15-11-24 | 14:12 | 1561 | Krommenie | Milieu | In Nederland overlijden jaarlijks 9.000 mensen vroegtijdig doordat ze zijn blootgesteld aan fijnstof. Als we de strijd tegen fijnstof willen winnen en de luchtkwaliteit in Nederland permanent willen verbeteren, is een andere aanpak nodig. Het ene fijnstofdeeltje meer impact op de gezondheid dan het andere. Provincies en een groot aantal gemeenten streven naar een gezondheidswinst van minimaal 50 procent in 2030 ten opzichte van 2016. Met de fijnstofnorm en de metingen die we in Nederland en Europa gebruiken, wordt alleen gestuurd op fijnstofmassa: alle fijnstofdeeltjes die in een kubieke meter lucht aanwezig zijn.
Norm gehaald, probleem niet opgelost ..
Door succesvol beleid is de fijnstofconcentratie afgenomen, maar de laatste jaren stagneert de afname en boeken we steeds minder gezondheidswinst. Dat komt ook doordat de samenstelling van de fijnstofmix geleidelijk verandert. Beleid gericht op gezondheidswinst vraagt om een andere, nog effectievere aanpak. tno.nl | | 15-11-2024 14:21 |
15-11-24 | 13:46 | 1562 | Krommenie | Anders | Vincent Bijlo; ‘Een stil vliegtuig is net zoiets als een schone oorlog’
Er zit weer vaart in de luchtvaart op het Ministerie van Blauwe Groei. De meeuw en de zwaan vliegen samen vleugel aan vleugel om de vierde aanvliegroute te verkennen. Vrijheid, de sky is the limit. Meer meeuwen en meer zwanen kleven aan, ze vliegen in een treintje, over Gelderland, over Utrecht, stukje Noord-Holland, naar Schiphol. Ze wanen zich onaantastbaar, de lucht is van hun, zij delen de lakens uit in de lucht, de deken van stikstof, fijnstof, vliegtuigstrepen en geluid die is voor ons, het volk. Het volk, waarvoor ze het allemaal doen. Want het volk wil vliegen. Nee, de aandeelhouders willen dat het volk wil vliegen, want dan vliegt het volk geld in hun zakken, dat is de lobbycratische werkelijkheid. En met hun macht, hun luchtmacht, tekenen de meeuw en de zwaan een nieuwe asfaltloze snelweg boven de hoofden van het volk, boven de planten, de dieren, de natuurgebieden, de stiltegebieden, de dorpen en de steden.
Maar het kan, roepen ze, we komen met stille vliegtuigen over het stiltegebied. Op 2000 meter hoogte, misschien wel 200 per dag, want als we niet blauw groeien kunnen we die dure stille vliegtuigen niet betalen, hè, dat je dat nou niet begrijpt. We hebben al zo'n onrendabel businessmodel, we hebben om de haverklap staatsteun nodig en dan nog krijgen we het nauwelijks van de grond, dat lukt alleen met heel veel vliegen met heel veel overstappers. Maar, die vliegen dan ook over jullie stiltegebieden heen, dat vinden ze prachtig, daar mogen jullie best trots op zijn. Waarom, zeggen ze, wordt er nou altijd zo negatief gedaan over de luchtvaart?
Nou, dat is omdat veel mensen, door al die trots op die zwaan en op Schiphol, de start- en landingsbanenmotor, niet kunnen slapen, blootgesteld worden aan lawaai dat al jaren en jaren alle normen overschrijdt, het is een ziekmakend businessmodel. En die uitstoot! Vorig jaar was de uitstoot van Schiphol zo groot als die van Tata Steel en de Rotterdamse raffinaderij van Shell samen.
Hè, doe niet zo negatief, het wordt minder, met de stille vliegtuigen, als we maar meer mogen vliegen, dan maken we meer minder lawaai. Een stil vliegtuig, dat is net zoiets als een schone oorlog, alle oorlogen zijn vuil, alle vliegtuigen maken lawaai.
En dan is het op een dag zover, met één vingerknip van de minister wordt de vierde aanvliegroute in werking gesteld, dat gaat via een algemene Maatregel Van bestuur. Hij heeft geen noodwet nodig om het parlement te omzeilen. Ze hebben in het diepste geheim al geoefend, naar tevredenheid, het naderingspunt boven Doorn voldeed.
Dan zijn ze daar, die 200 vliegtuigen per dag boven 1,3 miljoen mensen, en dan? Wordt de overlast, zoals ze beloofden, dan eerlijker verdeeld over het land? Krijgen de omwonenden van Schiphol dan minder last? Nee, want dan kan de blauwe groei pas echt beginnen.
Waar is onze macht, onze luchtmacht? Is de lucht van aandeelhouders, van overstappers, van die 8% van de reizigers die meer dan 40% van de vliegreizen maakt? Is de lucht van politici die zo hechten aan bereikbaarheid en bewust een cijfermoeras creëren waarin iedereen wegzakt, van wie is de lucht?
59% van de Nederlanders vloog vorig jaar niet. Hebben die ook nog wat te zeggen? En al die mensen die af en toe een vliegreisje maken?
Waarom regeert het secundaire recht, waarom zijn afspraken met Schiphol, die overigens een hele wankele basis hebben, waarom zijn die altijd weer belangrijker dan ons leefmilieu en onze gezondheid? Zij, de politici, zij zijn ook ons. Dat vergeten ze. Hoe doen ze dat? stoppen ze hun oren dicht, houden ze hun adem in om geen fijnstof binnen te krijgen?
Ja, dat vervelende volk, je roept het op als stemveeveedee of stempeeveevee en je laat het vervolgens links liggen.
Het gaat niet langer zo, de grenzen van de groei zijn allang bereikt. We moeten terug, dat is voor iedereen beter. We moeten onthubben, wij zijn er niet voor het geld, het geld is er voor ons. “Krimp,” zegt topvrouw Rintel van KLM, “mag geen doel op zich zijn.” Maakt zij dat uit? Dat moet nou juist wel het doel zijn. Het gaat er niet om hoeveel vliegtuigen er in onze lucht passen, het gaat erom welke luchtvaart bij ons past. Dat vinden 32 gemeenten die onder de geplande vierde route liggen, dat vindt de provincie Utrecht, dat vinden meer dan 76.000 mensen die onze petitie hebben getekend, het aantal groeit nog steeds snel, dat vinden de dieren en de planten in de natuurgebieden.
Voer de discussie, volksvertegenwoordigers, durf het aan, breek de macht van hen die zich verrijken aan onze lucht ten koste van ons welzijn. Welvaart kan, met minder luchtvaart. ‘Het gaat er niet om hoeveel vliegtuigen in onze lucht passen; het gaat erom welke luchtvaart bij ons past’. | | 15-11-2024 13:49 |
15-11-24 | 12:46 | 1561 | Krommenie | Geluid | Landers Polderbaan en opstijgers vanaf de Kaagbaan zodat de Noord Zaan flink in de herrie en uitstoot rotzooi van Schiphol mag leven. dus bespaar ons aub dan ook nog eens die jankverhalen van de zware vliegindustrie en hoe goed men bezig is. Schoon en Stil vliegen een gewoon een klinklare leugen punt! | | 15-11-2024 12:50 |
15-11-24 | 12:14 | 1562 | Krommenie | Geluid | Extreem veel lawaai | | 15-11-2024 12:15 |
15-11-24 | 12:09 | 1561 | Krommenie | Geluid | KLM Hamburg, dat kun je fietsen! Gauw opzouten met die ultrakorte afstands-ellende | | 15-11-2024 12:10 |
15-11-24 | 11:09 | 1562 | Krommenie | Geluid | Naast de route sukkel! Heel veel lawaai. | | 15-11-2024 12:08 |
15-11-24 | 11:09 | 1562 | Krommenie | Geluid | Achter elkaar weer lawaai. Elke minuut een vliegtuig. Pure hel. | | 15-11-2024 11:10 |
15-11-24 | 11:01 | 1567 | Assendelft | Geluid | Het lijkt wel oorlog in Assendelft! | | 15-11-2024 11:02 |
15-11-24 | 10:43 | 1561 | Krommenie | Anders | Een precedent voor grote bedrijven om aangerichte schade niet langer meer te vergoeden? NAM wil niet meer meebetalen aan leefbaarheid Groningen.
Nu de gaswinning in Groningen is gestopt, weigert de Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) nog langer mee te betalen aan het verbeteren van de economie en de leefbaarheid in de regio. Dat heeft het gasbedrijf de overheid laten weten. De NAM zou vanaf 2018 vier jaar 75 miljoen euro overmaken, en daarna – tot en met 2029 – jaarlijks 25 miljoen. Maar de factuur voor 2023 is slechts gedeeltelijk voldaan, en die voor 2024 niet. De Volkskrant. Van Schiphol daarentegen ontvangen de meeste om en onderwonenden geen ene rooie cent om bv te kunnen verhuizen naar een schonere, rustigere leefomgeving om te herstellen. En Schiphol hoor je hier ook nooit over isolatie tegen zware vliegtuigmotoren. Nee ze draaien zich zo’n beetje overal voor weg, rekenen jouw woonplaats geslepen buiten de geluids en vuiligheid uitstoot contouren en dicht de zware vliegindustrie zichzelf het predikaat ‘Schoon en Stil’ toe en wilen nóg meer vliegbewegingen en vliegroutes afdwingen.
Nederland is al een groot Schipholland met miljarden geldstromen naar de grootste vervuilers die deze luchthaven als thuisbasis hebben. Schandalig of niet, het kan allemaal maar gewoon. Niet de bedrijven maar burgers, natuur, milieu en klimaat moeten weer op 1! | | 15-11-2024 11:00 |
15-11-24 | 10:42 | 1567 | Assendelft | Geluid | Wat een walgelijke herrie in Assendelft met dubbele rijen laagvliegende herriemakende vliegtuigen over de woonkernen van ons dorp. Echt walgelijk en schofterig. Het gaat maar door zonder ook maar enige rustperiodes aan te bieden. Zo folter je mensen zelfs binnenshuis en maak je mensen kapot. En niemand die het voor ons opneemt. Wat een rot land is Nederland toch geworden! | | 15-11-2024 10:46 |
15-11-24 | 10:38 | 1561 | Krommenie | Geluid | Pokkeherrie op de Polderbaan, zenuwenherrie op de Zwanebburgbaan, 2 banen landers en daarnoven koolereherrie van opstijgend Kaagbaan. Krimpen die hap en strontvervelende luchthaven! | | 15-11-2024 10:41 |
15-11-24 | 08:56 | 1566 | Assendelft | Geluid | Krijgen we ooit nog rust.... | | 15-11-2024 08:57 |
15-11-24 | 05:53 | 1561 | Krommenie | Geluid | En daar ging nachrustverstoorder nr 11 op de vroege morgen. En de blauwe subsidiespons is vanzelfsprekend oververtegenwoordigd om onderwonenden Stil & Schoon uit hun volstrekt niet nodige nachtrust te knallen en beuken. | | 15-11-2024 06:03 |
15-11-24 | 05:54 | 1562 | Krommenie | Geluid | Sinds 05:30 vanochtend worden we opnieuw geterroriseerd door laag overvliegende vliegtuigen – passagiersvliegtuigen, vrachttoestellen en zelfs de door staatssteun geredde KLM. Elke anderhalve minuut komt er weer zo’n vervuilend monster over Krommenie en Krommeniedijk. Dit is echt te gek voor woorden! Een normale, rustige ochtend wakker worden bestaat simpelweg niet meer! De situatie is extreem irritant, ongezond en verre van normaal. Het lijkt hier wel een oorlogsgebied, waar het ene vliegtuig nog niet is verdwenen of de volgende alweer laag en vaak met remmende motoren aan komt denderen. Tot overmaat van ramp lopen er ook nog twee vliegroutes dicht langs elkaar over onze woningen, wat betekent dat we elke anderhalve minuut met vier vliegtuigen geconfronteerd worden. Dit is gewoon waanzin! Terwijl de rest van de wereld bezig is met het verminderen van uitstoot, lijkt Schiphol hier niets om te geven. Jullie maken mensen ziek en compleet gek met deze eindeloze overlast! Het wordt hoog tijd dat deze vliegroutes worden aangepast, want deze situatie is onacceptabel en onhoudbaar.
Wij verwachten op zeer korte termijn actie! | | 15-11-2024 05:55 |
15-11-24 | 04:58 | 1561 | Krommenie | Geluid | KLM begint met loeien op
de Polderbaan,,de eerste overstappers worden naar binnen getrapt bij Schiphol. We maken ons op voor alweer een dag vol vliegherrie en uitstoot vuiligheid. | | 15-11-2024 05:47 |
15-11-24 | 04:41 | 1562 | Krommenie | Geluid | Pakjesboer DHL op de Polderbaan knalt iedereen met zware vliegtuigmotoren uit de nachtrust. | | 15-11-2024 05:42 |
14-11-24 | 22:09 | 1506 | Zaandam | Geluid | Geluidsoverlast en milieuschade | | 14-11-2024 22:09 |
14-11-24 | 13:52 | 1562 | Krommenie | Milieu | Let op de brievenbus, wellicht kunt u meepraten en beslissen over de (klimaat)toekomst van het land.
Klimaat, Het Burgerberaad gaat advies over het klimaatbeleid vragen aan een grote groep Nederlanders. De afwegingen en beslissingen van politici zijn vaak te veel gericht op de korte termijn, en op herverkiezing. Het zou zomaar kunnen dat u vrijdag een uitnodiging in de bus vindt om deel te nemen aan het eerste Nationale Burgerberaad Klimaat, dat op 18 januari 2025 van start gaat. Daarin zal een groep burgers zich buigen over de vraag: hoe kunnen we als Nederland eten, spullen gebruiken en reizen op een manier die beter is voor het klimaat? De antwoorden op deze vragen en de aanbevelingen om dat te bereiken zullen worden aangeboden aan het kabinet en de Tweede Kamer. Een burgerberaad is een democratische vorm van dialoog waaraan een groep ‘gelote burgers’ meedoet die samen een goede afspiegeling van de samenleving vormen. In meerdere bijeenkomsten gaan zij met elkaar en met deskundigen in gesprek over een vraagstuk dat vooraf is bepaald. Daarover formuleren ze samen aanbevelingen aan de politiek. Afhankelijk van de afspraken vooraf neemt de politiek deze adviezen over en zet ze om in beleid. In 2006 werd er in Nederland voor het laatst een landelijk burgerberaad georganiseerd, over wat het beste kiesstelsel is voor Nederland. Over klimaat vonden er eerder al lokale burgerberaden plaats in onder andere Gelderland, Rotterdam, Helvoirt en Sluis. NRC.nl | | 14-11-2024 13:54 |
14-11-24 | 13:31 | 1561 | Krommenie | Milieu | Wat is de real deal van KLM? Wat zit er echt achter de goedkope vluchten van KLM? En hoe zit het met al die korte vluchten? Dit is de real deal. De luchtvaart betaalt geen eerlijke prijs. Terwijl bedrijven in andere sectoren belast worden op hun gebruik van fossiele brandstoffen, en burgers voor water uit de kraan, groente en fruit, is internationale luchtvaartbrandstof (kerosine) vrijgesteld van belastingen. Bovendien betaal je geen btw op een vliegticket. Overstappers betalen zelfs helemaal geen vliegbelasting.
De belastingvoordelen ontmoedigen mensen om voor de duurzame optie te kiezen, maar dat is niet het enige probleem. Ook bedrijven zijn minder geneigd te investeren in schonere opties, vanwege de oneerlijke concurrentie. Voor een trein betaal je wel btw. Daardoor is vliegen relatief goedkoop, terwijl vliegen meer dan 80 keer schadelijker kan zijn voor het klimaat dan een trein.
De real deal is dat de samenleving de kosten draagt voor goedkope vluchten. Daarmee houden wij de winst van de luchtvaart kunstmatig hoog. De luchtvaart betaalt geen belasting én betaalt niet voor de klimaatschade door zijn vluchten. KLM zegt van alles over duurzaamheid. Maar uit onderzoek van de Hogeschool van Breda blijkt dat de luchtvaartmaatschappij 6% meer gaat uitstoten in 2030, terwijl de helft minder uitstoot nodig is om klimaatdoelen te halen.
De luchtvaartmaatschappij ligt op ramkoers met klimaatdoelen. Zelfs met innovatie zoals de nieuwe vliegtuigen of ‘duurzame’ brandstof. Hoewel de nieuwe KLM-vliegtuigen in bepaalde opzichten duurzamer zijn, wordt dit effect tenietgedaan door de toename van het totaal aantal vluchten. Ofwel, onderaan de streep meer uitstoot.
Hetzelfde geldt voor duurzame brandstof. Alternatieve brandstoffen zijn ofwel biobrandstoffen of synthetische brandstoffen. Beide brengen de uitstoot niet naar 0, en brengen ook risico’s met zich mee. Zo kunnen biobrandstoffen leiden tot ontbossing, en zijn synthetische brandstoffen enorm energie-intensief om te maken. De planeet heeft dus niets aan die ‘innovatie’.
De real deal? De enige manier om duurzamer te vliegen is minder te vliegen. Zinzi Van der Aar, Greenpeace.nl | | 14-11-2024 13:34 |
14-11-24 | 12:42 | 1561 | Krommenie | Milieu | Onmiddelijk actie van bedrijven vereist om PFAS terug te dringen! Alle bedrijven die PFAS uitstoten (ophopen en opslaan onder zeiltjes?) moeten per direct aan de slag om de uitstoot drastisch terug te dringen. Dat schrijft staatssecretaris Jansen (PVV) van Milieu aan de Tweede Kamer.
Ongeveer honderd stoffen die onder PFAS vallen, komen vanaf nu in de categorie 'zeer zorgwekkende stoffen' schrijft Jansen. Bedrijven die bijvoorbeeld medische hulmiddelen, regenkleding of verpakkingen produceren en daarbij de chemische stoffen uitstoten krijgen een zogeheten "minimalisatieplicht" schrijft Jansen.
Half oktober had Jansen de Kamer al toegezegd de gevolgen van een internationaal verdrag, het zogeheten OSPAR-verdrag, in kaart te brengen. In dit verdrag tussen vijftien internationale landen zijn afspraken gemaakt om het noordoostelijke deel van de Atlantische Oceaan te beschermen. Jansen schrijft dat hier uit voortvloeit dat alle bedrijven waarbij deze stoffen worden uitgestoten de uitstoot moeten aanpakken. NOS | | 14-11-2024 12:44 |