Omwonenden van Schiphol hebben na gisteren nog maar twee sprankjes van hoop: een rechter die een drastisch vonnis durft te vellen dat recht doet aan de wetgeving of een kabinet dat sneller valt dan het is samengesteld.
Gisteren besloot PVV-minister Barry Madlener prematuur om de krimp van Schiphol te minimaliseren en de inhumane nachtvluchten te blijven toestaan. Een een-tweetje met de nieuwe Schiphol-directeur Pieter van Oord die uit puur eigenbelang de bal twee weken eerder had doorgeschoven naar de PVV-er.
Toegegeven: na decennialang van megalomaan groeidenken is de minimale krimp naar maximaal 485.000 vluchten op Schiphol een trendbreuk. Maar de verbeteringen voor de omwonenden zijn zo gering dat ze niet merkbaar zullen zijn en geen spat helpen om de overlast en vervuiling tegen te gaan.
Hoe Madlener met dit setje non-maatregelen denkt te kunnen voldoen aan het vonnis van 20 maart jongstleden is volstrekt onduidelijk. De minister heeft nog een kleine 200 dagen om die uitspraak te implementeren voordat omwonenden opnieuw naar de rechter zullen moeten stappen om het vonnis af te dwingen. Tussendoor speelt nog het hoger beroep dat het ministerie heeft ingesteld tegen dit vonnis, maar puur vanuit de wetgeving gezien is er weinig risico dat de Staat nu wel in het gelijk wordt gesteld. En de kans dus groot dat het vonnis in stand blijft.
Natuurvergunning bij de rechterEn dan is er nog de rechtszaak tegen de natuurvergunning van Schiphol. Die wordt – ijs en weder dienende – in november behandeld door de rechtbank. Die vergunning rammelt aan alle kanten en leunt bijvoorbeeld zwaar op de inspanningen van andere sectoren tegen de uitstoot en depositie van stikstofverbindingen.
Er wordt in die vergunning rechtstreeks gerefereerd aan het Nationaal Programma Landelijk Gebied (NPLG). Dat programma werd eerder deze week naar de prullenbak verwezen, waardoor er volstrekt geen zicht meer is op reducties in andere sectoren. Reducties die Schiphol zich al min of meer had toegeëigend bij de aanvraag van de eigen natuurvergunning.
Het maakt de zaak die onder meer MOB aanspande tegen de natuurvergunning nog kansrijker dan deze al was. Gezien recente uitspraken in stikstofzaken is het nauwelijks denkbaar dat de vergunning van Schiphol in stand blijft.
Naast deze zaken lopen er allerlei procedures waarin wordt gevraagd om handhaving van de huidige wetgeving. Ook die zijn kansrijker geworden, nu de minister maatregelen op de lange termijn heeft geschoven en daarmee concrete verbeteringen uit zicht raken.
Nog lang geen luchthavenverkeersbesluitImmers is er nog lang geen sprake van een nieuw luchthavenverkeersbesluit. Daarvoor is onder meer een onherroepelijke natuurvergunning nodig, die nog een lange weg te gaan heeft langs rechtbanken en uiteindelijk de Raad van State. Zolang dat traject niet is afgerond, kan de PVV-minister geen nieuw LVB vaststellen en blijft hij sowieso in gebreke bij de uitvoering van het vonnis uit de zaak die Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder startte.
Gisteren moesten omwonenden een bitter pil slikken met de ondoordachte besluiten van Madlener die niet eens de tijd nam om belangrijke evaluaties af te wachten, onder meer over de economische impact van een ban op nachtvluchten. Zoals een ware populist betaamt, baseert hij zich niet op feiten, maar slechts op meningen en onderbuikgevoelens.
Madlener sprak sinds zijn aantreden veelvuldig met allerlei partijen uit de vliegindustrie – met de eerder genoemde Van Oord van Schiphol, met de immer jokkende Rintel van KLM, ja zelfs met de nietsontziende lobbyclub Barin – maar liet zijn gezicht niet eenmaal zien bij de doelgroep die zijn partij zegt te vertegenwoordigen – Henk en Ingrid die naast een vliegveld wonen.
Hoop op val kabinetDe partijen waarmee hij wel sprak voedden hem in zijn onwetendheid met een ronduit leugenachtige voorstelling van zaken – ‘schoner, stiller, zuiniger’. De minister vrat het als zoete koek en komt nu met een plan om de sector te faciliteren in het verder afbreken van leefomgeving, klimaat en milieu.
Maar Madlener staat in dit kabinet niet alleen in zijn onkunde, onwetendheid en vooringenomenheid. Deze regering zit vol met lieden die denken te beschikken over simpele oplossingen voor complexe problemen. Met lieden waarvoor driekwart van de bevolking zich doodschaamt.
En dat is precies het laatste sprankje hoop dat omwonenden van Schiphol en andere vliegvelden mogen hebben: dat dit kabinet, gedreven door onkunde, sneller dan het licht met de neus tegen de muur loopt en omvalt met een klap die tot in Brussel te horen is. Het is te hopen dat het extreemrechtse deel dan inmiddels voldoende demonstratie heeft gegeven van de eigen onkunde dat de kiezers de volgende keer een verstandiger keuze maakt op het stembiljet.
05 september 2024, 10:39