515279

Datum en tijdstip start overlast 
woensdag 7 mei 2025 - 17:16
Oorzaak 
Anders
Postcode 
2353
Woonplaats 
Leiderdorp
Omschrijving melding 
Barry Madlener is enthousiast over het nieuwe luchthavenverkeersbesluit. Hij noemt het "een belangrijke stap in het herstellen van de balans tussen Schiphol en de leefomgeving”. Een nietszeggende loze kreet. Want het is maar de vraag hoe je dat lezen moet, wat is "herstellen"? Naar welke kant slaat de balans uit? Zo te zien richting vliegindustrie want KLM mag in de geluidsreductie de toestellen meetellen die de maatschappij pas in de toekomst gaat aanschaffen! Bovendien is KLM niet de enige maatschappij die op Schiphol vliegt, KLM kan in zijn eentje bij lange na niet die 478.000 vliegbewegingen produceren. Gaan al die andere herrie producerende maatschappijen ook "stille" toestellen aanschaffen? Barry Madlener gelooft graag in sprookjes want hij denk nog steeds dat "stille" vliegtuigen het verschil gaan maken. Hij moet eens op een basiscursus geluid zodat hij kan leren dat een halvering van de geluidsdruk nauwelijks waarneembaar is. Zet maar eens in een kamer met twee lopende stofzuigers, er eentje uit..... Er blijft veel herrie. Maar intussen neemt getalsmatig het geluidsniveau wel af (wat dus niet hoorbaar is) en dit biedt ruimte voor mèèr vliegbewegingen. Daarom stelt Madlener dat er "ruimte voor beheerste groei van Schiphol in de toekomst" gaat komen . We worden dus weer eens grandioos om de tuin geleid! Onder de streep is de conclusie: die zogenaamde "stille" vliegtuigen zullen juist voor meer overlast gaan zorgen omdat ook een "stil" vliegtuig nog steeds veel lawaai maakt. Omdat "stille" vliegtuigen getalsmatig minder geluidsruimte innemen, komt er dus ruimte vrij voor meer vliegbewegingen. Het is bij de beesten af dat we vanuit Den Haag moedwillig zo om de tuin geleid worden (of Madlener snapt de ballen van het dossier). Ik vraag me overigens af wat erger is: moedwillig om de tuin leiden of een bewindspersoon die geen benul van zijn werkveld heeft.