Datum en tijdstip start overlast 
zaterdag 29 maart 2025 - 13:59
Oorzaak 
Geluid
Postcode 
2421
Woonplaats 
Nieuwkoop
Omschrijving melding 
Alweer de gehele dag, vanaf vanochtend vroeg NON STOP vliegtuigen laag over ons dorp en naastgelegen Natura2000 gebied. Aalsmeerbaan en Zwanenburg continu in gebruik voor landers. En dan de stijgers er nog dwars overheen; dubbele herrie. Het is weer niet te harden hier. BAS heeft intussen de jaarrapportage 2024 gepubliceerd. In 2024 circa 479.000 vliegbewegingen. Dat is dus wederom veel meer dan is toegestaan. En het is dus ook meer dan het aantal dat Madlener in de wet wil vastleggen (478.000). Conclusie van BAS: het aantal melders en het aantal meldingen is gestaag gestegen, alsmede het aantal vliegbewegingen. Dat vinden ze een logisch verband. De meeste meldingen gingen over de luidruchtigste toestellen zoals de 747-400. En vervolgens een hele riedel over dat er minder meldingen zijn over de “nieuwere en stillere” vliegtuigen. Lekkere framing weer, BAS. Doen alsof het allemaal logisch verklaarbaar is. Waar jullie compleet aan voorbij gaan, is dat het aantal periodemeldingen flink is gestegen. En dat mensen dus steeds meer hele periodes van hinder ervaren. Dat heeft niet enkel te maken met de lawaaiigste toestellen, maar juist met het AANTAL vliegtuigen en het MOMENT waarop die overkomen. Het feit dat er geen periodes van rust zijn. Ook niet met die zogenaamd “stillere” vliegtuigen. En dus ondanks dat iedereen die 478.000 “minder vluchten/krimp noemt”, en ondanks dat er meer “stillere” vliegtuigen worden ingezet is is het aantal melders en meldingen flink gestegen. Volgens mij moet dat de conclusie van de jaarrapportage een hele andere zijn: “Een aantal van 478.000 vluchten in plaats van de eerdere 500.000 , waarbij er een toename van het aantal zogenaamd stillere vliegtuigen is, leiden samen alsnog tot meer meldingen van een groeiend aantal individuele melders. Het aantal periodemeldingen neemt toe, een indicatie dat melders gedurende een langere periode continu overlast ervaren. De overlast neemt dus juist toe in plaats van af. De voorgenomen maatregelen van de overheid en de sector leiden dus niet tot minder meldingen, of tot minder melders, maar juist tot meer. De tot nog toe ingestelde maatregelen zijn dus niet effectief en er zijn dus extra maatregelen nodig om de overlast daadwerkelijk te beperken, zoals verdere krimp van het aantal vliegbewegingen”.