507237

Datum en tijdstip start overlast 
zaterdag 12 april 2025 - 18:17
Oorzaak 
Milieu
Postcode 
1561
Woonplaats 
Krommenie
Omschrijving melding 
Hoe een zakenman zijn helihaven aan huis kreeg. Tot ontsteltenis van natuurbeheerders en omwonenden lijkt het dat een voormalig ondernemer in eiwitpoeder een privé-helikopterhaven te mogen openen in Barneveld. PAL naast de natuurgebied en woonhuizen. Hoe lukt hem dat? Als succesvol ondernemer in eiwitpoeder en kippeneieren had veelvlieger Jan van de Steeg het op een zeker moment wel gehad met de rijen op Schiphol. Op weg naar zijn buitenlandse klanten ging ook Privium, de douaneroute met controle via irisscanners hem niet snel genoeg. In zijn kantoor, gevestigd in een hangar in zijn achtertuin in Barneveld, legt Van de Steeg (69) met een shagje in haar mondhoek uit hoe hij op het idee kwam zijn helikoptervliegbrevet te halen. En werk ging maken van een helikopterhaven in zijn achtertuin. Zodat hij voortaan vanuit huis met de snelheid tot 278 km per uur in een cirkel van zo’n 1100 km rond Barneveld zijn leveranciers van eieren kon gaan bezoeken. In de ochtend weg, ‘s avonds terug’. Een verdieping lager is zijn zwart-goude Airbus EC120B Colibrie te zien. Ready for take-off. Ondanks de weerstand in Barneveld is ondernemer Van de Steeg hard op weg naar een permanente vergunning. Met name doordat hij regelde dat ergens anders in de gemeente, in Kootwijkerbroek, een helihaven sluit als die van hem doorgaat. De uitruil is een belangrijke reden dat de provincie akkoord ging met Van der Steegs helikopterhaven. De bestaande helihaven in Kootwijkerbroek ‘is aanzienlijk dichterbij Natura 2000-gebied De Veluwe’, schrijf de provincie in antwoorden op zienswijzen. 690m in plaats van 5300 bij Van de Steeg. Bovendien wordt het aantal toegestane vliegbewegingen afgeroomd. Van der steeg kan jaarlijks straks 750 vliegbewegingen maken, waar in Kootwijkerbroek nu nog 5000 zijn toegestaan. En dus concludeert de provincie dat de natuur ook vooruitgaat: ‘Verplaatsing komt ten goede aan doelstelling van de Veluwe.’ In elk geval op papier, dat die helikopterhaven in Kootwijkerbroek ‘niet zoveel wordt gebruikt’ zoals de eigenaar Jako Landbouwmachines zelf zegt, is voor de provincie niet relevant. De helicopterhaven kan immers weer ten volle in gebruik worden genomen. Dit betekent in potentie vlakbij de Veluwe ruim zes keer zoveel gevlogen kan worden als straks is toegestaan in Barneveld. Andersom geredeneerd kun je ook zeggen: met bijna een in ongebruik geraakte vergunning wordt straks weer volop gevlogen. Volkskrant.nl