14-11-24 | 22:09 | 1506 | Zaandam | Geluid | Geluidsoverlast en milieuschade | | 14-11-2024 22:09 |
14-11-24 | 13:52 | 1562 | Krommenie | Milieu | Let op de brievenbus, wellicht kunt u meepraten en beslissen over de (klimaat)toekomst van het land.
Klimaat, Het Burgerberaad gaat advies over het klimaatbeleid vragen aan een grote groep Nederlanders. De afwegingen en beslissingen van politici zijn vaak te veel gericht op de korte termijn, en op herverkiezing. Het zou zomaar kunnen dat u vrijdag een uitnodiging in de bus vindt om deel te nemen aan het eerste Nationale Burgerberaad Klimaat, dat op 18 januari 2025 van start gaat. Daarin zal een groep burgers zich buigen over de vraag: hoe kunnen we als Nederland eten, spullen gebruiken en reizen op een manier die beter is voor het klimaat? De antwoorden op deze vragen en de aanbevelingen om dat te bereiken zullen worden aangeboden aan het kabinet en de Tweede Kamer. Een burgerberaad is een democratische vorm van dialoog waaraan een groep ‘gelote burgers’ meedoet die samen een goede afspiegeling van de samenleving vormen. In meerdere bijeenkomsten gaan zij met elkaar en met deskundigen in gesprek over een vraagstuk dat vooraf is bepaald. Daarover formuleren ze samen aanbevelingen aan de politiek. Afhankelijk van de afspraken vooraf neemt de politiek deze adviezen over en zet ze om in beleid. In 2006 werd er in Nederland voor het laatst een landelijk burgerberaad georganiseerd, over wat het beste kiesstelsel is voor Nederland. Over klimaat vonden er eerder al lokale burgerberaden plaats in onder andere Gelderland, Rotterdam, Helvoirt en Sluis. NRC.nl | | 14-11-2024 13:54 |
14-11-24 | 13:31 | 1561 | Krommenie | Milieu | Wat is de real deal van KLM? Wat zit er echt achter de goedkope vluchten van KLM? En hoe zit het met al die korte vluchten? Dit is de real deal. De luchtvaart betaalt geen eerlijke prijs. Terwijl bedrijven in andere sectoren belast worden op hun gebruik van fossiele brandstoffen, en burgers voor water uit de kraan, groente en fruit, is internationale luchtvaartbrandstof (kerosine) vrijgesteld van belastingen. Bovendien betaal je geen btw op een vliegticket. Overstappers betalen zelfs helemaal geen vliegbelasting.
De belastingvoordelen ontmoedigen mensen om voor de duurzame optie te kiezen, maar dat is niet het enige probleem. Ook bedrijven zijn minder geneigd te investeren in schonere opties, vanwege de oneerlijke concurrentie. Voor een trein betaal je wel btw. Daardoor is vliegen relatief goedkoop, terwijl vliegen meer dan 80 keer schadelijker kan zijn voor het klimaat dan een trein.
De real deal is dat de samenleving de kosten draagt voor goedkope vluchten. Daarmee houden wij de winst van de luchtvaart kunstmatig hoog. De luchtvaart betaalt geen belasting én betaalt niet voor de klimaatschade door zijn vluchten. KLM zegt van alles over duurzaamheid. Maar uit onderzoek van de Hogeschool van Breda blijkt dat de luchtvaartmaatschappij 6% meer gaat uitstoten in 2030, terwijl de helft minder uitstoot nodig is om klimaatdoelen te halen.
De luchtvaartmaatschappij ligt op ramkoers met klimaatdoelen. Zelfs met innovatie zoals de nieuwe vliegtuigen of ‘duurzame’ brandstof. Hoewel de nieuwe KLM-vliegtuigen in bepaalde opzichten duurzamer zijn, wordt dit effect tenietgedaan door de toename van het totaal aantal vluchten. Ofwel, onderaan de streep meer uitstoot.
Hetzelfde geldt voor duurzame brandstof. Alternatieve brandstoffen zijn ofwel biobrandstoffen of synthetische brandstoffen. Beide brengen de uitstoot niet naar 0, en brengen ook risico’s met zich mee. Zo kunnen biobrandstoffen leiden tot ontbossing, en zijn synthetische brandstoffen enorm energie-intensief om te maken. De planeet heeft dus niets aan die ‘innovatie’.
De real deal? De enige manier om duurzamer te vliegen is minder te vliegen. Zinzi Van der Aar, Greenpeace.nl | | 14-11-2024 13:34 |
14-11-24 | 12:42 | 1561 | Krommenie | Milieu | Onmiddelijk actie van bedrijven vereist om PFAS terug te dringen! Alle bedrijven die PFAS uitstoten (ophopen en opslaan onder zeiltjes?) moeten per direct aan de slag om de uitstoot drastisch terug te dringen. Dat schrijft staatssecretaris Jansen (PVV) van Milieu aan de Tweede Kamer.
Ongeveer honderd stoffen die onder PFAS vallen, komen vanaf nu in de categorie 'zeer zorgwekkende stoffen' schrijft Jansen. Bedrijven die bijvoorbeeld medische hulmiddelen, regenkleding of verpakkingen produceren en daarbij de chemische stoffen uitstoten krijgen een zogeheten "minimalisatieplicht" schrijft Jansen.
Half oktober had Jansen de Kamer al toegezegd de gevolgen van een internationaal verdrag, het zogeheten OSPAR-verdrag, in kaart te brengen. In dit verdrag tussen vijftien internationale landen zijn afspraken gemaakt om het noordoostelijke deel van de Atlantische Oceaan te beschermen. Jansen schrijft dat hier uit voortvloeit dat alle bedrijven waarbij deze stoffen worden uitgestoten de uitstoot moeten aanpakken. NOS | | 14-11-2024 12:44 |
14-11-24 | 12:13 | 1562 | Krommenie | Geluid | Echt extreem veel lawaai | | 14-11-2024 12:37 |
14-11-24 | 12:14 | 1561 | Krommenie | Geluid | 5 helicopters rondom Texel? Een heliclub of zo? | | 14-11-2024 12:14 |
14-11-24 | 12:13 | 1562 | Krommenie | Geluid | Enorm veel lawaai | | 14-11-2024 12:14 |
14-11-24 | 11:03 | 1561 | Krommenie | Milieu | NOS Nieuws: Eerste landen komen met ambitieuzere klimaatplannen en zetten toon voor de rest. Maar in Nederland blijven de allerergste uitstoters waaronder vliegtuigen gewoon doorkachelen en wil de zware vliegindustrie onder het mom van ‘Stil & Schoon’ nog meer vliegbewegingen afdwingen. Begin waar je moet beginnen, minder vliegtuigen = minder uitstoot. | | 14-11-2024 11:08 |
13-11-24 | 23:48 | 1562 | Krommenie | Geluid | Extreem veel lawaai | | 13-11-2024 23:48 |
13-11-24 | 20:45 | 1562 | Krommenie | Geluid | Extreem veel lawaai | | 13-11-2024 20:45 |
13-11-24 | 19:45 | 1562 | Krommenie | Geluid | Pokkeherrie op de Polderbaan, gierende opstijgers. | | 13-11-2024 19:46 |
13-11-24 | 19:36 | 1561 | Krommenie | Geluid | Doorlopend brullers naar Scandinavië | | 13-11-2024 19:37 |
13-11-24 | 17:20 | 1504 | Zaandam | Geluid | al de hele dag onophoudelijk vliegherrie. werken lukt alleen met een koptelefoon op. | | 13-11-2024 17:20 |
13-11-24 | 14:35 | 1504 | Zaandam | Geluid | Al de hele dag slechte concentratie door vliegherrie.
Ongelofelijk dat een bedrijf dat een gevaar vormt voor de volksgezondheid & vooral geld verdient met overstappers die geen economische bijdrage aan Nederland leveren, zo veel staatssteun ontvangt. Waarom krijgen Schiphol en KLM nog deze voorkeursbehandeling? | | 13-11-2024 14:37 |
13-11-24 | 10:09 | 1504 | Zaandam | Geluid | terwijl de zomer- en herfstvakantie voorbij zijn en ik uitzag naar wat stilte, gaat het vliegen onophoudelijk door. Al uren lang komt er iedere minuut met veel kabaal een vliegtuig over. | | 13-11-2024 10:11 |
12-11-24 | 20:36 | 1562 | Krommenie | Geluid | Enorm veel lawaai | | 12-11-2024 20:36 |
12-11-24 | 16:06 | 1562 | Krommenie | Geluid | Heel veel lawaai | | 12-11-2024 16:06 |
12-11-24 | 10:34 | 1544 | Zaandijk | Geluid | TJONGE TJONGE WAT EEN ONGELOFELIJKE PEST HERRIE WEER VAN DE STIJGERS VANAF DE POLDERBAAN EN ZWANENBURGBAAN OVER WESTZAAN EN ZAANDIJK EN WORMERVEER EN OVER NATURA 2OOO GEBIED. MENSEN WE WORDEN WEER VOLOP GETREITERD EN VERGIFTIGD DOOR SCHIPHOL. HOELANG WE PROTESTEREN HET MAAK NIET UIT SCHIPHOL GEWOON DOOR MET DE HERRIE EN VERVUILING. KRIMPEN KRIMPEN KRIMPEN!!!!!!!!!🥶🥶🥶🥶🥶🥶🥶 | | 12-11-2024 10:41 |
12-11-24 | 09:14 | 1551 | Westzaan | Geluid | Het moet weer recht over dorp moeilijk hoor er om heen | | 12-11-2024 09:15 |
12-11-24 | 07:12 | 1562 | Krommenie | Geluid | Opstijgers op de hierboven illegaal aangelegde, zeg maar gewoon ordinair neergeplempte Polderbaan. | | 12-11-2024 07:14 |