Onder zware lobbydruk van de vliegindustrie koerst de Europese Commissie aan op het nog eens twintig jaar onbelast houden van kersonine. Eigenlijk zou de fiscale vrijstelling per 2028 eindigen.
De luchtvaartsector heeft de EC ervan overtuigd dat het geen zin zou hebben om kerosine te belasten. Het zou slechts leiden tot duurdere tickets.
Maar duurdere tickets leiden automatisch tot minder vliegen, en minder vliegen is de enige methode die de vliegindustrie heeft tegen de herrie, vervuiling en opwarming van de aarde. De sector beschikt niet over technische oplossingen voor deze problemen.
Als de Commissie dit besluit doordrukt, blijft kerosine tot 2048 accijnsvrij – tot twee jaar voordat de totale Europese Unie in zijn geheel klimaatneutraal zou moeten zijn. Het zou een onbegrijpelijke stap zijn van de Commissie.
Juist duurder maken dan fossielDe vliegindustrie stelt tegenover de EC dat het belasten van kerosine niet zou leiden tot een snellere overstap naar het gebruik van meer alternatieve brandstoffen. Dat is een drogredenering, want als door een accijnsheffing fossiele kerosine duurder wordt dan alternatieve brandstoffen, zal de luchtvaartindustrie in de rij staan om die alternatieven in te zetten.
Oorspronkelijk wilde de Europese Commissie in 2021 al starten met de stapsgewijze invoering van een belasting op vliegtuigbrandstoffen. Maar de 27 landen van de Unie konden het er niet over eens worden, zodat de maatregel werd uitgesteld tot 2028.
Nu is de kans groot dat de bedenkers van de Green Deal de vrijstelling nog twintig jaar extra laat voortbestaan, zelfs tot bijna aan de deadline van de klimaatafspraken die werden gemaakt in Parijs.
Misschien alleen de privéjetsAls slap aftreksel voor een eerlijke fiscale behandeling van het luchttransport overweegt de Commissie nu om privéjets tot maximaal 19 zitplaatsen wél accijns te laten betalen over de kerosine, maar de grotere toestellen niet.
Mocht de EC dit besluit doordrukken, betekent het dat er pas over vijftien jaar opnieuw gesproken zal worden over een eventuele accijns op kerosine.
De luchtvaart en de zeevaart zijn de enige sectoren die geen accijns betalen over hun brandstoffen. Dit leidt tot concurrentievervalsing met andere vormen van transport als het wegverkeer en de binnenvaart.
Bovendien leidt de spotgoedkope vliegtuigbrandstof tot excessen als ploftickets en het invliegen van bloemen en sperciebonen uit onder meer Afrika of Zuid-Amerika. En dus tot méér vliegverkeer. Zonder de belastingvrijstelling zou het niet haalbaar zijn om dergelijke producten betaalbaar over de wereld te vliegen.
11 september 2024, 15:16