nog ruim onder de halve procent. Om die 10 procent te halen zal er juist fors meer moeten worden ingezet op de bouw van fabrieken, maar in het huidige politieke klimaat ziet het er eerder naar uit dat de doelstellingen naar beneden worden bijgesteld. Overigens is volstrekt onduidelijk waar de grondstoffen voor bio- en kunstkerosine vandaan moeten komen.
06 december 2024, 11:24